Gå til innhold

Vi begynner å forstå hva slags barn vi har fått... Hvordan skal vi klare å oppdra denne villstyringen?!?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 15 mnd og et sånt barn som

- elsker oppmerksomhet (danser og gjør kunster for at folk skal se på) og krever mye av det

- er veldig lite redd for fremmede (kan gå bort til vilt fremmede for å gi dem kos)

- elsker fysiske utfordringer og veldig sterk (forsøker å klatre opp de høyeste klatrestativene i barnehagen hvis man ikke følger med)

- ekstremt nysgjerrig (ta henne med i butikken er håpløst)

- veldig sosial (vi kommer nesten ikke ut av barnehagen fordi vi må si så masse hadet)

- masse meninger om hvordan ting skal være

- veldig bestemt

- veldig temperamentsfull

Jeg blir helt matt av all viljen og temperamentet hennes om dagen. Det har blitt verre nå, men egentlig har hun alltid vært sånn. Hvordan skal dette bli når den "virkelige" trassalderen kommer? Og skolealder? Tenårene? Jeg kjenner jeg blir litt bekymret. Hun er en "kul unge", som folk sier, men jammen krevende også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det meste høres helt normalt ut for alderen. gutten min er 15 mnd, og han er også aktiv, vil at vi skal se på han og gi han oppmerksomhet hele tiden.

klatrer på det meste, lærer seg ikke selv om han detter og slår seg.

sterke meninger om det meste, og hyler og skriker og blir helt vill hvis han ikke får viljen sin.

snur fra søt og blid til rasende sint på 1 sekund.

tror det er en helt normal del av utviklingen, selv om den er veldig krevende.

tror ikke de får noen større problemer enn noen andre når det gjelder trassalderen, skolen osv.

men det er ikke lett å vite hvordan man skal takle det. vi prøver å ignorere mye av utbruddene hans.

gi han masse ros når han leker fint eller gjør noe bra. gir han masse kos osv.

Skrevet

hehe... jeg må le litt ass.

Jeg har en gutt som er prikk lik det du beskriver! ...og har de samme bekymringene som deg

Skrevet

Hehe... Akkurat slik er vår minste også! Ekstremt sosial og utadvent og veeeeeldig aktiv, nysgjerrig og bestemt. I tillegg suger han til seg nye ord og lyder og har nå et ganske stort ordforråd til å bare være 16 mnd gammel. Ser for meg en skravlekopp der ja.

Min erfaring med de to eldste barna er at de ofte endrer seg litt på væremåte osv ettersom de vokser. Vår eldste var f.eks veldig rolig, stille og engstelig av seg som 1 åring og er nå den mest utadvente og aktive 6 åringen i klassen... Så ting kan snu. Bekymrer meg lite for sånt, ting blir som de blir og så takler man det etterhvert som det kommer ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...