Gå til innhold

Når begynte din å krype? MANGE svar!

Anbefalte innlegg

Skrevet

krype, reise seg opp, gå langs bord og gå selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mia krøyp da hun var 6 mnd og 23 dager.. Dagen etter satte hun seg opp selv.. I dag røyste hun seg opp på fotene alene for første gang, men er ennå skikelig gelè i knærne :) 8 mnd om en uke..

Men et lite spørsmål bare, til deg HI hvis du vet, ellers til andre også.. Når dere sier "reiste seg opp"... Er det da opp på fotene, eller opp på knærne? For hun har jo en stund nå reist seg opp på knærne og strekker seg etter ting, men er det da å "reise seg opp" slik som det blir sagt her inne? :)

Skrevet

Hei, min begynte å krype akkurat når han runda 5 mnd. Han kan også reise seg opp på føttene langs bord etc, men ikke gå langs dem.

Skrevet

Hei!

Min jente begynte å krype (ake seg fremover på armene liksom) nå akkurat, da var hun 6 mnd og en uke ca :-)

Skrevet

Min var vel 7 mnd da ho krøp over senga. Rundt 9 mnd stod ho på bena sine alene uten støtte. 10 mnd gikk hun rundt bordet ved å holde seg fast.

Skrevet

Hei, jenta mi begynte å åle/krype for fullt noen dager før hun ble 6 mnd. Kan ikke sette seg opp eller reise seg ennå da. Er 6,5 mnd.

Skrevet

Siden alle de som svarer har tidlige barn (klassisk), skal jeg prøve å justere ned litt :)

Min krøp på 8-mnd-dagen sin. Er nå ni mnd, og holder på å lære seg å sitte. Kan se at det er på vei. Reiser seg ikke ennå, går ikke ennå. Er jo YTTERST sjelden at de går før året.

Barn er veeeeldig forskjellige, og det er ikke alltid jeg skjønner hensikten med disse trådene, for å være helt ærlig. (nå blir jeg sikkert upopulær, men det får stå sin prøve). Jeg tror det er bedre å finne seriøse bøker (feks "lille venn, hva nå?" av Gro Nylander), dersom man lurer på slike ting. Men det er da min personlige meninger, alle velger jo selv : )

Skrevet

Ja, her var det mange som var tidlig ute. Skal trekke det hele ned litt jeg å.

Jenta mi er 9 mnd om 5 dager. Hun verken kryper, setter seg opp eller reiser seg opp. Åler seg heller ikke fremover. Hun skyver seg bakover og rundt, og ruller fra rygg til mage, men ikke tilbake. Hun klapper heller ikke.

Men hun er helt normal, barn er forskjellige, å det må de få lov til å være. Man skal iallefall ikke drive å sammenligne de. I spedbarnsboken fra sandvik står det at ved 9 mnd begynner noen å krabbe. Er en del som krabber ved 6 mnd ja, men det er svært tidlig egentlig. Tror det er flere som er nærmere 9-10 mnd før de krabber. Om de i det hele tatt gjør det.

Selv krabbet jeg da jeg var 5.5 mnd, men jeg gikk derimot ikke før jeg var 15 mnd. Søskenbarnet mitt gikk da hun var 8.5 mnd, så her er det store variasjoner innenfor normalen!;-)

Skrevet

Av alle 8 på min barselgruppe med unger på rundt 6 mnd så er det kun 1 som krabber så her var det jammen mange tidlige ja!

Skrevet

Tror mange skriver at de kryper når de bare åler.

Jenta mi begynte å åle når hun var 5 mnd, men kryper ikke enda. Hun får opp rumpen sin noe nå så det er nok ikke så lenge før hun lærer seg å krype(opp med rumpen og krype på armer og knær)

Skrevet

Oi, her var det amnge som var tidlig ute, ja..

Solveig er 10 mnd om en uke. Hun begynte å åle seg fremover da hun var ca 7 mnd - nå åler hun med kjempefart rundt omkring. Men hun kryper ikke enda . Hun står på alle fire og vugger og vugger, men så deiser hun ned på magen igjen når hun skal fremover. I går krabbet hun klassisk et par "skritt" - så hun knekker vel den koden snart også.

Den siste uka har hun begynt å klare å sette seg på rompa selv. Hun kommer seg også opp på kne ved siden av leker og møbler, og prøver å få beina under seg. Hun kravler seg over høye dørstokker og til og med over lekebilen sin, som er ca 25cm høy.

Pappaen hennes og jeg har et veddemål på gang - kommer hun til å slippe seg og gå et skritt eller to før ettårsdagen sin? Pappaen mener ja, jeg mener nei. Så får vi bare vente og se...

Skrevet

Gutten min er en av de som er tidlig ute...

Må jo få svare vi som har barn som er motorisk tidlig også vel..?

Åla seg da han var 5 mnd, og krabba 6 1/2 mnd gammel.

Reiste seg opp til stående samtidig.

Men det er ikke bare positivt at de er tidlig med f.eks å reise seg opp, her har det vært mye knall og fall... De har ikke så god kontroll som ev. en på 9 mnd, det er helt klart.

Nå er gutten min 8 mnd, og han går langsmed bordet. Sitter stødig på gulvet men skal helst stå hele tiden.

Når han kommer til å gå er jammen meg ikke så lett å si, men jeg tror nok det blir før han er året.

Skrevet

Har ei jente som først begynte krabbe da hun var ca 10 mnd. Ålte seg frem i mange mnd før dette, men tok tid å komme seg opp på alle fire. Hun er snart 11 mnd og greier nå reise seg opp ved bordet og gå litt rundt. Hun satt da hun var 7 mnd og lærte sette seg opp selv ca en mnd før hun fikk til krabbinga.

Har skjønt at barn er veldig forskjellige, men jeg er faktisk glad hun utvikler seg etter boka, er mye mer stress nå som hun kommer seg rundt og opp over alt!

Skrevet

Hei, ser at det her som i de fleste tråder er mange som har barn som er tidlige som svarer (jeg med) Er jo ikke noe galt i det. Synes heller det er dumt at de med "seinere" barn ikke svarer slik at det kan bli nyanserte tråder. Kansje de ikke føler for det? Gutten min var 4 mnd og 2 uker når han ålte seg fremover, 5 mnd og et pr dager når han krøyp. Ja det er riktig. Han er tidlig. Det er ikke morro. Masse stress med en liten pode som kommer frem over alt. Hadde jo trodd at perioden hvor han var en liten baby skulle vare litt lenger. Eneste som er positivt er at nå er det slutt på all sutringa fordi han ville så mye mer enn han klarte.

Sorry vist det blei et teit innlegg, men er så lei av at det alltid blir noe negativt av noe så uskyldig. Tenk om jeg med min gutt som kansje er litt "fremme" skulle synes det var dumt at de med litt "seinere" barn svarte i tråder. Husk at alt er normalt. Tror jo ikke han går når han er 7 mnd liksom, men kansje 9 som faren gjorde:)

Skrevet

Frøkna her begynte å krabbe for to uker siden, da var hun 6mnd+1uke.

Hun har ikke åla seg i det hele tatt - begynte rett på krabbinga;-) Hun sto i ca to uker i krabbestilling før hun klarte å forflytte seg fremover.

Skrevet

Krabbestilling?

Mange tidlige her ja. Snuppa er 6 mnd i morgen og har prøvd ¨å komme seg opp på kne i 2 mnd. Kommer seg et stykke bakover, men har SÅ lyst fremover. Blir skikkelig sinna.

Skrevet

Jenta mi er som nevnt over en av de som er "senere", men jeg blir ikke irritert over at de med tidlige barn svarer på disse trådene. Var en del av de med barn som er tidlig ute som fyra seg litt opp over dette lengre her oppe. Er det noen som har sagt at de ikke får svare egentlig...?

Synes det er fint at både de med tidlige å sene barn svarer, så får vi se hvor store forskjeller det er. Barna må få utvikle seg i sitt eget tempo, de har jo ikke lest "boka" så de vet ikke når de skal krabbe, sitte osv.

Må si jeg gleder meg til snuppa klarer å åle seg fremover eller begynne å krabbe. Hun er i en ganske frustrerende fase nå, for hun vil frem men kommer til hennes store frustrasjon bare bakover. Men det kommer når hun er klar for det å finner utav det.

Skrevet

Amalia er 7 mnd, og hun kryper heller ikke.. Hun åler seg litt bakover, men det er ikke bevisst tror jeg..

Syntes godt hun kan være "bebi" litt til.

Skrevet

Matilde er 7,5 mnd, kryper ikke, men sitter neesten selv

Skrevet

Interresant! Her definerer vi "å krype" som å dra seg frem med armene og sparke fra med beina- med magen nedi. Krabbe mener jeg er på alle fire med magen oppe fra gulvet..Noen barn krabber jo ikke i det hele tatt fordi de finner ut at det er kjapt nok å krype/åle. Gutten vår står på alle fire, jeg vet ikke om han kommer til å begynne å krabbe, men han er i alle fall sterk nok til det, det går an å se.

Jeg mente ikke at dere ikke har lov til å svare, dere med tidlige. Men av og til får jeg følelsen av at det er en slags konkurranse, og det synes jeg blir litt teit. For tidlig utvikling gjenspeiler faktisk ikke intelligens i det hele tatt, men oftest gemytt. En rolig og tålmodig baby kryper ofte senere enn en aktiv og utadvendt baby. Begge deler er like riktig!

Skrevet

jenta mi begynte å krabbe på alle fire for ca 1 uke siden, da var hun rett over 8 mnd. Åle seg hadde hun da gjort en måned eller 2.

Skrevet

Min gutt åler seg fremover kjempefort nå, har vel ålt seg fremover en måneds tid...er tett på 8 mnd nå, men det er den siste uken det har blitt fart på ålingen. Kryper ikke ennå, men tror det er tett før. Står på knærne, og tar kanskje ett eller to krypetak før det går over i åling igjen

Skrevet

krabba på 6 mnd dagen sin:)

Skrevet

Fredrik begynte med å "åle" sweg fremover på magen da han var rundt 4-5 mnd, krype på alle fire begynte han først med da han var litt over 6mnd.

Han reiste seg opp til bordet da han var 8mnd. I dag er er han 9,5 mnd og går langs med bordet. Han klarer ogsåå gå med gåbil med litt hjelp. Må holde igjenn bilen slik at den ikke går for fort for han, ikke helt stødig enda. Syns alikevell det er litt tidlig å begynne og gå, så håper hanventer noen mnd til med det.

Han får en utrolig fart på alle fire og holder greit følge med hunden i huset, Toffy, til Toffy's store fortvilelse, som nå dessverre har noe minder "privat" tid en ønsket!

:-)

Skrevet

Kryping er da det samme som åling? Det sier vi iallfall her. Vesla er 7 mnd og hun begynte å krype for en mnd siden ca. Trodde det var ganske tidlig egentlig, men ser her at størstedelen krabber allerede når de er på hennes alder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...