bompymamma Skrevet 17. oktober 2008 #1 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg har gitt beskjed om at jeg ikke kan jobbe hele dager, på grunn av at jeg ikke har full barnehageplass. Dette har hun ikke tatt hensyn til i det hele tatt. Hun har bare overført meg til en annens turnus (som er i permisjon), uten å gjøre noen som helst justeringer. Er det dette de kaller tilrettelegging for den gravide?
erteposen + 4 Skrevet 17. oktober 2008 #2 Skrevet 17. oktober 2008 De anbefaler jo ikke gravide å gå natt når en er kommet en del på vei. Jeg gjorde det, men på mange arb. plasser er det rutine. Kan du få full plass til barna? Hva sier sjefen din? En presser jo gravide ut i sykmelding.
bompymamma Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. oktober 2008 Har ikke muligheten til å få utvidet plass i bhgen, og har ingen som kan passe barna mine over halvparten av arbeidsuka. Sjefen sier egentlig veldig lite. Hun ringte meg og fortalte at jeg ikke fikk gå natt, og at hun ville overføre meg på dag. Jeg fortalte henne om min situasjon, noe hun åpenbart ikke har tatt hensyn til.
Melis74 Skrevet 17. oktober 2008 #4 Skrevet 17. oktober 2008 Hvis jeg forstår deg rett, så jobber du allerede natt, og har fått beskjed om at du skal flyttes over på dag - noe som ikke passer inn i din livssituasjon? Nå vet jeg ikke hvor du jobber, om det er i privat eller offentlig bedrift, om det er en stor eller liten bedrift, eller hvilken type ansettelse du har. Men det finnes lover og regler som sier noe om man kan endre turnus/vaktliste uten avtale. Det er jo også et spørsmål om lønn, ettersom de som jobber natt har tillegg for dette. Det vil man miste når man går over på dag. I tillegg vil du måtte redusere stillinga di ved å gå over på dag - noe de ikke kan gjøre sånn helt uten videre. Har dere tariffavtale? Og er du organisert? Ta i såfall kontakt med tillitsvalgt. Hvis ikke kan du evt. bruke verneombud. Er du ansatt i en liten bedrift hvor dette ikke er på plass, så ser jeg for meg at du kan få vanskeligheter med å vinne frem - dessverre. Det skal IKKE være slik. Prøv jus-hjelpa eller noe sånt. Forøvrig har vel ikke dette noe med tilrettelegging for gravide og gjøre - det er, slik jeg forstår det, andre grunner for at du ikke kan jobbe dag. Det er derfor ikke et argument. Du må heller lete litt i tariffavtale og arbeidsmiljøloven og finne dine argumenter der.. Lykke til!
trine->mai07 og juni09 Skrevet 17. oktober 2008 #5 Skrevet 17. oktober 2008 Vær glad for at sjefen din VIL flytte deg du! Skjønner problemet ditt, men du er jaggumeg heldig som har en sjef som iallefall PRØVER å gjøre det beste!
bompymamma Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 17. oktober 2008 Hun prøver ikke å gjøre det beste for oss! Hun har laget avtale med andre gravide som har fått være med å utforme den selv. Men med meg var det plutselig veldig vanskelig. Og det verste er at jeg ga ettertrykkelig beskjed at jeg ikke hadde muligheten til å gå rett inn i en annen turnus, noe hun tilsynelatende ikke har tatt hensyn til.
bompymamma Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 17. oktober 2008 Jobber på et stort sykehus, og er ikke fagorganisert. Akkurat nå ønsker jeg bare å sykemelde meg frem til termin...
Snooopi Skrevet 17. oktober 2008 #8 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg tror hun har sett seg litt sur på deg, og velger å gjøre kort prosess ettersom du likevel skal på perm snart... Det er vanskelig å planlegge vakter og hvis du har mange sykedager ol er det lettest å sette deg på de "safe" skift. Lykke til:-)
bompymamma Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg har ikke en eneste fraværsdag i hele år, forutenom den siste uka. Har vært skikkelig dårlig dette svangerskapet, men har allikevel møtt opp på jobb. Så fraværet mitt kan hun iallefall ikke klage på! Men takk for innspill!
scoobydo Skrevet 18. oktober 2008 #10 Skrevet 18. oktober 2008 Hei! Jeg regner med du er ansatt som nattevakt i papirene dine? Trodde ikke de da hadde lov til å flytte nattevaktene over på andre skift. Det er ihvertfall slik for oss som er ansatt i dag/kveld, så har de egentlig ikke lov å beordre oss på nattevakter. Er ingenting i veien for at gravide kan jobbe natt om de har en fast døgnrytme på det.. men de anbefaler ikke gravide å jobbe feks 3 delt skift, med både natt, dag og kveld. For en nattevakt er det en utrulig stor omstilling og begynne å jobbe på dagtid.. Har gjort dette selv og det tok noen mnd før jeg følte at jeg fungerte på jobb!
Glajent@ med baby utenfo magen Skrevet 18. oktober 2008 #11 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg får tilrettelagt på min arbeidsplass.. Er sykepleier som går 3 delt. Jeg slipper nattevaktene mine, men jeg beholder lønna fordi. Er plassert på dag og kveld i stedet.. Noe jeg synes er helt greit og passer meg mye bedre! Jeg har også fått tilrettelagt på andre måter, men har måtte gått litt fram og tilbake på hva som faktisk passer.. Siden du har vært (er?) mye dårlig i svangerskapet og ikke passer med tilretteleggingen så har jeg villet sykemelde meg!
elize m/3 prinsesser & 1 prins Skrevet 18. oktober 2008 #12 Skrevet 18. oktober 2008 Høres ut som en merverdig sjef du har. Nå jeg skal være glad for min skjønner jeg. Er selv sykepleier som kun jobber natt på sykehjem. Jeg har fått tilbud om å gå over til dag/kveld etter som det passer meg. Dette ønsker jeg ikke fordi det er mye mer travelt og tungt på dagtid. På nettene er det som regel rolig og en kan få tid til å sette seg ned og slappe av. Derfor har jeg fortsatt med natt, slipper nå unna stell i helgene, og avd.leder har sagt at om jeg synes det begynner å bli tungt ( venter tvillinger),og det er endel trapper i løpet av en natt og snuinger, da har hun sagt at hun kan få tilretteleggingstilskudd, el noe i den duren for å leie inn en hjelpepleier som kan ta seg av slike ting, mens jeg bare kan ligge på sofaen og slappe av og kun gjøre sykepleiefaglige ting/prosedyrer. Tror ikke jeg kommer til å benytte meg av dette, synes det hadde blitt litt rart, men kjekt å vite at muligheten er der. Tror og jeg skal klare å holde ut de siste ukene nå før jeg blir 100% sykemeldt som følge av at det er en tvillinggraviditet
bompymamma Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter #13 Skrevet 19. oktober 2008 Jeg føler sjefen min ikke har hatt noe samtale med meg ang tilrettelegging. Hun har kun fortalt meg hvordan hun vil at jeg skal jobbe, og de innspillene jeg har kommet med, har hun sett totalt bort fra. Jeg er mye dårlig fremdeles, så jeg lurer på om jeg skal sykemelde meg videre.
våken_om_natta Skrevet 19. oktober 2008 #14 Skrevet 19. oktober 2008 Jeg mener at tilrettelegging er noe som skal foregå ved en samtale slik at arbeidsgiver og -taker blir ENIGE om hvordan ting skal foregå. Arbeidsgiveren din har jo bare tatt en avgjørelse over hodet på deg, og det har ingenting med tilrettelegging å gjøre!!! Hun har tvert om gjort det verre for deg!!!
bompymamma Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter #15 Skrevet 19. oktober 2008 Vet ikke om jeg burde fortelle legen min om alt dette her, eller om han da tror at jeg ønsker å sykemelde meg bare for å "ta igjen".
Pappalille Skrevet 19. oktober 2008 #16 Skrevet 19. oktober 2008 Ta en prat med legen din du. Vær saklig og nøktern. Forøvrig håper jeg du ser verdien av å være fagorganisert nå ;-) Lykke til =)
surinius Skrevet 19. oktober 2008 #17 Skrevet 19. oktober 2008 du har to valg.. snakk med sjefen din på nytt da, eller sykemeld deg.
bompymamma Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter #18 Skrevet 19. oktober 2008 Ja, jeg har vel egentlig bestemt meg for å sykemelde meg. Tror ikke det er vits å snakke med sjefen. Føler hun har tydelig vist meg at hun ikke er interessert i å høre hva jeg har å si. Jeg prøvde så godt jeg kunne å forklare henne situasjonen min, men ble totalt ignorert. Så jeg prøver å sykemelde meg videre, dessverre...
edvina har fått en gutt Skrevet 19. oktober 2008 #19 Skrevet 19. oktober 2008 Du skal ikke sykemelde deg, du skal ha svangerskapspenger. Dersom arbeidsplassen ikke kan tilrettelegge for deg så skal du i svangerskapspenger. Med tilrettelegging så kan en jo ikke sette deg i en situasjon som ikke går:)
Ella i farta Skrevet 19. oktober 2008 #20 Skrevet 19. oktober 2008 Etter hva jeg fikk beskjed om da jeg ble flyttet rundt på slik var at det ikke er lov å sykemelde for det. Så jeg sa opp min stilling. Det som skjer er vel at det blir møte med nav osv for å rydde opp i dette slik at du kan få legge frem din sak og arbeidsgiver sin. Hvis hun har gitt deg vakter du ikke kan jobbe og som du ikke har stilling til er det klart at dette blir en konflikt som dere må rydde opp i. Jeg ville ringt nav:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå