zombie2be Skrevet 20. oktober 2008 #1 Skrevet 20. oktober 2008 - hvor alvorlig ble det? - redd for å bli gravid igjen? - noen som har fått det 2 ganger? åhr, de legene gir så ulike svar, noen mener risken er 8x større ved svangerskap nr 2, hvis man har hatt det før, andre sier ingen økt risk. hadde alvorlig preeklampsi selv, med bt 200/140 og hasteks, som ikke var særlig smertefritt. kjenner jeg gruer meg til å bli gravid igjen.. vil ikke engang tenke på det,før lillegutt er 3år..
Trultemor til 2 1/2 Skrevet 20. oktober 2008 #2 Skrevet 20. oktober 2008 Hei, jeg har hatt svangerskapsforgiftning med begge mine. Like alvorlig som deg med første mann (210/145), andre(200/130) kom enda tildigere grunnet dette, men da var det litt under oppsikt. Men, for å være helt ærlig ikke under nok oppsikt. De tar det ikke alltid så seriøst virker det som, man må virkelig få de til å nilese journalen din, og det er det veldig få som gjør. Jeg måtte nesten "skrike" meg til oppfølging med jenta mi. SÅ hvis du vurderer å bli gravid igjen (dette fikk jeg beskjed om først etter at hun var født) så kan du få blodfortynnende...og full oppfølging... Jeg har lyst på en til, men vet ikke helt om jeg tørr, men da kommer jeg hvertfall til å sitte på sykehuset frem til de tar meg seriøst. HVor stor var lille gutten din, og hvor tidlig kom han? Jeg vil jo ikke skremme deg ved å fortelle deg at jeg fikk det med nr 2, det trenger jo ikke bety at du får det. Jeg fikk en dopler undersøkelse i uke 22 på sykehuset , hvor det viste at det var dårlig blodgjennomstrømning på den ene siden til livmoren..dette kan være en liten forvarsel til at det kan komme svf en gang til. Alikelve tok ikke den legen meg like seriøst som hun skulle. Du må hvertfall passe på å få alle de kravene du har!! Alt bra med sønnen din nå? Begge mine to har det bra nå, jenta (nr2) fremdeles litt liten, men blid og glad,frisk og spiser masse så det er deilig... Håper å høre fra deg igjen...
Labambie Skrevet 20. oktober 2008 #3 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg fikk den dødelige varianten som heter eklampsi. Nyrene begynte å svikte, jeg svimte av gikk i kramper og det sto om livet til både meg og jenta mi. Hun ble forløst med akutt ks i uke 37. Jeg slet i mange mnd etterpå med urinsyre i leddene og store smerter og lavt energinivå. Sambo var sykemeldt i 12 uker for å ta seg av oss begge her hjemme. Men dette er ikke en "vanlig" variant altså... I Norge er det 5-10 tilfeller med dette pr år, det er sjelden og det er svært sjelden det blir livstruende. Men, pga min opplevelse (og det faktum at jeg må gå på bt-medisiner resten av livet) blir nok jenta mi enebarn.
majatv Skrevet 20. oktober 2008 #4 Skrevet 20. oktober 2008 Oi...ikke så farlig hos meg heldigvis... Jeg fikk påvist svangerskapsforgiftning i uke 34 og ble da innlagt på sykehuset. Følte meg overhodet ikke dårlig så det var meget uventet. Hadde blodtrykk på 160/110 og mye protein i urinen. Jeg følte aldri det var alvorlig men det mente tydligvis de på sykehuset. Etter 12 dager ville de ikke vente lenger da proteinen i urinen bare ble høyere og høyere. Så jeg ble tatt med keisersnitt i uke 36. Jeg er ikke redd for å bli gravid igjen, og det jeg har hørt er at bare 10% av de som fikk sv.skapsforgiftning første gang som får det igjen. Altså enda mindre sjanse for å få det andre gang enn første.
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #5 Skrevet 20. oktober 2008 Hei. Jeg fikk sv.skapsforgiftning med førstemann, ble gravid igjen når han var 18 mnd. Fikk ikke sv.skapsforgiftning med snuppa. Så det at du fikk første gang betyr ikke at man får det andre gangen. Var ikke i nærheten av å få det ved siste fødsel : )
*desembermamma* Skrevet 21. oktober 2008 #6 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg hadde moderat preeklampsi - bt 160/100 og protein i urinen (syns å huske 2+ eller noe i den duren). Jeg ble lagt inn på sykehuset for hvile og observasjon to ganger før de bestemte seg for å sette i gang fødselen ca 1 uke før termin. Etter to dager med modningspiller tok de vannet og 13 timer senere kom jenta mi. På sykehuset sa de at det var liten sjanse for å få det neste gang men på 6-ukerskontrollen sa legen min at det var like stor sjans.. Tror jeg stoler mest på sykehuset Jeg er ikke redd for å bli gravid igjen.
Deidei Skrevet 21. oktober 2008 #7 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg fikk svangerskapsforgiftning i mitt første svangerskap i 1997.. Endte opp med 4 uker på sykehus før ks ble utført. Nå husker jeg ikke hvor alvorlig det var, men jeg fikk ikke lov å gå ut av senga pga blodtrykket.. Nå har jeg fått min nr 2 og fikk IKKE svangerskapsforgiftning... Ble fulgt opp veldig nøye av leger og sykehus pga første sv.skap.... Fikk vekstkontroller m ul hver mnd. Er ikke redd for å bli gravid igjen nå.....
Tre_Blir_Til_FIre Skrevet 21. oktober 2008 #8 Skrevet 21. oktober 2008 Fikk høyt blodtrykk og ødem fra uke 28, men virket ikke som de brydde seg. Da jeg var 38+4 begynte jeg å kaste opp og fikk store magesmerter, fikk komme inn på sjekk (etter mye om og men, de mente det var influensa) og der fant de ut at jeg hadde 3+ på albumin og 1+ på leukocytter samt blodtrykk på 165/95. Ble innlagt og lå der i 3 dager med ekstrem oppkast. Måtte tisse i bekken for å sjekke hvor mye vann jeg skilte ut og det jeg tisset ut var like tykt som olje (sorry detaljer). De satt igang fødselen heldigvis!! Håper jeg får god oppfølgning neste gang, ble skremt av hele opplevelsen rundt det som skjedde før og under fødsel.
Vivan Skrevet 14. mars 2009 #9 Skrevet 14. mars 2009 Jeg hadde alvorlig preeklampsi - haste ks etter 5 dager på sykehus pga "truende eklampsi" (Stor økning på protkvanten - 1,6 -> 9,2 og høyt ukontrollert bl.trykk 180/120 med medisiner. Var da kommet til 32+0 Er ganske redd for å bli gravid igjen. Veldig spent! Men ønsker å prøve. Tror jeg... For å bøte på redsel, prøver jeg å informere meg mest mulig. Heller det enn å gå inn i et nytt svangerskap uten å ane noe om noe.. Legen på sykehuset sa ordrett: "du må belage deg på å få det igjen ja!". Når jeg sa at ikke alle fikk det igjen sa hun: "jamen da får du evt ta det som en bonus..)
lille sprelle Skrevet 14. mars 2009 #10 Skrevet 14. mars 2009 Det blir ikke flere egenproduserte på meg - jeg har ingen dødsønsker. Mitt første og eneste svangerskap kostet meg nesten livet flere ganger både under og etter. Noe var sykehustabber og noe var kroppens måte å si at den ikke taklet graviditet særlig godt... Svangerskapsforgiftning var en av komplikasjonene og de ventet for lenge og da med et idiotisk forsøk på igangsetting. Det var det andre som prøvde å ta livet av oss begge. Jeg har ett barn og hun skal ha en levende mor! Skulle vi ønske flere barn under vårt tak, så blir det fosterhjem, adopsjon e.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå