Gå til innhold

Hun havner under dyna på natten, kan det være farlig, eller kan jeg ta det med ro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere ganger når jeg skal ta henne opp på natten eller om morgenen, så har hun makket seg nedover i vogga slik at hun ligger helt under dynen. Det må jo bli tyngre luft under der, men kan det være farlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der gjorde gutten min en gang også, og jeg fikk helt angst. Må innrømme at jeg tenker på krybbedød med en gang jeg hører det. Jeg er sikkert overengstelig... Jeg har i hvert fall begynt å legge han så langt ned i sengen at han har tærne nesten helt ned i sengegavlen, og så fester jeg dyna under madrassen nede ved beina slik at den når han perfekt opp til haka. Da kommer han seg ikke nedover. Nå er vel heller problemet at han har begynt å sparke seg oppover i senga, så jeg vurderer å begynne med en sånn pose som man kan feste i sprinkelsenga.

Skrevet

hvor gammel er hun? syns ikke vi må bli heilt nervøse heller her, men føle litt sjøl på hva en tror om sitt barn. da lillegutt her var nyfødt opp til ca 3mnd passet jeg alltid på at han lå så langt ned i senga at han ikke fikk dyna over ansiktet. men etterhvert er han såpass sterk at jeg tror ikke det er fare for at han blir kvalt da.. det var min mening..

Skrevet

Hun er 3 mnd. Det er jo det med kvelning jeg er redd for. Det er en veldig god og lett dundyne, så den ligger jo ikke tungt over henne, men jeg tenker at det kanskje blir tung luft. Kanskje jeg skal prøve å legge henne lenger ned i vogga, eneste problemet er jo at da blir jo dynen for lang...

Skrevet

Jeg har samme problem med sønnen min på 7 uker. Legger han med føttene helt nede i sengen (og bretter dyna så den ikke blir for lang. Allikevel aker han seg nedover slik at rumpa (!!) ligger nede mot kanten og føttene krøket (i fosterstilling) Så jeg må sjekke hele natta igjennom og ta ned dyna eller løfte ham litt oppover. Liker ikke at han ligger å puster brukt luft.

Hadde egentlig tenkt å legge ham på eget rom, men det er uaktuelt sålenge han kommer under dyna.... iallefall når han er så liten.

Skrevet

Skal vel noe til at hun kveles men det er anbefalt med tanke på krybbedød at de ikke skal ha noe over hodet. Prøv å pust under dyna selv, luften er dårligere der, det siser seg jo selv. Du kan jo kjøpe tykk sovepose. En som er så tykk at den tilsvarer en dyne, slik at du slipper å ha dyne over.

Jenta mi er 9 mnd, hun har aldri kommet under dyna. Har jo hele tiden vært redd for det. Jeg har alltid tatt å pakket dyna litt under henne. Jeg tar de øverste dyne-endene å pakker de under armhulene hennes, så mye at hun ligger oppå den, å henda er over dyna. Så har jeg alltid tatt en helseteppe oppå dyna som jeg har pakket langsmed madrassen, sånn at teppet ligger stramt rundt og holder dynen på plass. Hun aker seg nedover, og snur seg på magen, men dyna følger alltid etter for hendene er for slik at dyna kommer ikke over de. Du kan jo prøve det?

Skrevet

Jenta mi sovner ikke hvis hun ikke har helseteppet over øynene. Dette er noe hun har gjort hele tiden. Er jo ganske store hull i ett helseteppe, så jeg lar hun ligge sånn til hun har sovnet.. Tar det vekk når hun sover.

Skrevet

jeg ville kjøpt en sånn pose i stede.. husker ikke hva dem heter. men det er sånn man fester som en snekkerbukse over skuldrene så er det god plass til beina inni ( ja jeg er ikke god til å forklare...hehe) det kan være veldig skummelt å ligge med dynen over hodet..

en jeg kjenner sa hun våknet en natt og bare skulle se på babyen. da lå hun med dynen over hele hodet og var helt våt av svette. når hun tok bort dynen trakk babyen pusten så dypt hun aldri hadde hørt før. hun er sikker på at hadde hun ikke gått bort til babyen da så hadde hun dødd i krybbedød....

et helseteppe er jo noe helt annet enn en dyne..

Skrevet

vi har prøvd å legge lillegutt i sånn "tvangspose" (husker ikke hva det heter, søsteren min ga den det kallenavnet og dethar blitt hengende:p) og da lå han noe roligere i senga, men han må ha dyna over, for han liker å ha det kaldt i rommet, så det fungerte i sånn ca 3 dager før han fant ut at han kunne komme seg ned hvis han vrikka på rumpa og strakk armene opp, så da lå han landt nedi posen, og godt under dyna:p Han er snart 4 mnd, så jeg har gitt opp og lar ham styre på, er innom å sjekker ofte før jeg legger meg, og han spiser en gang iløpet av natta så da blir han plassert slik at han ikke skal komme seg så langt, også har vi babymonitoren på hyperfølsom, slik at vi skal høre hvis han begynner å hoste, noe han vil gjøre hvis han føler at han blir kvalt... Er noe slitsomt og jeg har gått rundt som en nervebundt en god stund, men det har gått bra hitill, så jeg begynner å bli noe roligere. Han klarer jo å karre seg vekk fra dyna hvis han vil å;)

Ble litt langt, men pytt pytt:p

Skrevet

Jeg har opplevd det samme med min lille på 10 uker. Hun sover i vår seng, og jeg har begynt å feste dynen hennes nederst med en sikkerhetsnål til lakenet, Problemet var at hun sparket den opp på et vis, etter jeg gjorde dette har hun ikke havnet under.

Skrevet

Plasser babyen nederst i senga/vogga, sånn sett så kan hun ikke åle seg lenger ned. Kjøp dyneklyper (fåes kjøpt i de fleste babyutstyrs butikker, Babyshop osv) og fest og muligens brett dyna til rett størrelse. Dette fungerte veldig fint for oss helt til snuppa ble sånn ca 5-6 mnd. Da begynte hun å rulle seg rundt på magen i søvne med nesa rett ned i madrassen. Da gikk vi til anskaffelse av "babysafe!.

Skrevet

Har grobag sovepose, og er veldig fornøyd med den. Lillegutt her styrer veldig mye rundt i sengen om natten, så hadde vært umulig med vanlig dyne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...