Gå til innhold

Er det alle med adhd/add som har protein intoleranse??

Anbefalte innlegg

Gjest Trollbundet
Skrevet

Eller kan det være noen som ikke har det?

Hva betyr det egentlig å ha protein intoleranse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, alle som har adhd/add har ikke PI, men noen som har adhd/add eller tilsvarende adferd/problemer, har proteinintoleranse.

Proteinintoleranse i denne sammenheng betyr intoleranse mot gluten og/eller kasein(melkeprodukter). Proteinene spaltes feil og omdannes til opioide peptider i magen(Google Reichelt). Har man lekk tarm(og det virker det for meg som om alle med PI har), tas disse peptidene opp i blodbanene og skaper krøll i sentralnervesystemet. Mao, man får en rus. På samme måte får man mer eller mindre abstinenser når man slutter å inta proteinene man er intolerant overfor.

Ved proteinintoleranse kan det godt være at man må styre unna andre matvarer enn gluten og melk også, ikke alle kan ha soya f.eks. Noen reagerer også på sukkerholdig mat/rent sukker. Sukker sammen med det man er allergisk/intolerant overfor forsterker visstnok effekten.

I vårt hus betyr det at de to av oss som har PI ikke kan spise gluten, heller ikke hvetestivelse og enkelte andre produkter som baserer seg på hvete(druesukker, glukosesirup...), ikke noen melkeprodukter eller matvarer med melk og ikke soya. Mye kan fastslås ved å lese på innholdsfortegnelsen, mens man i andre tilfeller bare "må" spise og se hva som skjer. Det siste gjelder gjerne produkter som "kan inneholde spor av" eller produkter hvor det ikke er merket hva f.eks glukosesirupen er produsert av. Noen ganger går det bra, andre ganger kommer symtomene tilbake for fullt. Så lenge vi holder dietten er vi symptomfrie.

Jeg tror ikke det er alle med PI som er like følsomme som oss, og jeg vet at det er noen som reagerer på enda mindre spor enn hva vi tåler.

Proteinintoleranse trenger ikke å gi adhd/add-symptomer. Det kan også gi andre psykiske problemer, som depresjon, giktsykdommer, autisme-adferd, det er knyttet til ms, hudproblemer, fordøyelsesproblemer.. Sjekk gjerne http://www.npif.no

Som sagt, ikke alle har PI, men hvis man føler at de plagene man har forsterkes av visse matvarer, er det absolutt bryet verdt å teste seg for å se om man har allergier eller intoleranser!

Gjest Trollbundet
Skrevet

ok:).Både jeg og sønnen min skal sjekkes for adhd/add.Jeg har begynt å gå på voksenpsykiatrien nå,skal dit for 2 gang på torsdag! Nevropsykologen som jeg var med i februar(tror jeg det var) sa at jeg mest sannsynlig har add,men at jeg måtte testes videre på voksenpsykiatrien for å være helt sikker!

Jeg leste noe greier på nettet om adhd/add og proteinintoleranse.Men jeg tror ikke at jeg og min sønn har pi.Jeg har problemer med magen,men tarmen lekker ikke akurat,jeg er hardmaget og veldig plaget med oppblåst mage.Veldig slitsomt!

Skrevet

Med lekk tarm menes ikke at man har problemer med at man får avføring i buksa eller noe slikt. Det betyr at tarmveggene ikke er tette, slik at "ting" kan komme ut i blodbanene og lage trøbbel i sentralnervesystemet. Jeg har også hard mage og er skikkelig oppblåst hvis jeg bryter dietten. Faktisk har jeg "klart" å se høygravid ut.

Jeg har skrevet en del om PI-symptomer i tidligere innlegg, men kan godt gjenta litt av dem her. Problemer med magen, stygg(rødflekkete) hud i ansiktet, kløende, tørr hodebunn, ører og underliv, adhd-symptomer, utagerende adferd, dårlig impulskontroll og nedstemthet, kraftig nattesvette, mørke ringer under øynene, dårlig nattesøvn, oppblåst og pløsete ansikt, binder vann i kroppen, trøtt og utenfor, var for lyder(det ljomer), tar alt for mye personlig, ingen konsentrasjon, tar ikke beskjeder, elendig hukommelse, supermanntendenser(ser ikke fare), høy smerteterskel, skravla går i ett, man gjentar seg selv, snøvler... Det er vel det meste av symptomer jeg og mitt barn har tilsammen hvis vi bryter gluten- og kaseinfri diett.

-men hvis du har det minste mistanke om at det foreligger PI; ta en test før du starter diett. Du finner testkit hos Neurozym pharma og du kan også ta testen hos http://www.bmlab.no/. Man kan godt bare prøve diett uten å ta testen først, men hvis det viser seg at dietten virker(og man må være streng, ingen slingringsmonn), og vil ta testen for å ha dokumentasjon i forhold til lege, ppt, skole eller lignende, så må man spiste gluten og melk i 3 uker før man tar prøven. Det er ikke moro, det kan jeg love deg, for den tabben gjorde vi!

Diett gir i mange tilfeller abstinenser i større eller mindre grad og du må være forberedt på at det kan bli verre før alt blir bedre. Noen merker bedring etter få dager, andre etter uker, men uansett kan det gå over et år før man har full effekt av dietten. Hos oss merker vi fortsatt fremgang halvannet år etter at vi begynte, selv om den er mye mindre nå enn den var for et år siden.

Skrevet

Ta gjerne en titt på hjemmesiden til Norsk proteinintoleranseforening også http://www.npif.no og på vg-bloggen når mat gjør deg syk http://www.vgb.no/24022 Sistnevnte blogger er utrolig flink til å finne frem til forskning og resultater og bloggen inneholder i tillegg en masse kommentarer fra andre med PI om symptomer og alternativ mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...