Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Smittsomt både før det bryter ut og mens man er syk?

Kan babier få det? Noen som har hatt babier med kyssesyke? Hvordan har det slått ut på dem?

Fortsetter under...

Skrevet

Min jente hadde kyssesyke i våres og vi fikk beskjed om at små barn ikke ble syke på samme måte som tenåringer. Det smitter i flere mnd etter at sykdommer brøt ut. Tok forresten noe tid før det slo ut på prøven, og hun var svært syk i mellomtiden, men frisk nå.

Skrevet

Fant dette på dr. online:

Mononukleose (kyssesyke)

Virusinfeksjon som forårsaker sår hals og forstørrede lymfekjertler.

Årsaker

Mononukleose skyldes et virus som ble oppdaget i 1964, og gitt navnet Epstein Barr-viruset, etter mennene som oppdaget det. Viruset er en variasjon av herpesviruset og spres gjennom spytt, og til noen grad gjennom luften. Alle kan bli smittet av mononukleose, men sykdommen er mest utbredt blant ungdom og unge voksne. Barn som blir smittet får vanligvis et svært lett sykdomsforløp.

Symptomer

Første symptom er sår hals, som blir gradvis vondere. Halsen får ofte et utseende som er til forveksling likt det som følger med bakteriebetennelse i mandlene. Alle kroppens kjertler, men først og fremst nakkekjertlene, blir forstørret ved mononukleose.

Ellers minner ubehaget og verkingen som følger med sykdommen, om dem som følger med enhver virusinfeksjon. Viruset påvirker ofte dessuten leveren, noe som kan forårsake et snev av gulsott. Mange får også hudutslett.

Diagnosen påvises ved hjelp av en laboratorietest som kalles monospot, og andre blodprøver. Pga. av det lange sykdomsforløpet og komplikasjonene mononukleose kan innebære, er det viktig å få klarhet i om symptomer som kan tyde på sykdommen skyldes mononukleose eller ikke. Mononukleose kan potensielt medføre generell svakhet, hjerteproblemer og leddsmerter. De fleste former for komplikasjoner er imidlertid sjeldne.

Noen andre virus, som toxoplamose og cytomegalovirus, kan gi et liknende sykdomsbilde. Også disse virusene kan påvises ved blodprøve.

Behandling

Ofte blir man foreskrevet antibiotika tidlig i sykdomsforløpet, fordi legen antar at halsplagene skyldes en streptokokkinfeksjon eller betennelse i mandlene, forårsaket av bakterier. Ved påvist mononukleose, bør man imidlertid avslutte antiobiotikabehandlingen, ettersom medisinen ikke har noen effekt på virus. Kroppen må selv utvikle motstand mot viruset, noe som kan ta opptil flere uker.

Først og fremst trenger pasienten ro og hvile. I alvorlige tilfeller av mononukleose kan det være nyttig med en kort steroidebehandling, særlig hvis pasienten har svært forstørrede mandler eller betennelse i leveren. Sykdommen kan medføre at milten forstørres. Man frarådes derfor å bedrive røffe fritidsaktiviteter eller kontaktsport i tre måneder etter at sykdommen er over. Av samme grunn bør en også avstå fra å drikke alkohol i et tilsvarende tidsrom.

Mange pasienter opplever å bli svært avkreftet under sykdommen. For enkeltes del vedvarer denne tilstanden i flere uker og til og med flere måneder, etter at de klinisk sett regnes som friske. Noen, men langt færre enn mange later til å tro, blir rammet av kronisk tretthetssyndrom (myalgisk encefalopati – ME) etter å ha hatt mononukleose. Har man først hatt mononukleose, har man livslang immunitet mot sykdommen.

Skrevet

..og forresten:

Det er godt at barn får lettere sykdomsforløp. JEg hadde det som 32åring, og det unner jeg ingen. Fyttigrisen så syk jeg var!

Skrevet

Morfaren til jentene mine har kyssesyke. Ikke så lurt å la dem være hos mormor og morfar i helga da sikkert.

Jentene mine har vært forkjøla litt over en uke nå. Ikke feber, men hoste og snørr og litt surklelyd fra brøste når de puster. De er ikke særlig slappe, men sover litt dårlig noen netter. Det er sikkert ikke kyssesyka, men bør kanskje ringe legen likevel...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...