Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #1 Skrevet 19. oktober 2008 Som kanskje noen har fått med seg så sliter vi med å få lillemann til å sove. Jeg har skrevet utallige innlegg om problemet, og her kommer enda ett til. Vi jobber jo mye for å få dette til, men hver gang vi ser ut til å ha funnet "oppskriften" så går det ett par dager så er alt tilbake til det normale, eller om mulig, hakket verre enn hva det var. Når han var mindre brukte jeg mye bæresjal i tillegg til at jeg trillet konstant. Bæresjalet har han blitt for stor for da han kun sovnet i sidestilling så de siste månedene har vognen vært redningen, men nå fungerer ikke den heller. Har alltid passet på å ha minst en lang trilletur om dagen sann at han ihvertfall fikk en lengre periode med sammenhengende søvn, men i det siste har han begynt å våkne etter 30-45 min også i vognen. Idag har jeg trillet i to timer for skarve 45min med søvn. Det er fortvilende! Inne sover han i reiseseng på kontoret på dagtid, men halvparten av gangene jeg prøver å legge han så fjaser han bare. Går jeg ut begynner han umiddelbart å hyle, med en gang jeg kommer tilbake er han en eneste stor solstråle. Legger han jeg ned begynner han å hyle, så prøver jeg å kose han i søvn, men med en gang han har roet seg så begynner han å fjase igjen. Til slutt gir jeg opp og tar han opp. De gangene jeg faktisk får han til å sove så sover han i 30-45 min før han våkner. Det er ikke separasjonsangst, han har alltid vært sånn. Det er heller ingenting i veien med han, vi har hatt han både til fysioterapeut og manuellterapeut, eneste har vært noen stramme muskler, men det blir han ikke påvirket av. Vi går også til søvnterapeut. Når kvelden kommer er han ofte så utslitt at han slukner før han lander på madrassen. Nettene er også vanskelige. Han våkner fortsatt for mat og på de verste nettene kan det ta noen timer før vi får han til å sove igjen. Vi har prøvd å ha fokus på at leggingen ikke skal bli til noe negativt, men jeg begynner å frykte at det eneste som kan hjelpe oss er en gråtekur og det har jeg aller helst lyst til å unngå. Men samtidig så trenger ungen søvn, og det gjør vi også. Idag har han sovet 1,5t tilsammen. Han sov faktisk ganske lenge på morgenen idag (til 7). Ellers våkner han som oftest mellom 5 og 6 og det ligger vel i kortene at mellom 1 og 1,5t søvn (det er det "normale") fra fem om morgenen til seks om kvelden er for lite. Spesielt siden han våkner noen ganger på natten for å få mat. Etter ni måneder begynner også dette å ta på forholdet vårt. Vi er konstant bekymret for sovingen hans, gruer oss til leggingen, er slitne og frustrerte. Vi var jo klar over at det å være småbarnsforeldre ikke var noen dans på roser før vi bestemte oss for å få barn, men denne situasjonen hadde vi nok ikke sett for oss. Ja, dette ble langt, men oi så godt det var å få ut litt av frustrasjonen.
Vannmann-86*med-liten-Emil Skrevet 19. oktober 2008 #2 Skrevet 19. oktober 2008 Oioi! Du har min sympati hvertfall! Nå er min lille for liten til mange råd, men din er jo tross alt 9mnd, og er mer "hardfør" enn min. Jeg vet bare at min sønn av og til TRENGER å sutregråte for å finne søvnen. Det betyr IKKE at jeg lar ham ligge å hylgrine for seg selv, men jeg sitter/står ved siden av ham, stryker ham over tinningene, synger og prater til ham når han griner (ikke hylvræling, da taes han opp). Plutselig sovner han. Og jeg tror nok at du med fordel kan la ham ligge litt alene å gråte nå. Rundt 3-4min før du går inn igjen på rommet, koser litt med han og får han til å slappe av før du går ut igjen. Gjentaes om og om igjen om nødvendig (virker flott for min sønn i alle fall, bare at han ligger ikke mer enn ca 2min å sutregråter alene siden han er så liten ennå). Våkner han på natta for å få mat? Da kan du jo kanskje gi ham vann istedet for melk/annen mat? Hva med å holde ham våken på dagtid, og heller la ham få noen litt lengre dupper? Jeg pleier å la min lille ligge i vugga si på stua på dagtid(han liker lyd og lys), så sitter jeg ved siden av vugga så han kan se meg, koser litt av og til, hysjer eller synger lavt for ham, slik at han vet at jeg er der. Da kan han ligge der rundt 10-15min før han sovner av seg selv. Så sover han alt fra 30min til 1,5 time. Som regel 45min. Det kan jo være at barnet ditt er litt utrygg og helst vil vite at du er i nærheten? Kanskje du skal prøve å få ham til å sove på stua eller der du måtte befinne deg på dagtid? Vet at det ikke er lett med en baby som nekter å sove, for slik hadde vi det i begynnelsen. Han nekta å sovne før mellom 00.30 og 1.30, men sov mange timer før han ville ha mat. Men på dagtid skulle han helst bare koses med og sove oppå meg, la jeg ham ned, begynte han å hylgrine med en gang. Fikk aldri gjort noe, og det begynte å tære på forholdet. Men nå går ting masse bedre heldigvis! Masse lykke til videre! Håper ting bedrer seg snart!
Sebbelita Skrevet 19. oktober 2008 #3 Skrevet 19. oktober 2008 Hei hei. Vet ikke hva du har prøvd før, men har du vurdert homeopati? Jeg var til homeopat med lillemann på 9 mnd forrige uke, for han sliter sånn når tennene kommer. Jeg spurte litt om hva ellers hun hadde gode erfaringer med å hjelpe babyer med, og da var søvnproblemer en av tingene... Ønsker deg iallefall lykke til!! Trist at det skal være sånn, en blir så sliten selv også...
Axus' girlfriend Skrevet 19. oktober 2008 #4 Skrevet 19. oktober 2008 vet du, akkurat slik er jenta vår også!!!! vi har hele tiden hatt det litt vanskelig når det kommer til leggingen. til slutt fikk jeg nok og kjøpte Karin Naphaugs "sov godt" bok. derifra tok vi i bruk hysj-metoden - og det funket som bare det!! så begynte lille jenta å rulle rundt etter at hun sovnet, og våkner av det - skrikende. hysj-metoden funker ikke lengre!!! så fikk jeg et tips om å la henne kave i senga på magen til hun sovner av seg selv, hun er bare ikke vant til det!dette har vi latt henne gjort de to siste kveldene, og i går tok det bare 1timer før hun sovnet og da sov hun helt til halv4 i natt!!!!!!la henne i senga etter nattamming da, og hun rullet rundt og fant søvnen selv Satt ved siden av sengen hele tiden, koste med henne, puffa henne på rumpa og sang nattasanger. blir kanskje en ferber- light, men jeg for aldri fra henne. og hadde hun raset hadde jeg nok tatt henne opp for å roe, men det var aldri noe mer enn sutring.
RødRev Skrevet 19. oktober 2008 #5 Skrevet 19. oktober 2008 Hei! Har ikke noe godt råd dessverre, her har vi vært heldige og hatt det enkelt. Men har du sett på nettsiden sovgodtlillebaby.no eller noe sånt..? Mange gode tips! Vi har hatt litt småtrøbbel med dagsovingen innimellom, men ikke på langt nær så ille som det du beskriver. Du har min fulle sympati!! Søvn er superviktig, og man blir kjempefrustrert når det ikke fungerer. Men ikke gi opp! Det kommer ikke til å vare for evig.
Stratos med 3 barn Skrevet 19. oktober 2008 #6 Skrevet 19. oktober 2008 Hei Jeg har ikke sett dine tidligere innlegg, men jeg skal svare på dette Min datter er 10 mnd og har ikke sovet mer enn en gang om dagen de siste 2 mnd. Og hun sover max 2 timer i strekk. Sånn er hun. Hennes 14 mnd eldre bror er morgenfugl og våkner mellom 5 og 6 hver dag. Det har han gjort i 2 år nå og han vekker selvfølgelig sin søster som trolig ville sovet noe lengre om det ikke hadde vært så mye bråk her. Så som du ser en nok ikke sønnen din helt uvanlig sånn sett. Så skal du få et råd om innsovningen. Og søvenen generelt. Ha faste leggetider. Og faste rutiner for kvelden så han forstår at nå er det natt. Er han reelt sulten på natta? Om ikke så avvenn han. Tror ikke det skal være noe grunn til spising på natta nå om det ikke er noe spesielt med han. Nå må dere ta en turn og være tolmodige! For meg er det enklest å være tilstede ved innsovning fordi jeg ikke klarer å sitte i stua å høre på hyling, derfor gjør jeg som følger: Jeg setter med et stykke bortenfor sengen med ryggen til. Sett øreplugger i ørene som du får nerver av å høre på. Sitt der! Du KAN innimellom gå bort til sengen å legge han ned og minne han på at nå er det soving, men ikke ta han ut av senga og ikke gi opp! Mulig dette er en stygg skrikekurmetode også, men så lenge man er tilstede synes ikkejeg det gjør noe i hvertfall. Dette er den metoden jeg har brukt på begge mine. Eneste som har funket for oss.... På natta har jeg brukt samme metoden egentlig. Bare Sakt at det er natta, lagt de ned og lagt meg på en madrass på gulvet med teppe/dyne og sovet videre. Etterhvert har de gitt opp og sover natta igjennom. Man må bare være tolmodig. Når de er syke gjør jeg selvfølgelig ikke dette, men forbred deg på at de ved jevne mellomrom kan teste deg litt. Min 2 åring har fremdeles urolige perioder på natta hvor han tror han kan stå opp å holde litt leven her, men jeg legger meg bare på gulvet å sover videre Selvfølgelig sovner jeg ikke med en gang og ikke sover jeg godt heller, men bedre enn all kranglingen synes jeg. Uansett masse lykke til!
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #7 Skrevet 20. oktober 2008 Takk for råd og oppmuntrende ord! Vi skal begynne med nattavvenning nå, men jeg har i det lengste håpet att det skulle gå seg til av seg selv. Vi var på god vei, nemlig. Rundt 6-7 mnd begynte han å hoppe over det ene nattmåltidet og våknet kun når vi la oss, men etter en ukes tid ble han syk og da ammet jeg en gang i timen på natten for å holde han rolig/trøste han. Vi kom oss tilbake til to ganger med amming om natten, men aldri mindre enn det, og nå de siste ukene har han flere ganger våknet en tredje gang. Derfor skal vi nå begynne med nattavvenning, men siden mannen min var bortreist forrige uke ville jeg vente til han kom tilbake. I går la vi oss 21.45. Mini våknet 22.15, jeg tok han opp og ammet, han sovnet med en gang igjen etterpå, men våknet etter fem min og holdt et fryktelig leven. Stod i sengen og hylte i raseri. Ble enda sintere når jeg la han ned og hvis jeg stod og prøvde å stryke han over ryggen el. La jeg meg ned i sengen hoppet han straks opp igjen og etter kanskje ett min begynte han å hyle igjen. Jeg fikk han til å sove kanskje tre ganger ved å ligge med hånden gjennom sprinklene slik at han kunne ligge med hodet på den, men hver gang våknet han igjen etter toppen 5min. 23.10 ga jeg opp og fant ut at han fikk stå og hyle, jeg var lei av å sprette opp av sengen annenhvert minutt for å legge han tilbake, og jeg hørte på gråten at det var sinne. Dessuten lå jeg 20cm unna og med min ene hånd gjennom sprinklene. Men da ble mannen min irritert fordi han ikke ville at mini skulle måtte stå alene og gråte. Vi byttet side i sengen, og han holdt på ganske lenge før mini til slutt sovnet. Vil tro klokken var nærmere midnatt (om ikke mer), men turde ikke å sjekke av frykt for å vekke lillemann. Jeg og mannen min sovnet til slutt vi også, irriterte og frustrerte. Når det gjelder leggingen så sitter vi inne hos han til han sovner. Ofte sitter vi med en hånd på skulderen hans, stryker han litt på ryggen, synger el, men prøver å slutte med dette når han roer seg ned slik at han sovner mest mulig uten forstyrrelser. Jeg skrev at dette begynner å ta på forholdet vårt. Vi har ingen nær familie i nærheten som kan avlaste, og siden vi har disse problemene med sovingen så kan vi ikke bare skaffe barnevakt for en kveld heller. Men vi trenger sårt litt tid der vi kan slappe av og ha det hyggelig sammen, for en kort stund slippe bekymringene og få litt liv i forholdet igjen. Vi prøver å ikke diskutere foran min i, men stemningen er ofte dårlig og jeg innbiller meg at han merker det. Nå har vi et langt og solid forhold bak oss og det er ingen av oss som har troen på skilsmisse, og vi har det tross alt veldig fint sammen også, men det begynner virkelig å ta på! Axus girlfriend: Så bra at det går bedre med sovingen deres, håper det fortsetter slik
Vannmann-86*med-liten-Emil Skrevet 20. oktober 2008 #8 Skrevet 20. oktober 2008 hmm..Kanskje det er påtide å flytte ham inn på eget rom?
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #9 Skrevet 20. oktober 2008 jeg har ikke lest igjennom alle de andre innleggene, men skriver det i tilfelle, har du prøvd akupunktur? har hørt veldig mye positivt om det. vi har tenk å prøve av samme grunn. lykke til
vimsa;) Skrevet 20. oktober 2008 #10 Skrevet 20. oktober 2008 hei hottenknott;) vil si at situasjonen deres likner veldig på våres. tulla vår er også 9 mnd. vi har jobbet så mye med søvnen at vi kan fly på veggen snart begge to. blir så lei.. vi har mye familie rundt oss som kan hjelpe, men det er liksom ikke så lett å gi fra seg en liten en som ikke vil sove og blir skikkelig oppkava og grinete når hun ikke sover.. vi har prøvd et par ganger, men hun pleier å være så trøtt når hun kommer hjem at hun skriker sammenhengende.. så får så vondt av henne.. men som skrevet over, vi har prøvd det meste.. det eneste vi ikke har prøvd er nattavvenning.. orker liksom ikke ta den støyten oppå alt og. for tulla her sovner faktisk alltid rett etter puppen.. men det som er problemet er at hun har begynt å våkne oftere og oftere. og vræler til hun får pupp... vet at noen får orden på dagsovingen etter at natten er i orden, men har liksom mistet troen.. er så redd for at hun skal fortsette å våkne selvom puppen er avvent, og ikke ha puppen til hjelp mer.. men for å komme med noen oppløftende ord:) min lille nevø på nå 13 mnd var akkurat lik, og han begynte ved 10 måneders alder å sove mye bedre!!! fra og sove en halv t av gangen på dagen til å sove opp til to timer sammenhengende.. og sovne det gjør han nå på ti min uten skrik.. helt utrolig, og dette er kanskje verdens mest bestemte gutt!!! men, sovingen hans løste seg etter han var nattavvent... vet ikke om det var pga det eller pga alder? kanskje vi skal gå løs på avvenningen snart tro???....
Gjest mphs Skrevet 20. oktober 2008 #11 Skrevet 20. oktober 2008 Men syns lege,helsesøster,manuellterapaut og kiropraktor at ungen sover lite? Jenta mi begynte med to lurer om dagen da hun var 4 mnd og hun sover som regel 30 min per gang. Så da sover hun ca.1 time på dagen. Hun legger seg mellom 20.00 og 20.45 og står opp mellom 6.30 og 08.00. Da er hun våken for mat ca. 5 ganger på den tiden. Hun er 6,5 mnd. Jeg ville nok ikke stresset så mye som dere gjør med den sovingen. Dere blir bare mer sliten av det. Det er ikke alle unger som sover så mye.
Gjest mphs Skrevet 20. oktober 2008 #12 Skrevet 20. oktober 2008 Hei igjen. Leste gjennom det andre innlegget ditt nå etter jeg skrev mitt første svar.(om unge nr.2) Det du skriver minner meg mye om unge nr.1. Hun startet livet sitt med en tung fødsel og kolikk i 4 mnd. Hun har alltid vært vannskelig med søvnen og vi måtte samsove lenge på gunn av at hun ikke klarte sove uten meg. Når hun ble eldere måtte vi legge henne i vognen med seler på kvelden for å få henne til å sove og trille på den for så å ta henne opp når vi skulle legge oss amme og legge henne over i sin seng. Da hun ble 10-12 mnd og vi ville lære henne på nytt å sove i sengen sin hadde vi hylekonsert 2-4 timer hver kveld. Jeg og mannen byttet på å være inne på rommet sammen med henne. Vi lå da på sengen slik du skriver og sa hyssss la henne ned og trøstet. Veldig sakte men sikkkert ble det kortere og kortere å legge henne. etter ca.3 mnd slik kunne vi gåkorte turer inn på nabo rommet(kontoret) slik at vi var i nærheten og at hun hele tiden kunne høre at vi var der. Når hun skrek så hun at vi kjapt kom for å si hysss. Dette gjorde vi for at hun skulle føle seg trygg på at vi alltid er der for henne når hun tregte oss. Hun har aldr vært enkel å legge, men nå som hun er 3 år er det mye bedre. Vi legger henne kl.20.00 da er det lesing, litt synging og så god natt. Etter det blir det noen runder med vann og dobesøk. Hun sovner mellom 30 min til 1,5 timer etter vi har lagt henne nå. Som regel vokner hun fremdeles 1 gang i løped av natten. Tidligere fikk hun da komme inn til oss, men nå som vi har ny baby kan hun ikke det. Så om det er tidlig på natten går mannen inn og sover på rommet hennes. Alt for litt søvn. Det går seg nok til etter hvert. Som mannen sier han har aldir hørt om en 20 åring som sover med mamma og ppappa:o)
Mitt vakre trekløver Skrevet 20. oktober 2008 #13 Skrevet 20. oktober 2008 Har ingen råd for innsovning, men vil gjerne dele vår erfaring når det gjelder mange oppvåkninger på natt. Når lillegutt var ca 8 mnd begynte han å våkne hyppigere på natt, for pupp. Holdt på å bli sprø - for han våkna ofte, men spiste kun bare litt. Så flytta vi han inn på eget rom, før vi prøvde nattavvenning - og det som skjedde da var tydligvis at han "glemte" puppen (i og med at han bare koste seg med puppen). Så natt nr 2 på eget rom sov han hele natta!!! Ikke sikkert dette fungerer for alle, men kanskje verdt et forsøk for de barna som nærmer seg året. Så fra frustrasjon på natt, til en hel natts søvn! Soving på dagtid: prøv med kun en lur på dagen. Vår pode begynte også å sove bedre hvis jeg la han i senga eller at vogna stod rolig. Men dette er jo en vane sak, så han må jo ha en slags "tilvennings-kur". Lykke til:)
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #14 Skrevet 20. oktober 2008 Skal prøve å svare kort på innleggene. Ser det har kommet forslag om både homeopat og akupunktur. Vi har ikke prøvd det, men jeg har giftet meg inn i en legefamilie og både fysioterapeut og manuell terapeut var oppe til debatt noen ganger før vi kom til enighet om at det skulle testes ut. Mistenker at det blir lagt ned veto mot homeopat og akupunktur, og vi er jo to om avgjørelsen. Lege (dvs familien) sier at han tar ikke skade av det, men at det helt klart ikke er nok søvn. Helsesøster sier det samme, og søvnterapeut har gitt uttrykk for at han sover alt for lite. Vi merker også at han får for lite søvn da han er matt i blikket, rød rundt øynene og ikke virker i form. Merker stor forskjell på de dagene han sover godt og ellers! Jeg har også gruet meg til å sette igang med nattavvenning når dette med søvnen føles så skjørt. Føler at å prøve ut nye ting er å gamble med det lille han har av søvn allerede, men har kommet frem til at nattavvenning må til. Det er ingenting som hadde vært bedre enn om det hjalp på dagsovingen også! Vi har sluttet å dra på besøk til venner, invitere på besøk osv. Delvis fordi det ikke er hyggelig å ha besøk når man har en liten en som nekter å sove og bare gråter, og delvis for å unngå alt som kan ødelegge det lille vi har av rutiner. Merker at avvik fra rutinene har en tendens til å få katastrofale følger.
stratosen_er mamma_ Skrevet 20. oktober 2008 #15 Skrevet 20. oktober 2008 hvordan går d hottenknott??? jeg tror at det eneste som hjelper er å la han skrike, og evt at dere legger han på et annet rom om natten...siden han er så blid når dere kommer så er d jo tydelig at d ikke er noe han vil eller trenger..men når han gråter, er d sår gråt da eller er d bare sutregråt??
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #16 Skrevet 20. oktober 2008 Idag har vi faktisk hatt en fin dag. Han sov først 1t og 10 min i reisesengen og senere på dagen sov han 1t og 45 min mens jeg trillet. Er kjempefornøyd med det! Når mannen min kom hjem fra jobb så var noe av det første han sa at gutten virket helt annerledes. Sprudlende og blid Av og til så sutrer han, men som oftest så er det skikkelig høylydt gråting og høye hyl. Han hyler virkelig! Men det er ikke sår gråt, mest sinna og av og til fortvilet. Idag har jeg latt det gå lenger tid mellom hvilene. Har prøvd å variere det tidligere også, men siden det har fungert fint idag vil jeg prøve det noen dager og se om kanskje det er det som skal til. At vi kanskje klarer å komme oss ned til to lange hviler heller enn tre veldig korte. Det hadde vært kjempefint om det var det som skulle til!
-carina- Skrevet 20. oktober 2008 #17 Skrevet 20. oktober 2008 Ser at ting begynner å bli bedre hos deg... Har ikke lest alt så nøye, men vil bare skrive at din gutt høres litt ut som min jente. Vi nattavvente henne til slutt og det var ikke så veldig vanskelig. En natt hun gråt litt, men pappaen trøstet jo. Så sov hun bare bedre og bedre om natta. Og når hun sov bedre om natta sov hun bedre om dagen. Jenta mi sover nå også to lurer om dagen... Så det kan godt hende at du bare skal ta den avvenningen på natta, kanskje dere får bedre søvn da! Og så får dere kanskje gjøre som oss, ta annen hver natt til å sove... Sånn at dere er uthvilte annenhver dag. Nytter ikke at begge dere er slitne! Klemmer! )
amalie 10.08.07 og thea 12.10. Skrevet 20. oktober 2008 #18 Skrevet 20. oktober 2008 Hei! Vet ikke om du har prøvet dette, da det er første gang jeg leser innlegg her inne. Kan fortelle litt hva som ble redningen vår med legging og soving, hun er nå 14 mnd. Det hele begynte i 4 mnd alderen, hun fant plutselig ikke roen lenger når hun skulle sove. etter å ha sovet hele natten. Jenten vil ikke ha sutt og heller ikke ha det nå. Jeg var tilfeldigvis innom en barnebutikk og kjøpte en sutteklut, tenkte jeg kunne henge sutten fast i denne så kansje hun ville begynne å bruke sutt slik at je) kunne få natten tilbake. det ente med to fingre i munnen og sutteklut og natten ble tatt tilbake. i tillegg var hun ofte kald i løpet av natten for hun sparket av seg dynen, kjøpte babypose (fåes til H&M og spar kjøp) god og varm samt klarer ikke å reise seg i sengen. her for en stund siden prøvet jeg å legge henne uten, det ente med grining hver kveld. da posen kom på igjen legger hun seg uten et knyst. dette er det som gjør at livet går her, aldri glemme suttekluten og huske babyposen når hun skal ligge andre steder. håper ting ordner seg for dere, jeg vet ikke hva dere har prøvet og ikke
stratosen_er mamma_ Skrevet 20. oktober 2008 #19 Skrevet 20. oktober 2008 så lurt amalie:) de sier jo alltid d på føden og at barn føler seg utrygge om de blir kalde...så dette skal jeg huske på!!!
BEA-77 Skrevet 20. oktober 2008 #20 Skrevet 20. oktober 2008 Gjett om jeg kjenner meg igjen. Gutten vår på 10 mnd har vært ganske lik. Trett og uopplagt pga for lite søvn og en helt annen unge de få dagene han fikk sovet "nok" på dagtid. Som du skriver har og er det ikke lett å være sosial, ha besøk eller gå på besøk. Føler at alle tenker at han er den "sure" ungen, siden det alltid blir styr ved det minste lille avvik fra rutinene. Timer på helsestasjon osv har vært et mareritt å få gjennomført. Da har det blitt kluss, minimalt med søvn og en hyper og grinete unge. Fra 3 mnd alder sluttet han rett og slett å sove. Etter mye styring kunne jeg få ham til å sove 30 minutt. Vi måtte rett og slett lære ham å sovne selv. Pga av at han var svært urolig hadde han vanskelig for å sovne, da han vekket seg selv med sparking og romstering. Vi bruker derfor babysafe pose. I begynnelsen satt vi og sang og strøk til han sovnet. Det kunne ta timer og han våknet lett. Etterhvert begynte han å grine selv om vi satt der og sang og strøk, men vi bestemt oss for at vi ikke tok ham opp etter at han var lagt ned. Vi gikk ikke fra ham, men etterhvert fikk vi en a-ha opplevelse og det var at han faktisk likte å få ligge i fred. Når vi ikke var i nærheten og sang og klappet så roet han seg kjapt og sovnet. Vi holdt oss derfor utenfor døren og lot ham ligge å sutre litt. Gikk inn dersom sutringen gikk over til gråt, men vi tok ham aldri opp. Etterhvert lærte han å sovne på egenhånd og sovner som regel innen 5 minutt. Når det gjelder dagsovingen så lærte han seg altså å sovne ganske kjapt, men han sov maks 30 minutter på egenhånd. Dersom jeg trillet kunne jeg være så heldig at han sov lenger, men noen ganger hjalp ikke det heller. Rundt 8 mnd alder, begynte han imidlertid å sove lenger. Tror han var mer sliten pga krabbing og at han fikk sitte i vogna og dermed fikk flere inntrykk. Det er vanskelig å komme med råd, men våger å si hva jeg ville gjort ut i fra egne og venninners erfaringer; Ville vurdert eget rom, men det er ikke et must. Mini sover bedre etter at han ble lagt på eget rom. Videre ville jeg trillet ham på ganske lange turer, gjerne på sted med mye aktivitet når han ikke skal sove, på den måten slite ham litt ut og så kan du heller hvile når han sover. Så ville jeg gått ned til to lurer og prøvd å ha disse til faste tider. Jeg ville ikke tatt ham opp når han først var lagt ned. (selv om han ligger en time og romsterer) Jeg ville gjennomført en skrikekur light, la ham ligge noen minutter før du gir deg til kjenne. Det er rett og slett mulig at han vil ha fred og de kan bli overstimulert. Mange jeg kjenner har erfart at det går bedre om de små får fred. Hos oss går det mye bedre nå. Han sover ikke akkurat så innmari lenge, maks 3 timer om dagen fordelt på to lurer. Men ofte bare to timer om dagen også. Forskjellen er at nå er han ikke konstant uopplagt. Uansett hva du velger å gjøre så husk at dette er en periode som går over. Dere har vært kjempeflinke, så hold ut litt til. Har dere mulighet for å ta hver deres natt? Kanskje du kunne fått en trillepike noen timer i uken, slik at du kan få sovet litt? Ønsker deg masse lykke til, vet hvordan dere har det:)
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #21 Skrevet 20. oktober 2008 Hei, Har ikke lest alle innleggene, men har noen tips. Hvis mulig anbefaler jeg at dere tar annenhver natt. Vi har bare 1 soverom og gjør det slik: Sønnen vår og en av oss sover på soverommet, den andre ligger på sovesofaen på stuen med sov-i-ro prappet inn i ørene. Den som har tatt natten overleverer sønnen kl. 6-6.30 til den som har fått sove hele natten som da står opp. Da får den som har tatt natten (med varierende mengde søvn) en ekstra time søvn. Dette er lurt så man ikke blir helt utslitt, reduserer krangling. Vi har også begynt å legge oss tidligere enn før. Nå har vi begge begynt å jobbe, men mens en av oss hadde permisjon gikk vi for samsoving på dagtid. Da gikk leggingen greiere og både gutten og mamma eller pappa fikk seg en liten hvil. Han hadde ikke problem med å sove natten i egen seng selv om han sov i dobbeltsengen på dagtid. Legen min sa de kunne skille på de to situasjonene. Vi har også begynt å bruke babysafe.
Galskapens overhode Skrevet 21. oktober 2008 #23 Skrevet 21. oktober 2008 minsten her er også 9 mndr og søvnterrorist.. RÅD?? Jeg har ingen.. men finner jeg et så skal jeg si ifra.. Sliten mamma og pappa.. JA!!!, min første sov først da hun ble 3 år, og fikk normale leggerutiner ved 4,5 år... Sover nå som 5 åring fra 20-07.. ENDELIG! Prøvde alt med første, til og med medisinering, uten at det hjalp- Så eneste trøsten er .. det går over.. til slutt...
Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #24 Skrevet 21. oktober 2008 Heisann! Joda, vi begynte med nattavvenning i natt. Min mann er rimelig sliten i dag. Jeg har unnlatt å påpeke at slik har mine netter vært de ni siste månedene... Lillegutt våknet som vanlig 22.30 og da ga jeg han mat. Har lest at det er lurt å avvenne med ett og ett måltid av gangen, samt at de sa på helsestasjonen at om de små våkner når vi legger oss så er det greit å gi de mat for da holder de lenger. Jeg flyttet ikke ut av rommet, men byttet side i sengen. Vi prøvde dette med stort hell i sommer da vi hadde en periode der mini våknet minst en gang i timen og nektet å sove igjen. Han våknet deretter 01.00 (tidligere enn vanlig), 03.00 og 04.30. Alle tre gangene sovnet han ganske greit igjen. Ble jo litt gråting, men overhodet ikke så ille som fryktet. 05.40 tok vi morgen. Er veldig spent på hvordan det går i natt!
Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #25 Skrevet 21. oktober 2008 Det er synd å si det, men det er nesten litt godt å høre at det er andre som har vært igjennom det samme. Håper minsten din begynner å sove før han er 3 år!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå