Gå til innhold

Mistenker at barnehagepersonell bruker klaps-på-hånda-metoder!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp. Jeg er litt rådvill. Vi har aldri brukt noen straffemetoder på datteren vår som innebærer klaps, slå, knips etc, men i dag sa jenta mi på 2 år "nei, fy..." og så klapset hun seg selv på hånda!

Jeg ble helt paff... Hvor har hun dette fra?? Er redd for at dette er noe en eller flere av de ansattei barnehagen gjør - for hvor ellers tar hun det fra??

Trenger råd :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør dem? "Hva gjør dere hvis sånn-og-sånn"? De færreste i barnehager prøver jo å være slemme, men om det er folk der som er oppvokst i litt andre tider kan de kanskje finne på å tro at dette er en ok oppdragelsesmetode. Da vil de jo gjerne også fortelle hva de gjør.

Skrevet

Slike mistanker skal man ikke ha hvis man ikke er sikker på at dette skjer !

Da bør man være sikker i sin sak før man gjør noe mer med det?

Dessuten skal INGEN slå barn det veit du like godt som meg!

Skrevet

Slike mistanker skal man ikke ha hvis man ikke er sikker på at dette skjer????? Hører du selv hva du sier? Mistanke betyr jo at man lurer på om noe skjer, men ikke er sikker da. Og hvis man har mistanke om at noen slår barnet så skal man helt klart reagere ja, selvom det ikke er sikkert. Synes du heller man skal skåne de voksne for et litt ubehagelig spørsmål kanskje? Herregud.....

Leste det sinte innlegget ditt over her også, makan! Stakkars foreldre som prøver å gjøre så godt de kan, rekke hit og dit og være med på både det ene og det andre samtidig som de prøver å gjøre en god jobb. Bare så du vet det så er det ikke alle arb.givere som synes det er greit at man jobber mindre, kommer senere etc for å ta rolige morgener med ungene....dessverre! Så skjerp deg selv du og prøv å bli litt hyggeligere og mer forståelsesfull, det gjør seg godt i omsorgsyrker vettu!

Forrestern så VET jeg at det hender bhg, ansatte knipser/dasker på lanken, jeg så det selv en gang jeg var vikar i en bhg. Ikke alle som jobber i bhg er perfekte og ikke alle foreldre er perfekte heller. Men de fleste gjør sikkert så godt de kan.

Og en del av å gjøre så godt man kan er å følge opp en sånn sak som HI skriver om! Synes du skal si hva du har observert jenta di gjøre jeg og spørre om det er noen i bhg som gjør dette. Hvis det er det så bør du si veldig klart i fra at ditt barn ikke skal knipses eller klaskes!!!! Og hvis de mener at ingen gjør det så må du vel prøve å lete etter andre forklaringer på dette. Observer jenta di nøye i tiden framover og se om hun gjør det flere ganger. Det kan jo ha vært tilfeldig, et annet barn kan ha dasket på henne eller noe,

Skrevet

Dersom man er sikker på at noe skjer, heter det ikke mistanke, "bhg. ansatt."

Og selvsagt bør man gjøre noe med det om man tror det er en mulighet for at noen slår ungene ens. Selv om man ikke er sikker.

HI har vel aldri indikert at noen bør slå barn ... hva har det med saken å gjøre?

Skrevet

bhg-ansatt:

Synes ditt svar her ikke ligner noe i nærheten av hva en hadde ventet fra en "barnehage-ansatt" slik nicket ditt tilsier.

Fir å være helt ærlig; den første setningen din er helt gresk for meg! Hva mener du egentlig?

Og indikerer jeg VIRKELIG at det er OK å slå barn?! Det er akkurat det jeg IKKE indikerer!

Herre min.......

Ditt svar var til å bli paffere av. Og selv om du faktisk jobber i barnehage - ikke tro du er bedre enn alle oss andre. Faktisk, jeg jobber også i bhg, men hadde aldri falt meg inn å være så høyt hevet her innepå grunn av status, slik som deg.

Dette provoserte meg.

Takk til dere andre som svarte :-) Jeg skal prate med dem i morgen :) Får vi se....

Skrevet

Trenger ikke å være de ansatte som har gjort det.

Kan være et annet barn.

Eller at ho har sett en mor eller far gjøre det med sitt barn.

Noen ganger så plukker barn opp ting etter å ha sett eller opplevd det en gang.

Hadde et barn som plutselig gjorde dette da jeg var dagmamma, jeg og moren hennes diskuterte hvor ho kunne ha fått det fra men vet at jeg aldri hadde gjort det og samme med foreldrene, så vi fant aldri ut av det. Antaglig noe ho hadde sett når ho var ute et sted. Elelr på tv for den sags skyld.

Er glad moren visste at det ikke kom fra meg da, for ville ikke likt å bli beskylt for å slå et barn selv ikke klaps på handa.

Noe som aldri kunne falle meg inn å gjøre hverken med mine egene eller andres barn.

Du kan jo forsiktig spørre de ansatte om de vet hvor det kan komme fra, om det er noe barnet har plukket opp i lek eller noe. Får du til svar at en voksen har gjort det så ta det opp med styrer

Skrevet

Vi har i hvert fall funnet ut at det er utrooooolig mye de plukker opp i barnehagen som kommer fra andre barns hjem! Sønnen min på 4 kom hjem en dag og sa med grav alvorlig stemme: Det er ikke lov å si fy faen i helvete faen, mamma?

Jeg trodde jeg skulle dette av stolen. Vi banner aldri hjemme hos oss. Kan hende har det sluppet ut et "filler'n" eller "søren" eller noe, men banning er liksom ingen naturlig del av språket vårt.

Jeg spurte hvem som sa dette, og joda - det var xx i barnehagen (en annen gutt på omtrent samme alder. Denne gutten har igjen eldre søsken som går på skolen og som helt sikkert fører et slikt språk innimellom Ikke rart han har plukket det opp!

Det jeg vil si er at det ikke alltid er bhg-personalet som sier og gjør ting - det kan fint være andre barn som har "lært" det hjemme.

Skrevet

Først vil jeg si:

Så bra at du reagerer negativt på klapsing. Det er bra for det vitner om at du har et reflektert forhold til hvordan du vil oppdra barnet ditt.

Av måten du uttrykker deg på forstår jeg det slik at du er helt sikker på at ingen i ditt private nettverk bruker dette som adferdsregulering. Men.

Barnet ditt kan ha lært dette av hvem som helst som inngår i barnets miljø. Det kan være personalet i barnehagen og det kan være andre barn. Det kan være andre voksne (venner og bekjente). Uansett, det er uakseptabelt.

Dersom du misstenker barnehagen bør du lufte denne bekymringen med pedagogisk leder eller styrer.

De får da muligheten til å snakke om, observere og kartlegge egen praksis i barnehagen. Jeg ønsker at du møter interesse og forståelse for din bekymring, og en oppriktig vilje til å undersøke din misstanke.

De som jobber i barnehage er som folk flest. Men de har noen faglige krav og etiske normer å rette seg etter, og i de kravene inngår det ikke knipsing,klapsin el annen form for fysiske reaksjoner ment som straff.

Lykke til med videre henvendelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...