Gå til innhold

Hvordan er kveldene/nettene deres?

Anbefalte innlegg

Her hos oss putter vi han i seng ca 19. Da sover han stort sett rolig og fint frem til kl 12-01, og da får han mat. Så kan han våkne igjen både 3, 5 og 7 for måltider. Etter "frokosten" kl 7 står vi som regel opp, hvis ikke han gir uttrykk for å ville sove litt til.

Han blir 4 mnd 24 okt og jeg vurderer nå om jeg skal begynne å gi ham litt grøt på kvelden, og kanskje prøve og forskyve leggingen til kl 20. Håpet er at han etter hvert skal sove over første måltid i 12-01 tiden, og da kun behøve ett måltid på natten før "frokost" kl 7.

Er det noen av dere som er begynt med grøt, har noen erfaringer eller er i samme situasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138924350-hvordan-er-kveldenenettene-deres/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :) Huff, det hørtes bra slitsomt ut! Min lille gutt sovner kl. 20 og sover te kl. 5-6 før han får mat og sover videre te 9-10 etterpå. Skjønner at æ e veeeldig heldig! Det har bare blitt sånn av seg selv. Han er også fire måneder. Har vært sånn siden han var to måneder kanskje.

Så vi tenker å vente med grøt til han viser tegn på at han får for lite mat ved at han våkner ofte om natta. Men det er jo bare å starte med litt grøt nå og se hvordan han reagerer på det, de er jo så forskjellige de babyene.

Helsestasjonen kan være en grei samtalepartner om dette da =)

Hei!

Jeg har det ganske så likt som deg. Rutinene du beskriver er de samme her. Det skal sies at jeg hele tiden har hatt litt lite melk, og har måttet gi litt mme på kvelden. Har vært veldig forsiktig med det, men ser at han sover bedre når hab får tillegg. Lurer på om det at han våkner har noe med at han får litt lite mat eller litt knapt med mat. Vil gjerne begynne å gi litt grøt snart. Min sønn blir 4 mnd den 25.10. Prøver å se og lese litt på nettet. Legg inn det du finner ut så deler vi litt erfaringer?

Hilsen

Frøkna vår (f.23/6) får mat i 21:00-21:30 tiden, så er det rett til sengs. Da sover hun til alt fra kl.06:30-08:30. Veeeldig behagelig og orker ikke stresse foreløpig med å begynne og legge henne tidligere enn det:o) Fullammer og ser ikke ut som det er behov for noe tillegg foreløpig.

Jeg fullammer ennå og legger han for kvelden ca 22 da sover han til alt mellom 5 og 7, får en skvett og legges tilbake i voggen. Da kan han godt sove til mellom 9 og 11. Så er han våken noen timer for så å ha hovedluren midt på dagen sammen med storebroren på 20 måneder. Det er deilig det :-)

Annonse

Hei dere! Har jeg misforstått eller? Man fullammer vel ikke lenger hvis det går 10-11! timer mellom måltidene? Det skal ikke gå mer enn 6 timer imellom og så Må man amme om natta, er det ikke slik " å fullamme" betyr?

Dessuten syns jeg og at dere godt kan la være å synes synd på oss som "fullammer", nemlig gi mat annenhver eller hver tredje time. Det er slettes ikke slitsom å amme sitt barn et par ganger om natten.

Heisann! Kjenner ikke til definisjon av å "fullamme", men det betyr iallefall at barnet kun får mm og ikke tillegg av mat eller mme ved siden av. Frøkna vår sover hele natten, dvs. ca. 9-10 timer og da vekker jeg henne ikke for å få gitt henne mat!?! ...det hadde jo vært direkte usunt? Etter at hun begynte og sove hele natten, spiser hun noe oftere på dagen, ca. hver 2. time. Og det gjør jo ingenting, så lenge hun får en god natts sammenhengende søvn i gjengjeld. Hun vokser og følger kurvene sine som hun skal.

• 2 uker senere...

Herregud anonym, har du fått mensen eller? Ka e probleme ditt?... TENK at noen brukte begrepet "fullamme" anderledes enn d ei ekstremist av ei jordmor, som i følge dæ har skreve ammebibeln, gjør! Huff å huff!

Hvis folk føle sæ heldi må dem no få lov å syntes dem e heldi som bare d! Get a life!..

her legges jenta vår/f.5 juni) i syv-halv åtte tida. Jeg fullammer. Hun sover da til ca 23. får mat. sover til ca 2 mat og 5. Så av og til vil hun sove videre, men som oftest står vi opp da.hvis hun sover videre så våkner hun som regel 6 og 6.30 osv. så da står vi opp.

Hvis jeg gir mme i tillegg til amming når hun skal legges for kvelden så hender det at hun sover til 1-2 tida..

Hun har nå begynt å spise dårlig på dagen pga hun blir så distrahert, men hun spiser velidg godt på natta ( i mørket), så na skal jeg prøve å trappe ned nattamming for å se om det hjelper både for min søvn og for at hun også skal kunne sove godt og lenge. Hun følger kurven sin og er frisk og glad.

gutten min ble født 6. juni, og er nå 5 mnd oe 1 uke. nettene har vært helt like siden han var 2. 5 mnd: legging kl.19- 19:30. våkning nøyaktig kl 24: 30, pupp. så våkning igjen kl. 4, og ny pupp. etter det holdt han til 7 og vi har stått opp.

ble veldig utslitt av det etterhvert, for jeg fikk han aldri tilbake til senga si etter matinga kl. 4. han ble bare liggende på puppen.

begynte med grøt for 14 d siden. kjøpte havre/risgrøt, og han liker det kjempegodt. prøver nå å venne han av mat om natta. dette er 3. natta han ikke får mat. han våkner fremdeles kl 24: 30, men da bare roer vi han ned igjen og han sovner. deretter sover han til 6. dvs. han har sluttet å våkne kl.4. håper det ikke er så mange dagene til han sover natta gjennom.

• 3 uker senere...

Annonse

Hei, og takk for mange gode tilbakemeldinger. Her hos oss er hverdagen fremdeles noen lunde det samme. Har etterhvert funnet ut at det ikke er sulten som plager han på natten, men jeg tror rett og slett han vil ha kos. Har ikke hatt noe problem med melkemengden, og selv om han nå får grøt både til lunsj og kvelds, så har mønsteret på nettene vært det samme. Den siste tiden har jeg prøvd å roe han i sin egen seng når han våkner, og stort sett går det bra, og mor kan gå tilbake til skjønnhetssøvnen sin (vel, vel...:).

Det jeg mer og mer finner ut av er vel at ting er i endring hele tiden, og det finnes ikke fasitsvar på "babyproblemer". Vi prøver og feiler, og feiler litt til, og så får vi det langsomt til å funke. Det er vel akkurat sånn det skal være.

Vi synes vi klarer oss greit når alt kommer til alt, og når verdens søteste smil møter deg på morgenkvisten, så er jo nattens strabaser glemt for lenge siden:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...