Gå til innhold

Kan man anmelde hundeeier for brudd på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke båndtvang nå...

Skrevet

Spørs hvor det er..Enkelte steder er det båndtvang hele året, men ikke over alt..

Skrevet

Hvordan vet du at det ikke er båndtvang der jeg bor? I tillegg er det uansett brudd på vilkårene for å ha en hund løs så lenge den er på min eiendom og eieren ikke er i sikte.

Gjest irismor
Skrevet

Helt korrekt, ring Falken eller politiet. Ikke si at du vet hvem som eier bikkja. Da kommer de og tauer den inn og det koster eieren 1500.- for å få tilbake dyret.

Om det er båndtvang nå eller ei, det finner du på din kommunes nettsider. Eneste jeg vet er at det er tvungen båndtvang i Oslo og Skedsmo.

Skrevet

Nå er jo ikke dyret her lenger da, men den drepte kaninen til datteren min i dag. Og stemningen i huset er utrolig laber for alle synes det er så trist. Har snakket med naboer og alle oppfattet hunden som truende i adferden. Tenk om ungene hadde vært ute?

Skrevet

Hvis du vet hvilket dyr det var, og den faktisk angrep deres husdyr på deres eiendom er det jo en klar sak. Hvis den også var truende mot barna ville jeg ha anmeldt det med en gang.

Kan jo være at hunden hadde stukket av da, men eieren trenger en vekker.

Gjest irismor
Skrevet

Ikke i tvil. Meld bikkja og naboen til politiet.

Og jeg blir gjerne med deg til naboen og rister`n litt hardt. Krev at naboen skal betale for tort og svie til jentene.

Hvordan type hund er det, og hvordan klarte den å få tilgang til kaninen.

Skrevet

Jeg vet ikke hvem det er sin hund, men jeg vil forsøke å finne det ut. Mulig at dyret stakk av, men tenker som deg at eier burde få vite hvilken skade hunden hans faktisk har gjort. Ungene var heldigvis ikke ute, men naboen min ble skikkelig redd og han er en voksen mann. Hunden drepte en kanin og ødela et bur til 1400 kr. Hvis hunden bor i området finner jeg ut av det....hvis ikke er det jo ikke mulig selvfølgelig.

Skrevet

Er ikke naboen sin hund heldigvis. De er like sjokkerte som oss. Det er en hund av typen husky tror jeg. Jeg var på jobb når det skjedde, men mannen og de 2 minste var hjemme. Hun fikk tilgang til kaninen ved å bryte opp buret faktisk.

Gjest irismor
Skrevet

Ikke i tvil, vet du hvem som eier bikkja så meld dem.

Krev erstattning for kanin, bur, tort og svie.

Huskyer kan være lumske når det gjelder mindre dyr som feks kaniner og puser.

Skrevet

Huskyer kan vel være lumske når det gjelder små barn også? Skal spørre alle jeg kjenner om noen vet om en husky i området her. Takk for svar:)

Gjest irismor
Skrevet

Alle raser kan være lumske, men huskyer er arbeidshunder og ikke særlig barnevennlige (kan være men som regel ei)

Skrevet

Regner med at det blir som å finne ei nål i høystakken, men jeg skal ivertfall prøve å finne ut av det. Ikke minst pga datteren min som er helt knust:(

Gjest irismor
Skrevet

Hva med lokalavisen? Få de til å skrive en liten snutt om saken. Da kan det hende det kommer inn noen tips.

Klem til jenta di.

Har et akvarium hun kan få, men uten fisk for dem har svigermor kverka.

Skrevet

hehehe uff nå må jeg le. Fisk har vi hatt og det er ikke heeeelt det samme som et loddent nydelig kjeledyr......

Gjest irismor
Skrevet

Nei blir ikke det samme.

Vi passet bikkja til svigers mange ganger , tok aldri livet av ham. Hadde lyst et par ganger, men gjorde det ikke. Hun skulle passe 5 fisk i 8 dager og brukte nøyaktig 3 dager på å kverke alle sammen.

Mange søte kaniner på finn.no under gis bort som trenger ett nytt og godt hjem.

Skrevet

Ihht. den nye hundeloven skal hunden være under kontroll hele tiden - mao. er det båndtvang hele tiden. Den skal i all fall ikke reke rundt i nabolaget og spise kaniner eller skremme folk.

Om du finner eieren - skal denne selvfølgelig erstatte alle tapene dere har blitt påført. Og så får du se hva mer du føler for der og da.

Skrevet

Ja håper jeg finner dem, regner med at det ikke er så mange med den type hund i området vi bor. Er ikke så viktig de økonomiske tapene, men jeg vil han skal vite hva hunden har gjort fordi han ikke passet på.... og så be min datter om unskyldning.

Skrevet

Båndtvang eller ei, så har ikke en hundeeier lov til å ha hunden sin løs dersom man ikke har kontroll på den. Tror det er noe som sier at du må kunne kalle inn hunden din uten problem på 10 meters hold uten problem, da kan den være løs. Og uansett var denne hunden på din tomt, og gjorde skade på din eiendom, så dette kan du helt klart anmelde. Er uvesentlig hvorfor den var løs og, eieren er uansett ansvarlig for hunden sin. Utrolig trist at den tok kaninen til jentene da, kan ikke være morsomt for en mor å måtte forklare noe slikt....

Vil også be alle her inne være litt forsiktige med å skrive hvilke hunder som kan være lumske eller ei. Har selv en husky, og en sønn på 2 + en på vei. Finnes ikke en mer fantastisk familiehund, og vet om MANGE med samme erfaring. Leser man om huskyer, vil man blant annet kunne lese at det ikke lykkes å lære en husky å angripe, da det faktisk ikke ligger i dens natur å angripe. I truende situasjoner, vil de aller fleste huskyer trekke seg unna for å unngå bråk. Åssen de er med små dyr er noe annet, men syns det er skummelt å legge ut rykter om en rase på et forum som dette. Hva slags type hund man har er ganske lite vesentlig, da det i mye større grad er eieren det står på.

Dachs og Golden retriever står ganske høyt oppe på bitestatistikker blant annet, og de er jo for de fleste kjent som gode familiehunder. Skulle gjerne likt å se hvor huskyen befinner seg på den samme lista?

Skrevet

Og bare så det er nevnt, den lille gutten som ble drept i Norge av hunder for noen år tilbake. Det var grønlandshunder, og ikke huskyer, bare så ingen kommer med det. Det har nemlig jeg fått høre ofte, at folk ikke skjønner at jeg kan ha husky, når det var slike som drepte en liten gutt.. Disse hundene hadde også en eier som ikke var helt god, så det kunne igrunn vært hvilken som helst rase.....

Skrevet

Å,kjenner jeg blir skikkelig sint på jenta di sin vegne!

hadde nok ringt avisa,og fått en liten annonse og sånn hadde det kanskje kommet frem hvem som eier bikkja.Det er sikkert ikke bare dere den flyr på eiendommen hos.

Skrevet

Uff så fryktelig for barna dine, og dere voksne også! Tanken på en kaninspisende, løs husky er ganske skremmende, egentlig :(

Jeg har aldri sett en slik i området. Flere av naboene her har hund, men ikke av den typen. Dessuten er de veldig tamme alle sammen, og går alltid i bånd. Men jeg skal holde øynene oppe, og si fra til deg hvis jeg ser noen! (Går ganske mange forbi huset her på lufteturer med hunder).

Stakkars barna dine da! Ikke noen koselig helg for dem :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...