Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #1 Skrevet 19. oktober 2008 Eller er det bare mot smerte??? ( har kastet pakningen og pakningsvedlegget tydeligvis-noe ås dumt da).
frk Nilsen Skrevet 19. oktober 2008 #2 Skrevet 19. oktober 2008 Sjekk i felleskatalogen du. http://www.felleskatalogen.no/ Jeg er ikke sikker, men mener å huske at paralgin forte kun er smertelindring ikke febernedsettende. God bedring til mannen din
go`mor Skrevet 19. oktober 2008 #3 Skrevet 19. oktober 2008 Tja.............skader jo ikke å ta en...............da får han ihvertfall slappet av å sovet godt. Hjelper vel kanskje ikke direkte på symtomene hans.
Lilith Skrevet 19. oktober 2008 #4 Skrevet 19. oktober 2008 Det er paracetamol i Paralgin Forte. Han kan godt ta en.
tre små... Skrevet 19. oktober 2008 #5 Skrevet 19. oktober 2008 det er smertestillende.. men paralgin forte inneholder paracetamol som er febernedsettende så kan vell virke febernedsettende også?
Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #6 Skrevet 19. oktober 2008 nettet bare hang seg opp når jeg prøvde felleskatalogen ( prøvde før jeg spurte her), men ka jo sjekke igjen. kan jo ikke ta noe skade av å prøve en hvertfall. kanskje han får mindre vondt i kroppen hvertfall. og kanskje jeg slipper å høre på mer stønning hver gang har rører på seg. huff nei nå var jeg slem, men man blir LITT lei. hehe er synd på han da. ikke godt å ha det sånn..... hilsen en som har hvert kvalm og slapp i 18 uker nå
Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #7 Skrevet 19. oktober 2008 å takk skal dere ha.. ta får sykepleier Camilla gå å lokke med litt smertestillende/febernedsettende og væske.
tre små... Skrevet 19. oktober 2008 #8 Skrevet 19. oktober 2008 ser en tablett inneholder 400mg paracetamol.. det er jo ikke så mye.. en paracet er jo stort sett 500.. og da tar man jo kanskje to også.. men kan jo ta en... det funker nok:)
du og jeg og vi to Skrevet 19. oktober 2008 #9 Skrevet 19. oktober 2008 Hver paralgin forte inneholder nesten like mye paracetamol som en vanlig paracet. Men siden de er på resept bør han ha tatt dem før for å ta dem nå (at det ikke er dine tabletter). De vil altså virke både febernedsettende og smertestillende, akkurat som paracet - men de er sterkere smertestillende naturlig nok...
Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #10 Skrevet 19. oktober 2008 å ja, bør han å fått resepten ja. det er kanskje noe??? jeg fikk dem da jeg opererte ut visdomstannen min i sommer.Altså den samme som alle får (og hvertfall den svakeste for jeg var gravid).
du og jeg og vi to Skrevet 19. oktober 2008 #11 Skrevet 19. oktober 2008 Ja, han bør jo egentlig det. Men jeg vet ikke hvor tilbakeholdne leger i dag er med å skrive ut paralgin forte? Du har ikke en nabo du kan låne noe av? Her er forsiktighetsreglene fra felleskatalogen: Forsiktighetsregler: Kan gi døsighet, og betjening av maskiner, motorkjøretøyer o.l. bør unngås. Ved redusert tilgang på karbohydrat og høyverdig protein er sikkerhetsmarginen for toksiske leverreaksjoner mindre enn ved normal ernæringstilstand. Vedvarende bruk av maks. doser, spesielt hos pasienter med svekket ernæringstilstand pga. alkoholmisbruk, anoreksi eller feilernæring, medfører økt risiko for leverpåvirkning. Risiko for nyreskader ved langvarig bruk er ikke utelukket. Forsiktighet bør utvises ved lever- og nyresvikt. Tilvenningsrisiko. Hos ca. 1% av den kaukasiske befolkningen kan det, pga. høy aktivitet av enzymet CYP 2D6, dannes større mengder aktive metabolitter, inkl. morfin, selv ved normale doser. Disse personene vil være mer utsatt for morfinoverdose med symptomer som døsighet, kvalme, små pupiller og respirasjonsdepresjon. Det er rapportert ett tilfelle av morfinforgiftning ved normale kodeindoser. Risikoen er økt ved samtidig nedsatt nyrefunksjon. Ved langtidsbruk (>3 måneder) av analgetika, med inntak annenhver dag eller oftere, kan hodepine utvikles eller forverres. Hodepine utløst av overforbruk av analgetika bør ikke behandles med doseøkning. I slike tilfeller bør analgetika seponeres i samråd med lege. Og bivirkningene: Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Kvalme, forstoppelse. Øvrige: Tretthet. Mindre hyppige: Lever: Galleveisdyskinesi hos spesielt disponerte. Sjeldne (<1/1000): Blod: Trombocytopeni, leukopeni, hemolytisk anemi. Hud: Eksantem. Lever: Leverpåvirkning. Øvrige: Allergisk reaksjon.
2 søte Skrevet 19. oktober 2008 #12 Skrevet 19. oktober 2008 om du gir han må det vel holde med 1 tabl.. det er kodin i det som er et opiumpreperat. mye sterkere enn paracet og fungerer på en annen måte i sentralnerve systemet enn paracet. det kan god hende det er febernedsettende (?) men ikke gi han for mye og det skal gå iallefall 4-6timer til neste tablett.
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #13 Skrevet 20. oktober 2008 det var bare en i går kveld det varsnakk om. bare så han hadde noe i natt. han fikk en før han sov videre. og han hadde litt midre vondt i kroppen. han får ikke ta flere nå, nå åpner butikken om 1 time så da får han paracet da. takk for svar i går hvertfall...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå