Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nederst på denne siden er det mulig å laste ned en metode som Midt i mellom-senteret har laget:

http://www.midtimellom.no/tjenester.html

Ellers er den danske MAGImetoden et alternativ:

http://etutor.dk/Soveteori/Metoden/tabid/55/Default.aspx

Dette er effektiv men innebærer ikke å forlate gråtende barn.

Ingenting er vel mer effektiv enn den infamøse Ferber men dette har i alle fall ikke potensielle skadevirkninger.

Ellers er Elizabet Pantleys bok "The no cry sleep solution" breddfull av gode tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fint tiltak, jeg hadde faktisk akkurat tenkt å sette meg ned og etterlyse alternativer til ferber-metoden heller enn drittslenging som barnemishandling osv. Mye mer konstruktivt å gjøre det på denne måten.

Men, jeg har noen innvendinger å komme med til midtimellom-metoden, basert på våre egne erfaringer etter snart ni måneder med søvnproblem.

Det første gjelder det å ta opp barnet når det gråter for så å trøste det og legge det tilbake i sengen. Det er godt mulig at et lite barn ikke er i stand til å manipulere, det tror jeg så gjerne på, men vi prøvde dette og etter bare ett par ganger oppdaget vi at gråten tiltok i styrke når vi løftet opp lillemann. Etter ikke mange gangene så var det faktisk slik at vi ikke hadde mulighet til å roe han ned når vi løftet han opp og det kunne ta opp til tre timer før han sluttet å gråte, selv om vi holdt han i armene hele den tiden. Dette gjelder sikkert ikke alle barn, men det virket altså som om vår gutt ble mer urolig og utrygg av å bli løftet opp.

Så når det gjelder det å sitte inne hos barnet helt til det sover tungt. Vi gjør det, og det fungerer, men det er også slik at når barnet sovner med mamma og pappa i nærheten så vil det automatisk kikke seg om etter foreldrene hvis det våkner opp i løpet av kvelden. Når foreldrene ikke er innen synsvidde så er det lett at barnet reagerer med å bli urolig og redd og begynner å gråte. Så man kan kanskje trekke den konklusjonen at det i lengden vil være bedre for barnet om det lærer seg å sovne uten at foreldrene er til stede? Akkurat dette siste er ikke noe jeg har kun fra egne erfaringer (selv om vi i aller høyeste grad har fått erfare at det nok er tilfelle), men noe vi har fått beskjed om fra søvnterapeuten som vi går til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...