3smånå Skrevet 19. oktober 2008 #1 Skrevet 19. oktober 2008 I kveld ga vi jenta vår smaksprøve på risgrøt med banan og fersken, og deretter fikk hun smake litt sviskemos. Kort tid etterpå hovnet hun opp på leppen, og fik mange røde flekker rundt munnen. Det hele var ganske skremmende, så vi ringte legevakten. Utslettene og hevelsen ble mindre hissige mens vi snakket med legevakten. Dette var vel sannsynligvis en reaksjon på maten hun fikk. Noen som har opplevd det samme? Hvordan skal vi forholde oss til dette videre?
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 19. oktober 2008 #2 Skrevet 19. oktober 2008 Er ikke umulig hun reagerte på maten nei. Hva sa legevakta da? Har hun fått smake på fast føde før? Om ikke ville jeg ha prøvd med en ting i gangen, og ikke BÅDE grøt og sviskemos (da vet du jo ikke hva hun evt reagerer på). Er ingen ekspert på området, men vet om flere som er allergisk på fersken og nektariner men ikke noe av det ande du nevnte. So om det faktisk er en reaksjon tipper jeg det kommer av fersken. Men det finner du jo ut om du kun gir henne grøt en gang til, og ser om hun får reaksjon igjen. (om det er grøten hun reagerer på, kan du teste en annen grøt som ikke er tilsatt frukt).Gjør det samme med sviskemosen, men test som sagt en ting i gangen. Men behøver ikke komme av maten, selv om det høres sannsynlig ut. Vark godt rundt munnen etter hun har spist, enkelte får fort litt utslett om de går rundt med litt grøtrester rundt munnen. Ellers vil jeg uansett råde deg til å teste alle nye matvarer på dagen. Da slipper du at hun evt får reaksjoner eller magevondt når hun egentlig skal sove.
3smånå Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. oktober 2008 Tusen takk for svar! Hun på legevakten mente også at det var en reaksjon på maten. Spurte om grøten var tilsatt smak, så det kan jo være som du sier at det er fersken hun og reagerte på. Hun mente vi skulle se det litt an og eventuelt teste henne hos fastlegen. Jenta vår har fått fruktmos av eple og blåbær i noen dager før dette skjedde, og det har gått helt fint. Ja, vi får prøve en ting om gangen heretter! Visste jo egentlig det da, men siden det bare var en halv teskje eller noe sånt så tenkte jeg at det ikke gjorde noe...ser nå at det var veldig dumt tenkt av meg! Huff, gruer meg til å prøve igjen. Det var så ille å se at leppa hovnet opp. Stakkars liten...
Fullrulle86 Skrevet 20. oktober 2008 #4 Skrevet 20. oktober 2008 gutten min fikk røde flekker i ansiktet her grøten hadde vært men forsvant etter 20 min ca. dette var når han fikk maisgrøten men får det ikke av havregrøten så vet ikke helt hva det var egentlig..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå