Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har "nettopp" blitt henvist til UNN, og fikk brev fra de før helga om at jeg skulle ta blodprøver i begynnelsen av syklus + at mannen min skulle ta HIV/hepatittprøver. Jeg lurte på litt ting rundt dette, og ringte til UNN og snakket med en hyggelig dame der. Men så ble jeg litt forundret: Hun sa at i utgangspunktet skal jeg være ferdig utredet nå som jeg er henvist til de.

Men jeg har ikke blitt utredet i det store og hele. Dvs, kiramannen har fått testet sæden, og kvaliteten var fin, og så har jeg jo fått tatt normal gyn undersøkelse med innvendig ultralyd da. Kan jo si at jeg ikke har vært spesielt fornøyd med gynekologen min, og nå lurer jeg på om dette er rett? Skal jeg ikke sjekkes noe mer? Er det ikke vanlig å sjekke om egglederene er åpne, ta den livmorhalsslimprøven, sjekke etter kromosonfeil ved blodprøver, sjekke etter såkalte killercells osv. Jeg har jo lest masse om dette, men ingenting har blitt sjekket hos meg.

Er det slik at noen av dere har blitt utredet hos de som foretar IVF, eller må det gjøres i forkant. Og setter de virkelig igang med IVF uten noen andre undersøkelser enn de jeg har vært gjennom? Misforstå meg rett, jeg er kjempefornøyd med å ha blitt henvist, men hvis det er noe feil med meg, så vil jeg gjerne vite det. Føles litt håpløst å prøve like hardt hver måned nå, og så er det kanskje ikke vits engang....

Noen som har noen innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmmmm, dette vet jeg ikke noe om, men jeg har lyst å spørre deg om noe annet.

Tok det lang tid fra du søkte til du hørte noe fra dem ?

Skrevet

Jeg ville tro at du skal utredes mer, ja. Det er forskjellig praksis på de offentlige klinikkene mhp om de gjør utredning eller ei. Jeg ble ferdig utredet hos gynekolog før søknaden ble sendt til Ullevål.

Spesielt når sædkvaliteten er fin så er det grunn til å utrede deg mer - det kan jo hende at det er å skyte spurv med kanon å sette dere igang med IVF hvis dere har en diagnose som kan løses på annet vis (manglende EL, f.eks).

Vanlige sted i utredningen er GU, innvendig UL, blodprøver for å sjekke at man har EL, blodprøver for å sjekke hormonnivåer, kontrastundersøkelse av eggledere, saltvannsundersøkelse av livmor/eggeledere (oftest gjør man enten denne eller den forrige jeg nevnte) og laparaskopi.

Kromosom-prøver tar man ikke nødvendigvis, det varierer.

Ring UNN igjen og spør, så får du nok svar :-)

Skrevet

jeg ble henvist til Unn i desember 2007. Hadde ikke så mye mere utredning enn deg. Ble også veldig overrasket at jeg ikke skulle undersøkes mere. Mannen min tok sædprøve og jeg tok noen blodprøver og en vanlig gyn undersøkelse med innvendig ul. Ble litt irritert begge to da vi ønsket og vite en grunn til problemet, men fikk bare notert i journalen uforklarlig barnløs. Så i mars var vi igang. Men men etter uttak 30 april og innsetting 5 mai er jeg i dag 27+3. Lykke til

Skrevet

Hmmm...jeg synes dette er så rart jeg. Tenk hvis jeg har tette eggledere feks, da kunne jeg jo bedret sjansen for å bli gravid ved å åpne dem (hvis det går an da). Tenker at hvis det ikke går med IVF, så vet jeg jo ikke om noe er feil. Er det noe vits å prøve noe mer da??

Har tatt hormonprøver, og de så ok ut, har dog litt kort lutealfase, men har fått crinone mot dette. EL har jeg hver måned så det er det ingenting i veien med.

Vil jo vite om det er noe åpenbare feil. Vera32: Hva begrunnet de den manglende utredningen med? Mente de at det ikke var noen vits?

Jeg fikk forøvrig brev etter kun 3 uker, så det gikk fort. Men var jo bare henvisning til blodprøver da, så det tar sikkert litt tid med avgjørelse og ventetid før evt behandling.

Skrevet

Utredningen vi hadde var: blodprøver, GU, innvendig ultralyd, sædtest og røntgensjekk av eggledere. Jeg ville ikke ha lapraskopi, og gynekologen var enig med at det ikke var nødvendig. Kanskje du kan høre med legen din om du kan få henvisning til sykehus hvor de kan sjekke egglederene dine? Det er en grei prosedyre hvor de sprøyter kontrastveske gjennom egglederne mens de tar bilder. Da hadde du i alle fall fått vite litt mer.

Skrevet

De hadde ikke noe spesielle grunn til det. De mener når man har prøvd ei stund uten og lykkes er det bare å komme igang. Og jeg tenkte som så når jeg fikk sjansen til å begynne hvorfor utsett det ytterligere. Ivf kan ta tid det og. Det og få åpnet egglederene er nødvendigvis ikke vellykket. jFikk også svar fort fra Unn. Tror ikke avgjørelsen tok mere enn ca 1 mnd. Jeg fikk beskjed i jula om å ta kontakt når jeg ønsket behandling. Men ringte ikke før i mars, da fikk jeg plass til å begynne medisinene i slutten av april. Men så fikk de plass i mars og plutselig var vi igang

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...