Gå til innhold

Deres babyer på 4 mnd. finner de søvnen selv til kvelden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har jeg innarbeidet den rutinen at jeg ammer helt til slutt i senga før han skal sovne for kvelden. Han blir døsig og mett og sovner relativt greit etterpå.

Tenker nå at jeg har vel vært litt dum, siden det gjør det vanskelig for andre å legge ham, og at jeg selv blir ganske fastlåst..:(

Hvordan gjør dere det? Rekkefølge på stell/mat/kos?

Bruker dere vuggesanger eller leser bok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ammer han , lar han rape , og så steller han og så legger han våken i senga noen kvelder er det stilt med en gang andre jabber han litt får han sovner

Skrevet

Første 6-7 ukene ammet jeg han i søvn. Nå er han 4 mnd og har sovnet av seg selv siden den gang. Fant ut at han var vart tidligere og tidligere trøtt om kveldene, så en kveld ammet jeg han oppe i stuen, gikk på badet og vasket han og byttet til pysj. Deretter la jeg han lys våken i sengen sin. Der lå han våken i 1/2 t uten å skrke, bare lå kikket i taket. tilslutt sovnet han. Vi begynte kl 9 om kvelden, nå legger han seg kl7 hver kveld, på samme måten. Utrolig greit:) Da er han ikke avhengig av puppen rett før leggetid. Men så er d jo ikke alle småtasser en kan legge lys våken i sengen sin uten skrik. Vi har vert heldige:)

Mitt tips, amme han før du går på badet med han, og prøv å legg han rett i sengen ( rundt det tidspunktet du vet han begynner å bli trøtt). Kan jo hende d funker for dere også:)

Skrevet

Mener jeg ofte ammet ham i søvn når han var fire måender. Stelte ham, og ammet ham etterpå -noe vi gjør fortsatt, bortsett fra tannpussen som kommer til slutt. Har ikke hatt noen problemer med å legge ham, eller med at andre legger ham. Han sluttet bare å sovne til puppen en dag, og la seg greit likevel. Synger en god natta- sang, men det er mer for rutinenes skyld enn for at han trenger det. Så du trenger ikke nødvendigvis få noen problemer av dette :o)

Skrevet

Vi har, frem til i dag, hatt kveldsstell på badet og så en flaske på senga. Men tenkte i dag at det kanskje var dumt, at hun vennet seg til å spise for å sovne, så i dag tok vi kveldsstell på badet, flaske i stua og så inn i senga. Hun var ganske våken da, og survet litt i begynnelsen - var ikke trøtt nok, så jeg sto der litt og holdt henne i hånda til hun roet seg før jeg gikk ut, og så sovnet hun! Over ALL forventning!!

Vi synger ikke, fordi pappa synger absolutt ikke og jeg vil ikke venne henne til at jeg synger, og så blir det problemer med at pappa legger uten sang. Men vi kommer nok til å lese for henne etterhvert, det syntes vi er kos begge to, men hun er bare 4 mnd, så venter til hun klarer å sovne selv på kvelden før vi begynner med det. ;)

Skrevet

Hei,

Ligger du og ammer da? Jeg har nemlig aldri fått til å ligge og amme, og nå etter at hun ble 3 mnd. har jeg også sluttet å la henne bruke puppen som kos (det er nok pupping som det er). Jeg putter heller inn smokken når hun er ferdig med å spise, og det fungerer helt fint.

Så på kvelden er vi først på badet med fullt stell mellom seks og syv, så er det mat i stua med dempet belysning og lav lyd på tv'en. Vi roer henne ned etter maten, koser med henne, prater litt og lar henne drive på med sitt - men ikke direkte stimuli fra oss eller omgivelsene. Hun får kun kosekluten sin og ikke andre leker. Så får hun mat igjen ca halv ni-ni, og etter det legger vi henne i sengen. Noen ganger sovner hun av seg selv, andre ganger må vi gå litt ut og inn, mens andre ganger igjen må vi sitte ved sengen og stryke på henne. Dette har fungert veldig bra i et par-tre uker nå. Hun er 3,5 mnd. Men vi begynte ikke å la henne finne søvnen selv på kvelden før hun plutselig begynte med det på dagen av en eller annen grunn :)

Skrevet

Men du, Magoo:). Hvor mange ganger ammer du ham før 12 da? Min jente på 3,5 mnd. er stuptrøtt før kl 20, men må ha en del mer mat før hun sovner rundt ni. Og da er det mat igjen like etter midnatt, så i fire-fem tiden, før hun har morgen en gang rundt kl. åtte... Men det avtar kanskje etter hvert?

Skrevet

Ammer han to ganger i løpet av natten, ca kl hal2 og halv 5. Så står vi opp i 8 tiden. Han kan våkne en del ganger før kl 24, men da har vi bare puttet i smokken. Har vert litt usikker på om han er sulten de gangene, men siden han sovner så fort han får smokk så gjør vi det sånn. Det har fungert helt fint her:)

Skrevet

Gutten min er vant til liggende amming i sengen ja. Det er det aller, aller beste han vet å ligge i senga å drikke melk stakkars..;)

I går prøvde jeg å først la ham drikke seg alldeles stappmett i senga. Så gikk vi på badet. Når han ikke roet seg skulle pappaen prøve å roe ham med smokk etc.

Etter 45 minutter var han helt hysterisk, og jeg var så redd han skulle bli helt overtrøtt og aldri sove, så da fikk han pupp og sovnet med en gang etterpå.. Syntes synd på ham, så det føltes litt brutalt. Samtidig er det veldig dumt at han blir helt avhengig av "sovepupp.."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...