Vannmann-86*med-liten-Emil Skrevet 18. oktober 2008 #26 Skrevet 18. oktober 2008 Mammamia: Jeg er helt enig i at å gi grøt før 4 mnd fordi man vil sove litt mer ikke nødvendigvis er en kjempegod grunn, og jeg ville aldri gjort dette av den grunnen, MEN jeg må gi min lille pode maisgrøt eller velling kanskje FØR han er 3mnd jeg! Han får kun mme, og vil han mer og mer. Spedbarn skal ikke ha mer enn 1liter erstatning i døgnet, og han overskrider stadig denne grensen samma pokker. Så da vil jeg foretrekke grøt for ha,. Han var stor når han ble født, og er enda større nå, og han må jo bli mett! Jeg vurderer dette ikke utifra nattesøvn eller nyskjerriget, men pga behovet for mer enn melk.
2 hjertegull :) Skrevet 18. oktober 2008 #27 Skrevet 18. oktober 2008 Hei du Vannmann Det er jo også forskjell på hvilke grunner man gjør det av.. Jeg forstår deg godt.. Når du overskrider den grensen på en liter, så kan jeg skjønne at babyen må få mer mat, men det er disse andre grunnene, som du også skriver her i innlegget ditt.. Dem som gjør det for å få sove mer.. Det er den som irriterer meg noe så vanvittig.. Må bare legge til at jeg har null erfaring med mme, ettersom jeg kun har ammet.. Det "sinte" innlegget mitt der oppe, det var ment på dem som gir babyen grøt for å få sove, eller fordi det er gøy å se dem prøve noe nytt (ja det er noen av dem), osv...
Trultemora er presseklar!! Skrevet 18. oktober 2008 #28 Skrevet 18. oktober 2008 Mammamia: Kan du svare meg da på hvordan det da er i 2 scenarioer her??: 1: Ungen drikker myyyye mer mme enn hva som er anbefalt for en liten kropp, ungen er ca 3 mnd og du ammer ikke.... Hva gjør du da??? 2: Ungen nekter å ta alle slags mulige flasker, du selv har bare såvidt morsmelk til 2-3 måltider daglig, ungen er ca 3 mnd... Hva gjør du da???
2 hjertegull :) Skrevet 18. oktober 2008 #29 Skrevet 18. oktober 2008 Hehehe *skratter* Kjære vene; lliana!! For det første, så bryr det meg midt i ræva hva du synes om meg, og at du blir sur på meg det driter jeg i!! "Hos min helsesøster f.eks fikk jeg streng beskjed da Mia var 3 mnd og jeg ønsket å begynne med grøt blandt annet så hun skulle sove litt lenger, at det måtte jeg ikke finne på å gjøre.. Etter det har jeg lest endel om temaet, og derfor reagerer jeg.. " Hvis du kan være så snill å lese den siste setningen høyt for deg selv, så er vi sikker på at du får det med deg! JEG HAR LEST EN DEL OM TEMAET ETTER AT JEG SNAKKET MED MIN HELSESØSTER!!! Har da ALDRI påstått at min helsesøster er den beste.. Hvor står det? Det som var poenget mitt med hele greia va at helsesøstre sier så mye rart, og du må nesten opplyse deg selv.. Jeg blir ikke provosert av deg engang, må bare le.. Du er jo ikke ufyselig engang du, du er bare latterlig!
2 hjertegull :) Skrevet 18. oktober 2008 #30 Skrevet 18. oktober 2008 ✩☆♥Trultemora ♥Emilie♥☆✩ Åh, dere blir så sinna på meg alle sammen! Jeg har da ikke gått til personangrep på noen? Kan du ta på de snille brillene å lese innlegget jeg skrev til Vannmann en gang til,vær så snill? Det er forskjell på å starte med velling i det bittesmå for tilvenning ved 3 mnd alder, og å gi grøt fra 2,5-3 mnd alder.. Grøt er rimelig hardt for magen, når de kun er vant til flytende innhold.. 1. Velling? I det bittesmå begynne tilvenning? 2. ? Null erfaring...
Trultemora er presseklar!! Skrevet 18. oktober 2008 #31 Skrevet 18. oktober 2008 Nei, men vettu meg hva, da kan det kanskje være en ide å ikke hyle ut om matallergi og tarmsykdommer da!! Greitt at en diskusjon kan bli litt oppheta og at man har sterke meninger, men en side har bestandig minst to sider!! Ja selvsagt så er det anbefalt å amme så lenge som mulig, men har man ikke muligheten til det så har man ikke det! Kjenner flere som har mått begynt å gi velling når ungen bare såvidt har passert 2 mnd! En av ungene er en gutt som er ganske stor og utolmodig, han liker heller ikke flaska! Etter bare et par uker med velling så så mora seg nødt til å lage den i mer grøtkonsistens, dette med "velsignelse" fra helsesøster og legen! Ungen ble en mye mer harmonisk unge både natt og dag! Disse foreldrene gjorde det absolutt ikke av sitt eget behag, men for ungens.... Jeg skulle jo fullamme Emilie til hun var 6 mnd jeg og, for det "måtte man jo" men den planen gikk rett i dass ja.......jeg begynte med grøt til Emilie før hun var 4 mnd, men hun hadde smakt litt annen mat i en god stund før (tørr rett og slett ikke si hvor lenge her inne på DIB), hun viste sterk interesse for å prøve mat og vifta med hender, gapa høyt og laga lyder sånn at "jeg vil og smake", lenge før det var "tillatt", jeg spurte HS om hva jeg skulle gjøre, og hun sa det at de tar ingen skade av å smake litt! Er litt forskjell på det og å spise seg fullstendig mett! Det jeg prøver å si her er det at noen ganger så går ikke ting som man akkurat hadde planlagt..... Alle barn er forskjellige! Og alle normer er ikke bestandig rett eller lett å følge! Som min HS sier "se på barnet ditt og gjør det DU selv vil så lenge du selv føler det er rett"
2 hjertegull :) Skrevet 18. oktober 2008 #32 Skrevet 18. oktober 2008 Ja, men du, Trultemora.. Jeg vet ikke hvordan jeg ellers kan si det enn de måter jeg har sagt det på før.. Forskjell på å gjøre det for babyen eller gjøre det for seg selv.. Jeg skjønner godt hva du sier, og jeg gidder ikke gjennta meg selv flere ganger.. De som ikke skjønner hva jeg mener nå, får bare være No offence Jeg synes det er trist at det ikke gikk for deg å fullamme til 6 mnd, siden du ville det.. Mia fikk da hun var 5,5 mnd, og jeg er kjempeglad for at vi "holdt" så lenge Kobler meg ut av denne jeg nå.. Føler at ingen får med seg hva jeg sier og mener likevel, men henger seg opp i det de kan "ta meg" på.. (gjør til tider det selv også, så jeg setter ikke meg selv høyere enn dere).. Denne var ikke kun ment til deg Trultemora.. Ønsker dere alle en riktig god natt og en fin søndag, med eller uten grøt :-D
Trultemora er presseklar!! Skrevet 18. oktober 2008 #33 Skrevet 18. oktober 2008 Skjønner det, men du kommer så innmari mye lenger skjønner du hvis du ikke roper og hyler ut om dette som du gjorde i det ene innlegget lenger oppe! Skjønner du? Prøv det neste gang så skal du se at flere "får med seg hva du sier og mener"!
Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #34 Skrevet 18. oktober 2008 Veit ikke om noen har skrevet det før her, for jeg gadd ikke å lese alt. Men hvorfor er selges det babymat (grøt, sviskemos, fruktmos, grønnsakspure) med anbefaling fra 4 F-I-R-E mndr hvis det er så forbanna farlig for ungen å spise denne maten?? Alle foreldre vil det beste for ungene sine, slutt å kritisere andres valg og bry dere heller om deres egne unger!
Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #35 Skrevet 19. oktober 2008 Hahahaha jeg melder meg helt ut fra denne diskusjonen. Den har jo utviklet seg til et helt annet tema :-D All diskusjon her inne har ingenting med hovedinnlegget å gjøre egentlig.
Nordhagenjentene :) Skrevet 19. oktober 2008 #36 Skrevet 19. oktober 2008 Iliana 20:54: Min HS er absolutt IKKE den beste, jeg er ikke fornøyd med helsestasjonen i det hele tatt, men av helt andre grunner.... Det jeg mener er at det kan jo ikke være så om å gjøre når HS anbefaler folk å gi barna grøt, det at vår HS anbefalte ei i min barselgruppe det var et eksempel... Hun jeg pratet med der anbefalte meg å vente til frøkna var 4 mnd, fordi man _kan_ få plager i mage og tarm, men siden flere HS også sier at man kan begynne med grøt for vektøkning, roligere barn osv, tenker jeg at man bare må se an sitt eget barn... Hadde frøkna her hatt mye problemer med magen ville jeg ventet, men her var det ingen reaksjon på at vi byttet mme over natta engang.
Pulverheksa & Hokus og Pokus Skrevet 19. oktober 2008 #37 Skrevet 19. oktober 2008 å det var ikke ment til deg FrøkenOlsen m/FrøkenNordhagen jeg lot meg provosere av hun andre her inne.. Jeg er enig i at alle barn er forskjellige og de har forskjellige behov. Tror ikke det er så mange som tenker : "Stakkars meg jeg gidder ikke å stå opp å varme flaske.. Stakkars meg jeg gidder ikke å brette frem puppen så babyen min får mat.. Nei jeg, jeg tar sjangsen på tarmsykdommer og matallergi, så får h*n litt grøt.." som ei skrev! "Og hun som plutselig dro mme inn her.. Hva i pokker har det med saken og gjøre?? Kanskje du skal lese litt nøyere gjennom Polly's innlegg før du går til angrep fordi du tydligvis ikke kan amme (og sikkert synes det er trist siden du reagerer som du gjør)....." syns den var litt drøy også jeg.. Men siden ♥ MammaMia ♥ har lest om dette så har vel hun sikkert rett.. mye bedre peiling hun, enn helsesøstre som sikkert ikke har vært borti det før og som sikkert sitter med null erfaring...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå