Lukkelukken og bebibror Skrevet 19. oktober 2008 #1 Skrevet 19. oktober 2008 Skrev dette innlegget om fredagen: "Han har skikkelig diare nå, for han holder på med tenner igjen (9mnd). Han er så sår at jeg ikke får lov til å ta på han når vi skal skifte bleia. Åhh, han skriker "au" liksom, det er sååå forferdelig å høre på! Bruker natusan zink salve, men den hjelper ikke noe særlig. Han går uten bleie litt om dagen, og vi smører på aloe vera, for det hjalp så godt sist, men det blir jo borte med en gang vi tar på bleia, så da tar vi på zink salve. Men hvilken salve er best?? Trenger virkelig noen svar her, han har det sååå vondt!" Fikk mange tilbakemeldinger om at inotyol salva var veldig bra. Ja, så jeg tok på den berømte inotyol salva i dag, og når jeg tok av bleia hans igjen, var det skikkelig sår der! Ordentlige sår, nesten kjøttsår på det værste! Ånei, hva nå? ;(
silje26*lykkelig mor til 2* Skrevet 19. oktober 2008 #2 Skrevet 19. oktober 2008 næmmen dakkar dakkar liten da (( har du prøvd med pudder,det til natusan er veldig bra,bare pass på at de er helt tørre (så godt du klarer ihvertfall) før du pudrer ivei funka kjempebra her!
Lukkelukken og bebibror Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 19. oktober 2008 Åh, er skikkelig redd for å smøre på noe som helst jeg nå! Han begynte faktisk å bli bra igjen, fikk derfor helt skjokk når vi tok av bleia nå! Han hyyyler vettu, er jo sikkert helt grusomt for han stakkars liten! Har heldigvis time på helsestasjonen i morra, så får snakke med de. Hadde jeg ikke hatt det, ville jeg dratt ned uansett da Huffameg, dette gjør vondt i mammahjertet mitt!
AmExx Skrevet 19. oktober 2008 #5 Skrevet 19. oktober 2008 Stakkar liten ja, og stakkar stakkar mammahjertet. Vaske han helt ren og la han ligge å lufte seg leeenge. Det er det aller beste. Og skift bleie ofte!
anette&tutta mari :) Skrevet 19. oktober 2008 #6 Skrevet 19. oktober 2008 Potetmel sier jeg og! Funker etter bare et par timer her! Det billigste og beste middelet mot sår stump!! Men er han tørr-sår eller fuktig-sår (er vel fuktig så lenge du skriver kjøttsår - uff stakkars liten..). Her kan tuppa bli sår og tørr på samme tid, altså tørr-sår - da tar jeg på sinksalve. Men hvis hun er sånn fuktig bleie-sår så funker potetmel helt ypperlig! Bare pass på at huden er ordentlig tørr før du tar det på!
Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #7 Skrevet 19. oktober 2008 Uff stakkars liten. Har en liten med diare her og og han har vært veldig sår. Vi prøvde etterhvert med inotyol og den hjalp oss men tok litt tid. Begynte ons kveld tror jeg det var. Mini har fortsatt diare men stumpen er nesten helt bra igjen. Det jeg gjør er å vaske med mesoft, olje og vann, eller skyller stumpen i vasken. Tar godt med olje på hånden og "vasker". Lufte godt(men det gjør du jo). Er viktig å bruke olje til vasking når du bruker zinksalve/inotyol så huden ikke blir unødvendig "gnidd". Vet ikke om dette hjalp så mye. Usikker på om hva man bør bruke hvis det er åpne sår... Lykke til!
Lukkelukken og bebibror Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 19. oktober 2008 Takk for svar alle sammen! Vet ikke mine arme råd lengre. Har prøvd å skåne huden hans mest mulig ved å lufte mye, bruke olje, vaske han i dusjen osv. Så fikk vi tips om denne salva da. Han var jo faktisk på bedringens vei når jeg tok den på, og nå ble alt bare så mye mye værre! Får bare prøve potetmel og pudder da! Eneste jeg ikke har prøvd enda, så! Uansett, takk for tips dere!
anneas Skrevet 19. oktober 2008 #9 Skrevet 19. oktober 2008 Hei Jeg ble anbefalt inotyol og silulen. Silulen er en zink salve, og inotyolen er visstnok mot eksem og div. Når jeg spurte på apoteket hvilken jeg burde velge, anbefalte de inotyol. Ta den på om kvelden, og la han ha det på hele natta. Min ble mye bedre allerede første kveld, men jeg kommer til å kjøpe silulen også, da natusan zink salven ikke funker noe spes her hos meg. Silulen, skal vistnok legge ett lag på rompa, så fukten ikke kommer innat og lager sår/blemmer
Gjest mphs Skrevet 19. oktober 2008 #10 Skrevet 19. oktober 2008 Helt enig i potetmel, ikke pudder. Ellers har vi brukt weleda sin sinksalve med calendula om vi har trengt salve. Prøvde inotyol salve på første ungen men den funket ikke for oss.
Gjest amandine Skrevet 19. oktober 2008 #11 Skrevet 19. oktober 2008 Eller Elizabeth Ardens 8 hour... Blir dyrt i lengden, men gror fort!
Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #12 Skrevet 19. oktober 2008 POTETMEL!!!!!!!!!!!!!! Jeg slet med det samme etter 3 uker med 3 forskjellig antibiotika på han når vi var på sykehuset... Du skulle sett, rundt pungen han og ned mot rompa, skikkelig sår, og rundt rompa, det var grusomt å se på... Han bæsjet hele tiden på grunn av antibiotikaen. Jeg prøvde alt, absolutt alt som feks initiol, zink ++++ og ingen ting hjalp, tl og med mot sopp fordi det var litt av det der og, men neida... Til slutt ga jeg opp alt sånt, tok på potetmel, hadde det på 3 bleieskift, så tok jeg en hel dag uten noe og det ble borte.....
endelig mamma t 2 :) Skrevet 19. oktober 2008 #13 Skrevet 19. oktober 2008 Lufting er beste råd. Slitsomt mens det står på, men det fungerer godt. La lille gå uten bleie så mye som mulig. Legg gjerne tisselaken og håndklær under lille når han sover, slik at han får lufte da også (vel og merke hvis han sover inne...). Når bleien må på er det lureste å ha godt med potetmel på. Ikke smør med barrieresalver (zink, inotyol osv), da disse er ment for å stenge ting ute, også luft. Åpne sår trenger å tørke ut, og da er luft og potetmel de beste rådene Barrieresalver fungerer godt ved begynnende sår og ved rødhet. Da er inotyol super. Smør på om kvelden, og morgenen etter vil du garantert se resultater.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 19. oktober 2008 #14 Skrevet 19. oktober 2008 Lillegutt hadde det også slik en periode når han var en mnd ca for han bæsja så ofte at han ble skikkelig sår. Vi fikk annbefalt Inotyol av helsesøster og brukte den, han fikk skikkelige sår av den, det var da jeg begynte å tenke på sopp. Det er veldig vanlig å få sopp i sår rumpe pga avførings"problemer" av mange slag. Diarè eller som lillegutt han bæsja så alt for mye ei stund. Vi hadde på canestensalve, såret og utslettet forsvant med en gang. Kanskje du skal prøve på det?
Super-Langbein Skrevet 19. oktober 2008 #15 Skrevet 19. oktober 2008 OBS OBS OBS! Denne salven skal ikke brukes i åpne sår/ fuktige sår da vil det bare gjøre vondt verre! Sårene kan bli infisert. Hiver meg på potetmelforslagene du har fått. Eksemmor.
2 hjertegull :) Skrevet 19. oktober 2008 #17 Skrevet 19. oktober 2008 Jeg signerer ved denne jeg.. Ang at det kan være sopp.. Jeg tenkte ikke i de baner i det hele tatt da Mia fikk det, men etter en uke med diare så er det vanlig altså! Følte meg som en dårlig mor osv og tenkte at folk kanskje trodde jeg ikke skiftet på henne, men jeg gjorde det altså.. HELE dagen.. Det vi brukte var krystallfiolett, og inotyol over.. Fungerte supert.. Men tror ikke den skal brukes i åpne sår.. Tror ikke hydrokortisonsalve heller skal brukes i åpne sår, men der er jeg veeeldig usikker.. Hvis jeg var deg, så tror jeg at jeg ville tatt kontakt med lege jeg.. Siden ingenting fungerer.. Mange er jo redd for å virke hysteriske, men da kan man la det gå for langt, og barna får bare mer vondt.. Go bedring til lillingen din.. Ta forresten en titt her: http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/hud_og_haar/bleieutslett
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 20. oktober 2008 #18 Skrevet 20. oktober 2008 Drit i potetmelet! Det vil ikke fjerne sopp.... Noe som det mest sannsynlig er. Prøv canesten så skal du se barnet får det bedre, du vil se forskjell med en gang!
MaybeAgain Skrevet 20. oktober 2008 #19 Skrevet 20. oktober 2008 Dersom det er så rødt og sårt og nesten blødende kan det være en streptokokk-betennelse. Ta deg en tur til legen dersom det ikke blir bedre, for i så tilfelle får su antibiotikakrem til å ta knekken på det. Ikke farlig, men vondt for babisen. Better safe, than sorry.... så sjekk dersom du lurer... )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå