Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #1 Skrevet 20. oktober 2008 Jenta vår legger seg ca 18.30 hver dag. Da er hun dødstrøtt og sover med en gang, sover fint hele natten fram til kl 05.15 ca, da er det morgen. Prøver å gi en flaske melk i sengen men hun er da klar for dagen. Vi har prøvd å holde henne lenger våken på kvelden men hun våkner like tidlig og er veldig grinete den ekstra timen hun må være våken. Sover normalt i underkant av 2 timer i barnehagen, denne luren har vi også forsøkt å kutte ned på uten hell. Hvordan får jeg henne til å sove til hvertfall 06.30? Noen med en mirakelkur?
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 20. oktober 2008 #2 Skrevet 20. oktober 2008 Sett et mål hver dag, f eks et kvarter lengre enn i går. Våkner hun 05:15 så gir du smokk, stryker panne og sier at det er natta enda og går ut. Gjør dette til kl er 05:30, selv om hun vil aldri så mye opp. Skriker hun, så gjentar du smokk, stryke og natta. Når det er greit (etter forhåpentligvis noen dager), så prøver du et kvarter til etc. Det skal litt innsats til fra dere, det er slitsomt å ikke kunne legge seg når man er stuuup trøtt, men det er tross alt litt mer slitsomt å stå opp så tidlig hver dag. Vi prøvde dette på jenta vår, og det fungerte greit. Hun kan fremdeles våkne tidlig, men hun aksepterer at det noen ganger er natta enda, og da skal vi sove litt til. Lykke til :-)
2 prinsar å 1 prinsessa;) Skrevet 20. oktober 2008 #3 Skrevet 20. oktober 2008 Min gutt som blir 2 i november hadde en periode i sommer at han våknet grytidlig..prøvde å kutte ned på hvilen som han har på dagtid,men uten hell. Han sover nå ca.12 timer hver natt og på dagtid fra ca. 11.30-14.00...vekker han ikke! Det gikk over av seg selv her i huset..bare en liten periode hvor han ville opp tildlig;)
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 20. oktober 2008 #4 Skrevet 20. oktober 2008 Vi også hadde ei periode hvor junior mente morran begynte i 5-tida og tidligere for hver dag. Til å begynne med tok jeg han opp i senga for morras-puppen og håpet at han sovna igjen. Det skjedde sjelden!!! Gjorde meg hard og bestemte at morran begynner ikke før klokka 6. Våkna han før det så ble det inn med smokken og beskjed om at det er natta enda, skal sove mer nå! Det fungerte bedre enn å ta han opp, han ga seg ganske fort.
Moi 32 Skrevet 20. oktober 2008 #5 Skrevet 20. oktober 2008 Gutten min på 15,5mnd har våknet 5-5.30 fram til han var ca 13mnd. Hører mange sliter med det samme fram til 12-18mnds alder. Noen sier de gir flaske/pupp og så sovner småen igjen, men for vår del funket ikke det så vi sluttet med morgenflaska da han var 11mnd. Vi har hele veien nektet han å stå opp før 6.30, eller til nøds 6. Nå sover han til 6.30-7.15. Hadde en kortere periode nå hvor han falt tilbake til gammel rytme, men det tror jeg vi må regne med innimellom fram til en 3års alder i hvert fall. Mitt tips: kutt flaska(blir som premie for å ha våknet tidlig), gå over til smokk, stryke, natta, og smør dere med tålmodighet...
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #6 Skrevet 20. oktober 2008 Tusen takk for gode tips, vi får bare håpe dette gir resultater. Når vi skulle nattavvenne var vi superheldige, brukte bare tre dager. Men det er kanskje litt vel optimistisk. Uansett skal vi forsøke det dere sier:)
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #7 Skrevet 20. oktober 2008 Sikkert kjempesmart det du sier om flaska forresten moi, hun er blitt utrolig avhengig av den.
Lykkelig smil Skrevet 20. oktober 2008 #8 Skrevet 20. oktober 2008 Her i huset våknet frøkna vår ca. 0520 hver eneste dag i ca. et halv år. Fra hun var 1 -1 1/2. Hun la seg ca. 19 og sov 1-2 timer på dagen, prøvde kutte ned på søvn på dagen, legge senere bl.a. uten at det hjalp, hadde heller mer motsatt effekt. Det gikk over av seg selv, det gjør det nok hos dere og etterhver tenker jeg.
Canari Skrevet 21. oktober 2008 #9 Skrevet 21. oktober 2008 Det er jo ikke alle barn som trenger mye søvn. Jenta vår er snart to år og har det siste året aldri sovet mer enn 10 til ti og en halv time om natta. Det gjelder selv om vi har forsøkt alle tipsene over her. Istedenfor å la henne ligge våken i sengen om morgenen lengre og lengre, kan man også forsøke å legge henne et kvarter senere en hel uke, så ytterligere ett kvarter. Det tar som regel flere uker før ny rytme er innstilt og dagene begynner senere. vJenta vår sover nå vankligvis fra 20.00 til 06.00. Sover bare ca en time om dagen. Jeg misunner dere som har barn som sover 11-12 tuimer om natta!!!
Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #10 Skrevet 21. oktober 2008 Tenkte jeg skulle oppdatere etter i natt. (Jeg kan jo svare deg Canari at det prøvde vi i en lengre periode, uten resultater, men takk for tipset likevel. Jenta vår trenger mye søvn) Hun våknet da kl 04.30 !!! Vi gikk inn og roet henne etter tur, hun skrek virkelig og ville tydelig ha flaske og kos. Dette varte i ca 15 min(vi var nok inne 5-6 ganger på det kvarteret, så sovnet hun:) da sov hun videre til kl 07!!! Hurra! Regner med en runde i natt også så får bare håpe dette fungerer langsiktig også. Jeg skal prøve å oppdatere her slik at det kanskje kan være til hjelp for andre også
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #11 Skrevet 22. oktober 2008 Hun sov til 06.30 i dag!! Hurra!! Utrolig deilig og en veldig blid liten jente vi har her. Vi tenker vel ikke at kampen er vunnet helt enda, det blir nok flere runder, men jeg tenker at dette gir resultater:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå