Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt migrene fler ganger per uke i mange år, men har de siste årene klart meg greit med medisiner.

Nå er jeg gravid i 10 uke. Hadde håpet at migrenen ville bli borte eller mye bedre når jeg ble gravid, men det viser seg at jeg har hyppigere og noe kraftigere migrene. Jeg ønsker jo ikke å ta noen medisiner, men i samråd med legen, tar jeg fortsatt migrenemedisin(Triptaner). Jeg må begrense det til det minimale, noe som har vært vanskelig da jeg har migrene nesten hver dag.

Jeg er nå sykemeldt 50%.(ønsker ikke full sykemelding, da jeg er selvstendig næringsdrivende) Jeg er ikke bedre selv om jeg tar det mer med ro, men det er lettere i forhold til jobb.

Har lyst til å høre fra andre i samme situasjon! Kanskje vi kan dele litt erfaring?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138938339-migrene-og-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt migrene i mange år. Etter at jeg sluttet med p-piller for noen år siden har anfallene vært kraftig redusert, men da jeg ble gravid blusset det opp igjen. Hadde ikke migrene hver gang, men det kunne være så hyppig som 1-2 ganger i uka. Jeg kan ikke ta vanlige migrenemedisiner uansett, har pleid å ta paralgin forte og det fungerer veldig bra. Dette er heldigvis trygt å ta i svangerskapet også, så lenge man ikke bruker det for ofte. Jeg er derfor usikker på om du kunne tatt dette siden du har migrene hver dag. Jeg ville snakket mer med legen din, for migrene er helt forferdelig å ha når man ikke kan dempe anfallene med medisiner. Jeg hadde ikke holdt ut i allefall.

Etter første trimester begynte anfallene å avta igjen, jeg er nå i uke 33 og har ikke hatt et anfall på i allefall 3-4 måneder. Håper du er så heldig at det samme skjer med deg. :-)

Godt å høre at migrenen din ble bedre etter første trimester! Det går jeg og håper på også! De første fire ukene var ikke så ille, så jeg krysser fingrene for at det kan forandre seg igjen.

Jeg får ta Paralgin Forte, men det hjelper ikke, så da tar jeg det ikke heller.

Hei..

Må seie eg føle med deg, har selv migrene. har gjennom heile svangerskapet hatt ein meir kronisk variant av konstant hodepine, men ikkje direkte migrene, for eg har stort sett kunnet ta paracet el paralgin forte. har hatt noen anfall, men har ikkje tatt medisin for det. Er sykemeldt fullt for å kunne begrense medisinbruken. Går og til fysioterapeut. Kan fysio hjelpe deg selv om det er migrene og ikkje spenningshodepine?? (eg var plaga med begge deler)

Håper virkelig det går over for deg...... for migrene er virkelig heilt jææææææævli

Hei!

Ja migrene er helt jævelig. Men det er forsåvidt hodepine også. jeg har begge deler, men mot migrene er det ingenting som hjelper, bortsett fra migrenemedisiner, som jeg ikke ønsker å ta, men tar av og til alikevel. Ikke noe moro.

Jeg er faktisk fysioterapeut selv. Får behandling av kollegaer, og det hjelper mot spenningshodepine. Ikke mot migrene desverre.

Hadde du migrene eller hodepine hele svangerskapet Baima?

Hei

Fram til nå (ca uke 28) så har eg hatt hyppig med hodepine. fram til uke ca24 hadde eg vondt kvar dag og natt. Migreneanfallene kom innimellom det. og enig med deg, da er anna medisin bortkasta, så eg har bare måttet stå i det, for fekk beskjed om å ikkje ta det. Men har ikkje hatt sånn kjempe mange anfall.

Annonse

Jeg hadde migrene omtrent hver dag i begynnelsen av svangerskapet. Gikk til naprapat, og den forsvant helt:) Hadde 4 behandlinger rett etter hverandre, 1 mnd pause,1 behandling, 2 mnd pause, 1 behandling, og nå er jeg skikkelig optimist, har være migrenefri siden mai:) lykke til!

Jeg har vært på ny kontroll på en migreneklinikk.

Det viser seg at retningslinjer for migrene og migrenemedisiner har forandret seg i det siste. Det blir ikke foretatt studier på gravide, men over 10 års observasjoner har ikke vist påvirkning av foster eller fosterskader ved bruk av triptaner under svangerskap.

Selv synes jeg ikke det er ideelt å ta migrenemedisiner, men det gjør forskjellen på om jeg fungerer eller ikke fungerer i det hele tatt.

Jeg får også ta paracet og Paralgin Forte.samt NSAIDs(Ibux etc) under 2 trimester, men ikke 1 og 3 trimester.

Jeg fikk anbefalt Magnesium, så stor dose at jeg ble løs i magen. Videre anbefales forskjellige former for behandling, men bløtvevsteknikker og manipulasjon av nakke kan være hensiktsmessig i noen tilfeller.

Håper dette er nyttig informasjon til dere andre som sliter med migrene. Men det er nok uansett lurt å ta kontakt med noen med kompetanse på migrene, og ikke bare fastlege.

• 1 måned senere...

Det er helt forferdelig.

Jeg har hatt migrene/kratif spenningshodeine i 10 år

De siste 5 har det blitt værre og værre. Jeg har ikke hatt en dag UTEN de siste 2 årene, minst. Og er ufør, og hjemme på 2 året.

Klarer så vidt å fungere innenfor husets vegger.

Sjelden jeg er så mye ute.

Smertestillende fungerer ikke på meg, og paracetamol er jeg allergisk mot! Ingen forebyggende har hatt noen som helst effekt på meg!

Så jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å være gravid:(

Kan jo ikke ta noe smertestillende, de man kan ta er jeg jo hyper allergisk mot!

Hvordan skal dette gå??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...