Gå til innhold

Leker barnet ditt seg alene på rommet sitt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

min er snart 3 år, og vil aldrig leke på rommet sitt.........Og jeg blir GAAAL av alle lekene på stua........

Skrevet

hehe.. er ikke så ofte hun leker alene der.. men innimellom. men har masse leker på stuen vi og. vi har rommet hennes nede da og stuen oppe. hadde vi hatt rommet hennes ved stuen tror jeg det hadde vært lettere...

men men etterhvert vil dem vel ikke leke med oss lenger så da syns vi vel det er dumt

Skrevet

Ja :) Eller-...leker og leker... hiver alle lekene hun har utover gulvet er vel heller betegnelsen hehee :P

Gjest Mamsen til 3 jenter
Skrevet

Unger er forskjellig, (som om du ikke visste det :)

Min eldste leker ikke aleine, og har ikke gjort det tidligere og kommer nok ikke til å gjøre det med det første. Hun er snart 5 år.

Min mellomste leker fint aleine, hun går gjerne inn på sommet sitt og lukker døren. Da sitter hun og bygger med klosser, perler, play-dough eller blar i bøker. Dette har hun gjort siden hun fikk eget rom som 1-åring. Hun ble 3 i sommer.

Så de er forskjellige selv om de lever med samme regler, normer, arv og miljø ;)

Skrevet

Nå skal vel egentlig ikke barn under 3 år være uten oppsyn.......

Gjest Mamsen til 3 jenter
Skrevet

Igjen vil jeg påpeke at barn er forskjellige, og når forholdene er tilrettelagt for det, er det ikke noe problem.

Og i slike situasjoner bruker man ørene der øynene ikke når :)

Skrevet

Hei

Vår gutt på 2 1/2 år leker på rommet sitt. Da vi hadde lekene i stuen, var han ofte der, men nå har jeg lagt alt i kasser på rommet hans. Han velger selv å være der å leke. I stua leser vi, ser på barne TV, tegner og maler sammen, spiller memory og han kjører av og til noen biler rundt på bordet. Det er ikke det at han ikke får lov til å ha lekene der, men han liker rett å slett å være alene på rommet å leke. Lukker døren selv, og ber oss om å gå ned :-)

Vi også bruker ørene :-P Hans rom er rett over stuen, så vi hører godt om det skjer noe. Føler ikke vi gjør noe galt i alle fall.

Må i samme sleng si at vi har enten på en musikkcd eller en ole brum film når han er oppe. Tror kanskje det gjør endel. Da har han lyder rundt seg selv om han er alene....

Skrevet

Nå er jenta mi baare 2 år da, men jeg ser jo hvordan hun er med dette. Hun er kjempeflink til å leke for seg selv og kan godt leke alene. Men, hun har rom i andre etasje, og jeg tør ikke la henne gå opp og ned trappa alene, så hun leker mest i stua. Men, om jeg holder på med noe oppe, så leker hun lenge inne på rommet. Jeg kan også gå ned mens hun er igjen oppe.

Men, eldste på snart 5 år er ikke noe flink til dette. Han skal helst leke i stua hele tiden, og har vanskelig for å finne på ting.

Så, stor forskjell på mine :-)

Skrevet

Guri, lar du ikke en unge på snaue tre året få fem min pusterom alene på rommet sitt?

Skrevet

Søt den siste setningen din der - og sikkert så sant, så sant! :-)

Skrevet

Like før 2-års dagen gjorde vi i stand litt bedre på rommet hans og flytta lekematta og lekekassene inn dit. Det var jo litt spennende i begynnelsen, men ikke slik at han lekte seg inne der.

Men så kjøpte vi en liten cd spiller til å ha på rommet hans og nå har det gått ca 2 måneder siden vi flyttet lekene inn dit og han kan leke seg alene der en stund nå. Helst hvis vi har på musikk.

Døra er jo åpen inn til gangen så han er ikke helt alene. Ofte kommer han og vil være sosial etter 15-20 min og jeg kikker jo ofte inn og ser hva han holder på med (spesielt hvis han er stille selvfølgelig).

Han tar ofte med leker inn på stua (ruller lekekassene inn og tømmer dem på stuegulvet....ikke akkurat mammas favorittaktivitet), og vi synes det er helt ok. Vil ikke forby det for da blir det kanskje mere spennende og uansett er det mye mindre å rydde opp enn når alle lekene var der. Han kan også være flink til å hjelpe til å rydde når han får det innfallet. Inne på stua har han et lite bord med tegneark og to stoler. Men det er like ofte sofabordet og sofaen som han bruker.

Det er nok veldig forskjellig, men mitt tips er å la han ha litt musikk som han får velge selv på rommet sitt, syntes hvertfall min roet seg litt der inne når han fikk cd spiller.

Skrevet

Ja, han har begynt så smått. Har begynt å oppmuntre han til å leke med lekene sine på rommet, og han har blitt mye flinkere til det nå.

Er han i stua og leker, får jeg aldri sittet 2 min i fred for å lese litt. da skal han klatre på meg ol.

Rommet hans er ved stua så jeg er ikke redd for å la han være der alene. Hadde ikke vært det selv om han hadde hatt rommet sitt i andre enden av huset heller.

Man må se an barna sine. Venninna mi kan ikke la sin 2-åring være alene i 1 sek. Han er en apekatt som klatrer på alt og undersøker absolutt alt. Sønnen min er ikke sånn i det hele tatt.

Gjør meg ingenting å ta meg en dusj selv om han leker.

Skrevet

JA her leker hun litt på rommet sitt selv, er 2,5 år nå. Har innsyn til rommet fra sofaen i stua da, så vu har god kontroll og kotakt likevel, tror det er derfor hun har gjort det lenge allerede. Ofte henter hun leker der inne også, og tar med ut i stua og leker der.

Men som oftest vil hun at vi skal sitte der inne med henne, selv om vi ikke "er med" i leken. Jeg syns det er gøy å bare se på henne leke, så det gjør meg ingenting. Men HUN må bestemme da, for hvis je ber henne gå på rommet og leke mens jeg feks lager middag eller gjør noe annet, vil hun ikke og SKAL ha meg med. :) De er søte da!

Skrevet

2.5 år og har lekt på rommet sitt lenge, over halve livet iallfall, he he.

Men han får selvfølgelig ha noen leker i stua også. Har en kasse som kan fylles opp + en stor leke kan stå oppå.

Skrevet

Ja hun har hele tiden siden hun var bitteliten vært flink leke alene på gulet og nå er hun også flink leke alene på rommet. Setter dukkene rundt bordet sitt og har lunch =0) eller tegner.

Skrevet

Det varierer... Flyttet alle lekene hennes på rommet, men lot noe være igjen på stua... ( stue og soverom i to forsjellige etasjer)

Når hun har besøk går de på rommet hennes... Når hun er alene hender det... men hun leker mest med dukkene og vogna hun har her nede i stuen, og har derfor ikke behov for å gå på rommet..

Går jo kansje an å flytte mesteparten av de og spare noen få leker på stua? Unger liker jo å være rundt der de voksne er...

Skrevet

Både hun på 2,5 å han på 1 leker ofte alene på rommet. De har døra oppe å går litt til å fra å jeg sjekker også ofte. Jeg har barnesikra alt som kan, å det er ingen leker som er av små biter.

Skrevet

Sønnen vår er drøye 2 år og leker forløpig lite på rommet sitt selv. Men det med CD funker bra. Også har jeg et tips om at man kan ha på babycallen (for de som har stua i annen etasje slik som oss), så hører man alt som skjer der også. Så når han blir litt tryggere i huset (vi har nettopp flyttet), antar jeg at det går av seg selv. Men jeg kommer nok til å ha babycallen på så jeg hører det meste... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...