Gå til innhold

rettigheter ved permisjon fra jobb?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal sende et brev til NAV fordi jeg vurderer å ta opp studiene for å bli ferdig.

jeg er i full fast jobb nå, men mistrives sterkt.

så lurer jeg på siden det sikker er mange her som har vært borti lignende situasjoner... noen som kan gi meg en pekepinn på hva jeg kan ha av rettigheter?

Om jeg tar et års permisjon fra jobb uten lønn, (det er vel en rettighet alle har?), vil det da utløse noen rettigheter fra NAV om jeg studerer?

Jeg har jo tenkt tanken om å studere på deltid, men jeg vil ikke klare å kombinere jobben min med en sånn løsning. Og jeg er helt avhengig av inntekt på et nivå ganske likt det jeg har nå for å klare det økonomiske.

Vil overgangstønaden øke?

Vil jeg kunne få utdanningsstøtte?

Hva med rettigheter av annen art?

Hva om jeg skulle blitt gravid fx? (håper jo sterkt at jeg allerede er det da)....

Vil jeg opparbeide meg rett på foreldrepenger når jeg er i ubetalt permisjon fra jobb?

Legges stønader fra dere til grunn for eventuelle foreldrepenger?

Eller hva om jeg blir syk?

Hvilke rettigheter har jeg da?

Og vil jeg få arbeidsledighetstrygd selv om jeg studerer?

Eller faller denne rettigheten bort om man går ut i en frivillig permisjon?

Jeg er tross alt fast ansatt i den jobben jeg har. Det utløser jo en del rettigheter som jeg nødig vil miste før jeg har sikret meg andre steder.

legger til at han jeg er sammen med, men ikke bor sammen med enda studerer og ikke har hatt mye inntekt de siste årene til å ha opparbeidet noe rett på foreldrepenger som vil monne stort... enda.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen som har vært i et lignende dilemma?

Skrevet

Om du tar permisjon fra jobben utløser det ikke noen rettigheter fra NAV nei. (ikke automatisk i alle fall)

Overgangstønaden vil øke. For den blir jo vurdert utifra hvilken lønn du har. Og går du ned i lønn vil os øke.

Du kan ha krav på lån og stipend fra lånekassen. Det må du nesten forhøre deg med de om du har.

Du opparbeider deg ikke rett til foreldrepenger dersom du ikke har jobbet 6 av 10 siste mnd. ulønnet permisjon teller ikke som arbeid.

Blir du syk får du heller ikke sykepenger, siden du ikke har arbeid.

Og nei du får ikke arbeidsledighetstrygd når du er student.

Det er ikke mulig å fortsette å ha rettighetene som en fast jobb medfører når du velger å avslutte det forholdet.

Alternativ: finn deg en deltidsjobb du kan kombinere med deltidsstudie.

Overgangstønad får du vel helst ikke dersom du er sammen med barnefaren forresten.

Har han jobbet litt hele tiden. Så er det de siste 4 ukene før han skal ha permisjon foreldrepengene blir regnet fra. Så hvis han får seg en jobb der han tjener bra så er det som gir utgangspunkt for permisjonspengene ikke hva han har tjent tidligere år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...