Gå til innhold

Ahus eller Rikshospitalet? Noen prøverørere fra Romerike her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og mannen har prøvd å bli gravide i 3,5 år uten å lykkes. Begynte med utredning i sommer, og har fått påvist dårlig sædkvalitet hos mannen. I andre sædanalyse ble vi anbefalt av Rikshospitalet å starte med assistert befruktning. Min lege henviste oss til Ahus for videre utredning, mens mannens lege mente vi ikke hadde noe der å gjøre - vi måtte rett til Rikshospitalet mente han.

Noen med erfaringer på dette området? Er redd vi bare forsinker prosessen ytterligere ved å gå via Ahus.

Lykkelig for alle svar :)

Skrevet

Hei, jeg har aldri lest om noen som har fått hjelp med ass befruktning på Ahus her inne - dra direkte til Riksen!

Lykke til=)

Skrevet

Er vel riksen eller Ullevål som er alternativet av

offentlige klinikker i oslo,så vidt meg bekjent...

Så Ahus blir vel trolig bare en ytterligere forsinkelse ja...

Lykke til,får håpe det skjer noe fremover for dere !

Skrevet

Tusen takk for svar, begge to! Det var akkurat det jeg ville høre :)

Ikke så greit å vite hva man skal gjøre bestandig, man forventer jo at legen er ekspert. Min lege er definitivt ikke ekspert på dette området!

Da stoler vi på mannens lege og prøver å komme direkte til Riksen! :)

Skrevet

Hvis dere først skal utredes videre, så kan det godt være aktuelt for dere å gjøre det på Ahus for så å få ass befr på Riksen etterpå. Jeg gjorde all utredning hos gynekolog først og begynte rett på prøverør hos Ullevål uten så mye som en ekstra blodprøve.

Så Ahus er ikke nødvendigvis en forsinkelse, kanskje snarere tvert imot - hvis det skulle være sånn at dere får kommet igang med utredning der med det samme og det er ventetid på utredning på Riksen?

Det er jo bare å sjekke dette ved å ta kontakt med Riksen.Vanligvis tar de ikke imot søknader om IVF før man er fullt utredet, men utredningen kan naturligvis gjøres ved samme sykehus (som man trolig skal ha IVF senere).

Skrevet

Hm.. det var interessant. Hva er det evt. som gjenstår av utredning før vi kan søke om IVF? Mannen har levert to sædprøver, begge med negativt resultat, og jeg har tatt GU og blodprøver i tre måneder hvor alt ser normalt ut. Jeg har ikke tatt ultralyd.

I og med at anbefalingen fra Riksen var ass befruktning, ville jeg tro at vi har funnet årsaken til vår barnløshet?

Takk for svar! :)

Skrevet

Tja, jeg så bare at du i det første innlegget ditt nevnte videre utredning, så jeg antok dere ikke var klare for IVF enda. Sykehusene ønsker naturligvis at man skal ha sjekket ut alle alternative forklaringer for fertilitetsproblemene i tilstrekkelig grad før man godkjenner et par for IVF.

Nå er det sånn at det kan gjøres mye mer utredning på deg enn det du har gjort så langt (innvendig UL, kontrast- eller saltvannsundersøkelse av eggledere/livmor, laparaskopi f.eks).

..så da er spørsmålet om sædkvaliteten til mannen din er så dårlig at dere ikke har håp om å bli gravide på egen hånd? I så fall kan prøverørsbefruktning med mikroinjeksjon være en mulighet hvis han har nok levende og friske sædceller.

Hvis mannens sædkvalitet ligger rundt en "gråsone" (dere kan kanskje klare det selv..) så vil du mest sannsynlig måtte gjennom mer utredning for å sjekke at det ikke ligger fysiske feil hos deg før dere blir godkjent for IVF/ICSI(mikroinjeksjon).

Det kommer jo også inn andre spørsmål som om du noen gang har vært gravid, helsetilstand etc - det gjøres en totalvurdering.

Men alt dette kan du nok få svar på enten på Ahus, Riksen eller hos en gynekolog som kan vurdere dere begge (det gjorde han jeg var hos, og han sendte søknaden til IVF etter at vi var ferdig utredet).

Skrevet

Som de andre som har svart deg, så er jeg også skeptisk til tur innom Ahus før riksen. Det er jo fullstendig kaos på Ahus om dagen i tillegg, så jeg ville holdt meg langt unna ;-)

Jeg er ingen erfaren på dette området (enda..), men tenkte jeg kunne fortelle litt kort om vår vei dit vi er nå. Når jeg var i den fasen du er i, var jeg helt desperat etter info fra andre, så håper det kan være en hjelp for deg også.

Etter å ha prøvd i et år gikk vi til lege og fikk hver vår henvisning. Han til Purvis og jeg til gynekolog. Vi fikk anbefalt Merete Blakstad på Majorstuaklinikken av Purvis og jeg sendte derfor henvisningen dit. Hos Purvis fikk kjæresten min påvist lav kvalitet, betennelse i sædleder og ble satt på medisinkurer som hjalp, men kvaliteten er fremdeles under normal.

Hos Blakstad tok jeg div blodprøver gjennom syklusen, en dna-blodprøve, flere runder med ultralyd og en HyCoSy (sjekket at egglederne var åpne). Alt så fint ut hos meg. Kjæresten min måtte også ta en DNA-blodprøve. Når alt dette var i boks, skrev Blakstad en søknad/henvisning til riksen, og samtidig satte hun meg på pergo (denne syklusen) bare for å ha prøvd det (?!). Det er greit for meg. Korter ned ventetiden :-)

Henvisningen ble sendt riksen i midten av september, og regner med å komme inn til samtale i november. Veien videre derfra vet jeg ikke, men håper jo å kunne starte med forsøk ganske kjapt etter første samtale...

Vet ikke om dette er noe du kan bruke, men det skader hvertfall ikke :-) Siden det ikke var akkurat dette du spurte etter.

Jeg lurer på om legen din tenker å henvise deg til Ahus i steden for at du skal gå til gynekolog, slik jeg gjorde?

Skrevet

Tror ikke nødvendigvis at Ahus er en forsinkelse i denne prosessen. De vil sannsynlig gjøre en lap. på deg før du blir henvist til Riksen. Mulig Riksen også vil gjøre lap før du staret med IVF. Spørsmålet blir: Hvem har kortest ventetid på utredningen? Det som er sikkert er at Ahus ikke gjør IVF.

Skrevet

Hei hei!

Jeg er på Øvre Romerike og har prøvd i ca 4 år. Vi har vært på Ahus fram til nå, og har endelig blitt satt på venteliste hos Riksen til IVF :) :) :) Så nå krysser vi armer og bein for at ventetiden går fort :)

Skrevet

Min fastlege er ingen ekspert, så jeg burde kanskje ha startet hos gynekolig i stede for hos henne. Hun har vel gjort det kun har kunnskap til, og ønsker derfor å henvise til Ahus for videre utredning...

Nå har vi helgardert oss litt, og fått mannens lege til å sende henvisning til Riksen samtidig som min har sendt til Ahus. På grunn av ombygging på Ahus er det 12 ukers ventetid der nå! Håper å komme gjennom på Riksen først.

Takk for svar :)

Skrevet

Tusen takk for nyttig info! Jeg suger til meg all den kunnskap jeg kommer over :)

Sannsynligvis har legen henvist meg til Ahus fordi hun ikke kan noe mer om saken tenker jeg. Hun visste faktisk ikke hva eggløsningstester var for noe, så det sier vel litt. Ikke mye råd å få der i gården :)

Lykke til med videre prosess. Håper det går fort til du kommer inn til samtale!

Skrevet

Da er jeg iallefall sikker på en ting! Takk for det :)

Jeg har lest et sted at dersom det blir påvist dårlig sædkvalitet, unngår de helst å gjennomføre lap, da resultatet ikke har noe å si?! Det er jo en viss risiko forbundet med lap og narkose...

Takk for svar :)

Skrevet

Så spennende, da er vi jo i omtrent samme båt. Hva har dere gjort på Ahus frem til nå?

Krysser fingre og tær for dere! :)

Skrevet

Jeg er fra Romerike... Vi har vært på Ahus til undersøkelser/operasjoner før vi nå er over på Riksen.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...