Gå til innhold

Satt i sandkasse med kattemøkk!

Anbefalte innlegg

Nå har jeg helt panikk... satt i sandkasse ute å lekte med sønnen min da jeg plutselig kjente en stank av kattemøkk... og oppdager til min store skrekk at det er kattemøkk på spaden han har funnet og har i munn (han er 1 år) . Vi har skrubbet og vasket oss og renset oss med klorexidin... og vasket klær og sko vi hadde på. Var liksom på første legekontroll på torsdag og fikk den lange leksjonen om hvor farllig det kan være for gravide å være i nærheten av kattemøkk. Burde jeg ringe legen i morgen eller er jeg hysterisk?;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138933346-satt-i-sandkasse-med-kattem%C3%B8kk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, det var jo veldig merkelig at legen gav deg en leksjon om å ikke være i nærheten av kattemøkk! For da jeg dro til legen etter at katta mi spydde mark, sa han at det er liten sannsynlighet for at jeg var smittet med toxoplasmose, de hadde til og med sletta Toxoplasmose-prøvene fra førstegangsprøvene fordi det var så skjeldent at norske gravide ble smittet med sånt.

Jeg ble jo helt sjokkert når han fortalte det, for da jeg gikk på helse og sosiallinjene for 5-7 år siden lærte jeg at alle kvinner MÅ bli testet for toxoplasmose fordi det skader fosteret. Men legen sa at det var liten sannsynlighet for å bli smittet fra katten, man bør heller være forsiktig med rått kjøtt, og må vaske frukt og grønnsaker. Jeg fikk tatt en blodprøve for det uansett da, men har ikke hørt noe. Har hatt katt siden jeg var 6 år, så jeg er immun uansett. tror jeg. Men samboeren min skifter på kattesanda! Og det er jeg glad for:)

Synes også det var litt rart at legen din var så hysterisk på kattemøkk... Jeg har levd med katter hele livet; hatt dem i senga, de har født under dyna mi (da jeg var liten), hatt opptil fem kattunger på en gang, har kattekasse i kjelleren som stadig må tømmes (bruker selvsagt spade), og jeg ble veldig overraska over at jeg var negativ for toxo. Legen min sa at det var veldig sjelden noen fikk det i Norge, og at siden jeg ikke hadde fått det enda, var det lite sannsynlig at jeg kom til å få det : )

Jeg har også hatt katter hele livet. De har sovet på puta mi og jeg har tømt utallige fulle kattekasser. Men jeg var også negativ for toxoplasmose nå da jeg sjekket meg. Det må jo bety at det er veldig vanskelig å bli smittet i Norge. Og de har jo også fjernet denne prøven fra standardprøvene fordi det er sjelden. Men lenger sør i Europa er det mer utbredt.

Uansett lurt å ta forholdsregler, men jeg vil tro du kan ta det helt med ro selv om du hadde dette "uhellet" :-)

Annonse

De fleste (ca. 80%) av dem som blir smittet av parasitten har ingen sykdomstegn. Noen får lette influensaliknende plager som slapphet, muskelsmerter, leddsmerter, hodepine, sår hals og hevelse av lymfeknutene.

Hos ellers friske personer skal sykdommen som regel ikke behandles. Den går over av seg selv, og man oppnår å bli immun for nye angrep fra denne parasitten resten av livet. Behandling anbefales likevel i de sjeldne tilfellene der øyne, hjerne eller hjerte blir påvirket.

Toxoplasmose hos gravide, nyfødte og mennesker med nedsatt immunforsvar bør behandles. Dette er en spesialist-oppgave. Det finnes medikamenter som er effektive.

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=1758

Så skulle etåringen være smittet (noe som barnet sikker ikke er), så er det ikke farlig og det finnes effektiv behandlig.

Nå tror jeg sikker dem ville ha skrevet små barn også, hvis det var fare for at småbarn også skulle blitt smittet. Jeg tror ikke småbarn går under mennesker med nedsatt immunforsvar. Så tror nok ikke barnet hadde trengt behandling heller.

Men det er bare noe jeg tror da, så kan jo være helt på trynet feil.

tror små barn går under mennesker med nedsatt immunforsvar jeg da, men det er jo veldig usannsynlig at han har blitt smittet av toxoplasmose, det er jo veldig sjeldent.

Når jeg leser om at han kan ha fått i seg katte avføring så tenker jeg mer på e-coli. Men det er EN type e-coli som er farlig ved små mengder, av "vanlige" typer e-coli så måtte han ha fått i seg større mengder for å bli syk. Jeg tror jeg ville ha tatt en tur til legen, eller ringt å hørt om det var nødvendig å teste han.

Tenker på da vi var små, da var det jo ALDRI lokk på sandkassene, og å spise sand er jo sååå godt...

"Alle" barn spiser jo jord og sand, så det er nok mange av oss som har spist litt kattemøkk da vi var små ;-) Dette ville jeg ikke bekymret meg for i det hele tatt selv om det jo er litt ekkelt, selvfølgelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...