Gå til innhold

En litt rar situasjon, kan man si!

Anbefalte innlegg

Vi bor i en tomannsbolig, og ved siden av oss bor to homser - veldig hyggelige og imøtekommende - og har egentlig ingenting i mot dem.

Hva som "sjokkerer" meg litt med dette paret nå i disse dager, er det faktum at de har valgt å navngi sin langhårede katt Ava, altså, navnet på min datter. De vet godt at vår datter bærer dette navnet, på tross av at dette er mennesker som vi stort sett aldri snakker med, da de er - som oss - opptatte med sitt - og vi har inngangsdører på hver side av huset.

Det var for en ukes tid siden at samboeren min la merke til at han ene stod og ropte etter "AVA". Naturligvis trodde han da at de ropte på datteren vår, noe han ene da måtte forklare sambo at de IKKE gjorde, men at deres nye, langhårede familiemedlem har fått navnet Ava. Sambo sa bare "åja" og stakk, tror han ble litt forbauset.

Jenta vår har møtt de en del ganger, og de er veldig flinke med henne, men er ikke overbegeistret over denne "oppkallingen", nei. De synes det kledde katten.. Kan bli litt forvirrende for min toåring, men jaja, mye en skal oppleve :-p Alt i alt er det vel bare et kompliment, ikke vet jeg.

Hva hadde dere tenkt om dette? Personlig tar vi ikke på vei, men bare litt merkelig.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138934763-en-litt-rar-situasjon-kan-man-si/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Siklerotte

Det jeg tenker om situasjonen endres jo i hvert fall ikke av om paret er homofilt eller om det er et gammelt feit ektepar på 57. Jeg er ikke typen som snakker til naboene mine uansett - langt mindre vet jeg noe særlig om hva de heter sånn generelt, og hadde de kalt katten sin (tror ikke det er lov med husdyr her) det samme som datteren min hadde jeg egentlig gitt faen, jeg hadde dog vurdert å gå til innkjøp av en øgle eller firfirsle som jeg hadde kalt opp etter dem. Evt. en sånn røyskattlignende sak man kan ha som kosedyr som jeg skulle hatt hatt på og skjorte, og gått med i bånd, mens jeg hele tiden skulle presistert å høyt kalle denne røyskatten (hva faen heter det igjen...?) for navnet til naboen. Gjerne etternavn òg. Hadde de nevnt det for meg skulle jeg bare sagt at jeg gjengjelder den hyggelige gesten med oppkalling av naboer. Det heter ilder forresten, jeg ringte en for å spørre. Eller aller mest hadde jeg skaffet meg en stor skilpadde (har en venninne som har en stor og gammel en som er dødssøt - og siden jeg er allergisk er det nok mest gunstig....)

Eller så hadde jeg rett og slett sørget for at den katten ikke hadde kommet tilbake. Skulle ikke gjort noe mot den selv, men jeg takler generelt ikke katter, og da vil jeg ikke ha en katt her jeg bor. Heldigvis er de som bor her såpass oppegående at de skjønner at det er idiotisk selv.

Herlighet, du bare MÅ være en stand-up komiker eller noe i den duren, for en fantastisk morsom skildring! Ler meg skakk! Og takk for gode idéer - neida, jeg er (heldigvis) ikke inne på liknende tanker som du nå kommer opp med.

Forresten kjente jeg engang da jeg var liten en gutt som hadde en ilder - kommer virkelig ikke på hva den het, men var noe med Billy Freddy eller noe - ekkel var den uansett - aner ikke om det er lov å ha de som kjæledyr skråstrek husdyr heller, men for alt jeg vet hadde det ikke forundret meg akkurat.

Denne gutten jeg kjente hadde den faktisk aldri i bånd - men han hadde bygget en liten dokkehusliknende bolig til den ute i hagen, og den lagde visstnok mange rare lyder (?) når den var sulten. Ikke kan jeg skjønne hva for slags lyder, men dette er bare noe jeg har hørt av den stolte eier. For øvrig hadde denne ildersaken både naboer og brødre - den andre ilderen (som var Billys halvbror eller noe tull) bodde nemlig hos jenta ved siden av. Bare noe jeg har hørt dette også, men de fløy bokstavlig talt på hverandre hver gang de møttes, derfor måtte eieren av Billy innføre besøksforbud i forhold til den andre ilderen, som jeg ikke aner hva het (eller heter) - hvor gamle blir de egentlig? Til forandring fra din historie, var ikke denne Billy Ilder oppkalt etter en eneste sår sjel - takk og pris for det..

Hadde ting vært opp til meg her i strøket, skulle jeg innført både hunde- og katteforbud, har flere stamkunder som urinerer i blomsterbedet mitt daglig..

Annonse

Gjest Siklerotte

Det er ikke noe forsøk på å være morsom, jeg mener det veldig seriøst - jeg hadde gjort akkurat det samme tilbake. Når det er sagt så har jeg alltid vært fascinert av ildere. Det hele startet med somrene mine i Frankrike hvor jeg møtte på en mann som gikk rundt med hunden sin og ilderen sin i bånd. Hunden og ilderen var fryktelig gode venner. Denne ilderen hadde både hatt og skjorte og den var så fryktelig søt. Det var nesten så jeg klappet den, men bare nesten. Siden jeg er allergisk turte jeg ikke, ellers hadde jeg gjort det. Bare sååå søt. Og denne ilderen da, den var så god venn med hunden - og bare hoppet oppå ryggen dens og alt. De var bare helt nusselige. Så etter det ble jeg fryktelig glad i ildere, rett og slett.

Så fikk venninnen min (hun som heter det samme som datteren min, når vi først snakker om det....) en stemor. Og denne stemoren hadde en stor forkjærlighet til dyr. De hadde både to hunder, en katt og tre ildere. Ja, akkurat - TRE ildere. Men disse var visst litt slemme da, ifølge min venninne. De luktet urin og de bet og slikt... Ikke så snille som han nede i Frankrike (som jeg forresten ikke har sett snurten av på mange år, kanskje den er døøød=( ...) Husker ikke hva de het, men det er ikke poenget. Poenget er at de fungerer ypperlig som kjæledyr. Men faren til min venninne er ikke så dyrekjær, så de kvittet seg med ilderne etterhvert. Da luktet det ikke så vondt i huset lengre. Men JEG liker ildere jeg. Søte de, bare de har hatt og slikt på. Og skulle gjerne hatt en om jeg ikke hadde vært allergisk! De er så absolutt ikke som katter - det er noen små krek!!! Ildere er nusselige....

Nå som jeg kom på denne historien om denne gutten jeg kjente, måtte jeg rett og slett slå opp på internett og finne ut mer om ildere og hvordan de faktisk er og ha som kjæledyr - og jeg leste nærmest akkurat det du skrev, og til min store forundring viser det seg at de er ypperlige som kjæledyr. Det skulle jeg aldri ha trodd. Billy møtte jeg da jeg var 10-11 år, har ikke sett snurten av verken eieren eller ilderen siden, selv om jeg til og med har returnert tilbake til dette flotte nabolaget flere ganger.

Den lille franske vennen hørtes jo bare gjennomført herlig ut, da. Nå skal ikke jeg bevege meg ut på tynn is og påstå det ene eller det andre om hvor vanlig det er å kle opp kjæledyr - men på en ilder må det jo bare ha vært utrolig søtt. Ikke at jeg klarer å forestille meg hvor vanskelig det må være å tre på dem både hatter og t-skjorter, men kanskje det - som mye annet - til slutt ble en koselig rutine for både eier og ilder? :-) Hadde vært artig om du møtte han igjen, da, og selv om du etter all sannsynlighet muligens ikke er kvitt allergien, kan du jo alltids hilse på han og nesten ta på han (eller hun?).

Herlig at ildere og hunder kan være så gode venner, da. Er jo nesten bare sånt man ser på film, og da har begge parter mange timers øving å kunne dokumentere for.

Siden dette tross alt er en navntråd, og vi bare i dag har fått kjeft for å ha vært usaklige og lite interesserte i navn, ble jeg nesten fristet til å starte en hva-skulle-din-ilder-ha-hett-tråd, men tror jeg lar den vente til en senere anledning.

Er visst også en hel del styr med disse små vidunderne, de trenger vaksiner og allting (utrolig nok :-p).

Gjest Siklerotte

Fyren er sikkert død - hjemløst var han i hvert fall, så jeg ser neppe ilderen igjen. Enn hvor trist tanken er. Jeg liker dyr med klær, synes det er ganske tøft og søtt.... Egentlig er jeg ikke glad i dyr da, men om det først skal være dyr så bør de være dyr i klær. F.eks kamel med hatt og ryggsekk eller noe sånt noe.

Jeg ville kalt ilderen min Åse-Frøydis om dame og Åge-Bersvein om gutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...