Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillejenta (16 uker) har alltid vært en storgulper, litt opp og ned, men jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag og har avskrevet det som innenfor normalen. Men nå begynner jeg å lure altså.

I går morrest våkna jeg av at hun ikke mindre enn tre ganger gulpa såpass mengder at hun var helt gjennomvåt på overkroppen (altså hver gulp for seg var nok til at hun ble gjennomvåt, rakk å skifte på henne mellom hver...). Litt av og på i løpet av dagen, og til kvelden var det umulig å roe henne ned. Kom oss ikke i seng før tre i natt, for hun regelrett vrælte når vi la henne ned, enden på visa var at hun sovnet med hodet på armen min, helt utslitt. Men blid og fornøyd ellers, så snart vi tar henne opp er hun blid og glad som alltid (og hun er en glad og fornøyd unge vanligvis, lite skriking). Glad i å ligge alene har hun aldri vært - hverken våken (da skal man ikke ligge, man skal utforske verden!) eller sovende - ryggen var nesten ikke akseptabelt i starten, da skulle hun sovne på siden og aller helst med mamma (eller pappa) i umiddelbar nærhet.

Og i dag har hun gulpa ut flere antrekk en jeg helt har oversikt over, det gulpes jamt og trutt hele dagen uavhengig av om hun nettopp har spist eller ikke. Rett etter mat er det normal gulp, og så går det over til magesyre med melkeklumper i (sånn som lukter oppkast). Nå er klokka snart tre igjen, og hun ligger her og har omsider roet seg ned ved siden av meg i sofaen, men ikke på langt nær sovnet. Vi har hatt usaklig mange runder med babybjörn - hun sovner sittende i den etter noen minutter, vi tar henne ut og forsøker å legge henne ned, og det er vræl i løpet av sekunder. Opplagt overtrøtt (hun har vært våken siden før tolv - vanligvis tar hun natt mellom ti og elleve om kvelden), ikke sulten (hun tar litt trøstepupp innimellom, men er nok egentlig mett), og påfallende mye mer rolig nå som jeg har lagt henne ned på høyre side (altså med venstre side opp), og med en liten pute under seg så overkroppen kommer høyere opp.

Hun har plagdes litt med gommene de siste par ukene, stadig mer og mer (hun gnager på ALT for tiden), men ser liksom ikke hvorfor det skal la seg lindre av babybjörn akkurat. Og når jeg legger henne ned spenner hun seg og vræler, slapper av og sovner nesten, spenner seg igjen... osv. Det kan selvsagt være luft, men hun har prompet jamt og trutt som vanlig, og det ser ikke ut som det letter ting noe videre når det kommer en ladning luft. Begynner å lure på om det rett og slett er halsbrann, at all gulpinga har gitt henne sår i spiserøret og at hun plages av halsbrann så snart hun ligger flatt. Noen med erfaring?

Og hvorfor i all verden "topper" gulpinga seg på det viset? Kan ikke huske å ha spist noe spesielt i går eller i dag heller - i går gikk det i brødmat med ordinært pålegg (skinke, ost, tomat og agurk), eplejuice og sjokomelk å drikke, og i dag har det vært det samme bortsett fra taco og litt cola til kvelds (men da var jo sirkuset godt i gang). Har heller ikke tidligere sett noe mønster i hva jeg dytter i meg og hvor mye hun gulper - og jeg vet rett og slett ikke om det har vært mønster i hylekvelder og mengden gulp før. Har aldri tenkt over linken, liksom... Kan det at jeg våknet i morrest med helt pakktette bihuler og antydning til feber ha noe med saken å gjøre? Hun virker som sagt ikke syk på noe annet vis enn at hun vræler når hun ligger, men kan det at jeg er forkjøla/har begynnende bihulebetennelse gjøre noe interessant med melka som påvirker henne? (det er ikke det at jeg har redusert mengde, for hun er som sagt mett)

Akk ja, nå har pappa'n resignert og tatt henne i babybjörn med sikte på å gå med henne helt til hun sovner godt nok til å la seg lure over i senga uten å våkne...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, høres ikke så godt ut =/

Jeg har litt erfaring med reflux, da en jente jeg jobbet med, hadde dette. Når vi skulle legge henne for å hvile, så måtte vi alltid la overkroppen ligge høyere, ellers ble det mye grøt, da magesyren rant opp i halsen hennes, og det var svært smertefullt for henne..

Samtidig kan babyen din "bare" være en storgulper =p Det var jenta vår! Hun gulpet slik som du beskriver, og vi hadde omtrent ikke nok skift til dagen. Hun hadde også problem med å få rapet godt, så det hadde nok litt sammenheng. Vi begynte å gjøre en hederlig innsats for å få hanne til å rape, og etterhvert ble det bedre (kunne gå å klappe henne på ryggen i en halv time før den kom =/.....).

Men siden hun gråter når du legger henne, så kan det også være reflux som er problemet, så du bør ringe helsestasjonen, slik at dere får sjekket det opp.

Legg henne litt høyt med overkroppen, og se om det kan hjelpe henne litt.

Lykke til.

Skrevet

...hehehe... Det ble ikke mye "grøt" når vi la henne da ;) Men mye GRÅT...

Går litt fort i svingene noen ganger ;)

Ps. og jeg tror ikke din forkjølelse, innvirker på melken..

Skrevet

Hei.

Anbefaler deg å ta kontakt med helsestasjon/lege, og diskutere med dem....

En av mine jenter hadde reflux. Hun var etter mye om og men (helsevesenet trodde ikke på meg) til pH - måling, der det ble konstantert reflux. Hun fikk medisin mot dette, men den hjalp lite/ikke.

Stakkars gullet, skrek mer eller mindre i 2-3 år.

Symptomene: gulpet mye, sur og grinete, vondt når hun sov (så hun hadde vondt da hun krøket seg sammen med knærne under magen), ville ikke ha melk - la lite på seg osv. Kunne drikke for rett etter å slutte - illskriking.Hun var vel ca 7 kg ved 1 årsdagen.

Grusomt var den tiden for stakkars ungen....og for oss som ble helt utslitt. Hun "vokste" det av seg ved 3 årsalderen.:(

Nei ta det opp med helsepersonell. En evt pH-måling er det lang ventetid på, så bare få startet prosessen dersom du mistenker reflux.

Lykke til, og håper det ikke er det hun har!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...