Gå til innhold

Informasjon til de som mottar dagpenger

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvis en mottar dagpenger, har vært arbeidsledig i opptjeningsperioden til foreldrepenger, kan man få beregnet foreldrepenger som et gjennomsnitt av de 6 beste av 10 siste månedene i opptjeningsperioden. MEN, for at dette skal gjelde, må du motta dagpenger siste uka før du går ut i permisjon. Lønner seg altså ikke å ta på seg noen vikardager den siste tiden. Holdt på å gå i den fella, kunne kanskje få jobbe siste 14dagene før permisjonen. Var kjempeglad for det, helt til at jeg da oppdaget at jeg ville tape ca 200 000 kr på det (i løpet av et års permisjon). Hurra for at jeg fant det ut!!:o

• 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Jøss, sier du det! Stadig noe nytt! Jeg trodde nå jeg hadde samlet inn all informasjon om mine eventualiteter, men denne visste jeg ikke.

Herregud så vanskelig det er å få informasjon!

Først får man bare vite dette at du må være i arbeid 6 av 10 måneder før fødsel.

Siden fikk jeg vite at man må ha tjent opp rett til dagpenger for at NAV skal regne et beste gjennomsnitt, eller ta utgangspunkt i de best lønnede månedene når de regner hvor mye du skal få i mammapermisjon. For å ha rett på disse dagpengene må man ha tjent 105 000 i ett og samme kalender år.

(Jeg er helt nyutdannet, ansatt i en halvtårs kontrakt (drømmejobb forøvrig!) men rakk ikke å tjene 105 000 før nyttår 2008, og har derfor ikke rett på dagpenger.)

Arg. Jeg kunne med letthet ha skaffet meg en liten jobb, manglet bare 5000 på det! Men altså ingen informasjon, enda jeg har hatt ett møte og to telefonmøter med NAV!

Men HVIS jeg hadde funnet ut det i tide, hadde jeg gått for dagpenge ordningen, men ingen har sagt dette du sier nå til meg heller!

Tror de som jobber i NAV ikke helt kjenner til bredden i regelverket de utøver!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...