Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #1 Skrevet 17. oktober 2008 Hver gang noen med babyer under 6 mnd snakker om at de gir grøt osv til barna er det alltid noen som skal kommentere: Det anbefales å fullamme til de er 6 mnd..... Jeg tror nok de fleste vet det! Uff, er i litt dårlig humør idag, men det irriterer meg alltid.
UpsyDaisy Skrevet 17. oktober 2008 #2 Skrevet 17. oktober 2008 Helt enig, men når det er snakk om grøt før 4 mnd reagerer jeg litt også;o)
Isabella12 Skrevet 17. oktober 2008 #4 Skrevet 17. oktober 2008 Enig, men jeg synes det er trist hvis det sprer seg en oppfatning om at grøt er et vidunderlig sovemiddel til babyer på tre måneder.
Trulte76 Skrevet 17. oktober 2008 #5 Skrevet 17. oktober 2008 skulle jeg ha fullammet min unge nr 2 hadde hun sultet!! jeg begynte like før hun var 4 mnd fordi hun begynte å våkne så mye på natten og ville ha mat. Så jeg inførte noen få skjeer med grøt på kvelden..tilvenning. Var på helsestasjonen 2 dager etter, hun hadde flatet ut i vekt, og HS var enig i å begynne med grøt. Neste kontroll hadde hun lagt på seg som hun skulle ... Så ikke fullamme for enhver pris sier jeg..ungen skal være mett og fornøyd også..
Trulte76 Skrevet 17. oktober 2008 #6 Skrevet 17. oktober 2008 jeg hadde nok melk, så var ikke det heller, men kun melk var ikke nok for henne lengre da..
Erisa* Skrevet 17. oktober 2008 #7 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg tenker at når man lager maisgrøt med morsmelk i stedet for mme, og gir en liten porsjon hver kveld, så er det jo ikke særlig langt unna å fullamme heller, da.. Hovednæringen skal jo være morsmelk, og det er det absolutt! Er faktisk bra for barna å få i seg litt andre næringsstoffer (spesielt jern) enn det som er i morsmelka (det er jo jern der, men litt for lite til en på 6 mnd...), så litt grøt anser jeg som heller sunt enn galt!
Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #8 Skrevet 17. oktober 2008 Det kan hende at ikke alle kan amme da veit du!!!
Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #9 Skrevet 17. oktober 2008 Helenegull, tror du har misforstått kraftig hva jeg mener...
Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #10 Skrevet 17. oktober 2008 Polly og lille Ella Jeg skrev egentlig litt lite her når jeg tenker meg om. Mente på en måte at jeg svarer det til de som sier at det anbefales å amme. Litt klønete skrevet av meg...... Men: Irriterer også meg med sånne kommentarer. For å være helt ærlig så tror jeg babyer som får mme har det vel så bra og blir heller ikke mere syke en barn som får mm. Snuppa vår er frisk og glad og langt fremme med mange ting. Aktiv og lykkelig er hun.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 18. oktober 2008 #11 Skrevet 18. oktober 2008 Alt hva folk skal henge seg opp i, noen som er litt hårsåre? Det er jo tydelig at HI er opptatt av de som gir GRØT til de aller minste. Ikke en diskusjon om MM og MME. Personlig reagerer jeg ikke om folk begynner med grøt før de er 6mnd, men de som er ivrige og vil grøt før de er 4mnd, (og da med unntak av de som av ulike ernæringsmessige årsaker har behov dor det) fordi de har "lyst" eller får å få babyen til å sove mer på natta.
Nordhagenjentene :) Skrevet 18. oktober 2008 #12 Skrevet 18. oktober 2008 Vi begynte med litt tynn grøt i går, fordi frøkna våkner 3-4 ganger på natta for å ha mat (smokk er prøvd ut, det samme er kroppskontakt, hun roer seg ikke før hun får mat, og spiser 100 - 150 ml hver gang). Hun har tidligere bare våknet en gang for mat på natta (fra hun var 3 uker gammel), men nå var hun sulten, sulten, sulten og sulten. Jeg ville helst vente til hun tippet 4 mnd, men det er bare 10 dager til, så vi prøvde... I bunn og grunn var det vel for at vi alle skulle få sove mer, for hun sovner jo igjen etter mme, men det var tydlig at hun trengte mer mat enn hun fikk i løpet av dagen, noe som har holdt i massevis frem til for et par uker siden, så....
2 hjertegull :) Skrevet 18. oktober 2008 #13 Skrevet 18. oktober 2008 Hmmm.. Så det som er viktig for dere er å få sove mer??! Det betyr ikke noe for dere om barna utvikler cøliaki senere da?? Så lenge du får sove litt mer? Fy f**n! Kjenner jeg blir SKIKKELIG sur! Når noen velger seg selv fremfor barna! HI; jeg er enig med deg.. Å begynne med grøt før 6 - SEKS - måneder er vel ikke noe problem.. Det gjør vel de aller fleste.. Men å begynne med grøt før 4 - FIRE- måneder er uansvarlig.. Stakkars meg jeg gidder ikke å stå opp å varme flaske.. Stakkars meg jeg gidder ikkeå brette frem puppen så babyen min får mat.. Nei jeg, jeg tar sjangsen på tarmsykdommer og matallergi, så får h*n litt grøt.. Fullstendig klar over hva hovedinnlegget handlet om, men når andre kommenterer utenfor rammene her, så er det naturlig at diskusjonen tar en annen retning.. Og hun som plutselig dro mme inn her.. Hva i pokker har det med saken og gjøre?? Kanskje du skal lese litt nøyere gjennom Polly's innlegg før du går til angrep fordi du tydligvis ikke kan amme (og sikkert synes det er trist siden du reagerer som du gjør).....
Nordhagenjentene :) Skrevet 18. oktober 2008 #14 Skrevet 18. oktober 2008 Ja, det er nok viktig for alle familier å sove vil jeg tro. Så du får bare bli så sint du vil. Jeg synes det bedre at frøkna vår får i seg nok mat og at foreldrene hennes er oppegående på dagen, enn at vi alle tre er dønn slitne hver dag. For hun er også det, med så uavbrutt søvn. Siden hun tidligere bare har hatt behov for mat en gang i løpet av natta er det slit for henne også å våkne sulten hele tiden. Så det er ikke for MIN del, for jeg klarer fint å stå opp og gi flaske, men som jeg skrev; for alles del. Vi nyter godt av at hun får grøt, den tynne suppa hun får nå, 10 dager før hun blir 4 mnd (og hun lå for lenge i magen i tillegg, så hadde hun kommet når hun skulle hadde hun vært 4 mnd nå...Og ja, hun lå faktisk for lenge, det så man på huden hennes!) Og å kalle det uansvarlig er vel å dra det litt langt, når HS sier til flere at man skal gi grøt om barnet ikke får i seg nok mat...? Ei i barselgruppa mi fikk beskjed om det når frøkna hennes var 3 mnd... Jepp, man blir litt i forsvarsposisjon når man får en sånn kraftsalve mot seg.
2 hjertegull :) Skrevet 18. oktober 2008 #15 Skrevet 18. oktober 2008 FrøkenOlsen Akkurat for å unngå at innlegget mitt skulle bli oppfattet som at det kun var rettet mot deg og ditt innlegg (den kommer jo uansett hva jeg gjør rett etter ditt), så gikk jeg opp og bevisst la inn svar på hovedinnlegget.. For det var ikke meningen at du skulle tro jeg bare mente deg.. Jeg forstår usikre mødre som gjør som helsesøster sier, og da synes jeg det er uansvarlig av helsesøster å annbefale noe slikt når risikoen er så stor.. Hos min helsesøster f.eks fikk jeg streng beskjed da Mia var 3 mnd og jeg ønsket å begynne med grøt blandt annet så hun skulle sove litt lenger, at det måtte jeg ikke finne på å gjøre.. Etter det har jeg lest endel om temaet, og derfor reagerer jeg.. Men for all del.. At jeg blir sur endrer vel ikke noe for noen, så det er jo bortkastet energi.. Fullstendig klar over det, hehe Var ikke meningen at du skulle føle at jeg gikk til angrep på deg, så det beklager jeg..
2 hjertegull :) Skrevet 18. oktober 2008 #16 Skrevet 18. oktober 2008 Det er jo forskjell på slik som det er i ditt tilfelle der det er 10 dager igjen og dere har startet tilvenning, da med "velling", og de som starter med grøt-grøt når babyen er 2,5-3 mnd...
gulda Skrevet 18. oktober 2008 #17 Skrevet 18. oktober 2008 Noen gir babyene grøt før 6 måneder (eller andre ting) av nysgjerrighet på hvordan de vil reagere. Deres valg.. Andre må prøve med grøt før 6 måneder av ulike årsaker. . Må man så må man. Alle vil vel det beste for barna sine, men så er det nok ulike oppfatninger om hva som er best.. Enig i at diskusjonene her inne ofte skifter litt kurs i forhold til hva HI skriver om -noe denne diskusjonene også i grunnen har.. ;o)
Fullrulle86 Skrevet 18. oktober 2008 #18 Skrevet 18. oktober 2008 for enkelte her inner er det dessverre sånn at alt er svart-hvit. står det i boka at en skal vente med grøt til 6mnd så er det mishandling alt annet! Folkens, barna er FORSKJELLIGE med forskjellige behov! Så den A4 boka passe som regel ikke på noen. jeg begynnte meg grøt på min gutt 5mnd gammel. fullammer ellers!
Fullrulle86 Skrevet 18. oktober 2008 #19 Skrevet 18. oktober 2008 men før 4mnd er litt drøyt. grunnen til at en skal vente til 4 mnd er jo fordi tarmene er ikke klar for fast føde før det...
Lukkelukken og bebibror Skrevet 18. oktober 2008 #20 Skrevet 18. oktober 2008 Vi måtte begynne med grøt da mini var 3,5 mnd fordi han ikke ble mett av MME. Han drakk sikkert fler liter hver dag. Helsesøster sa det var greit, fordi barn som får MME fortere får lyst på grøt eller noe ;P
Nordhagenjentene :) Skrevet 18. oktober 2008 #21 Skrevet 18. oktober 2008 Da trekker jeg inn klørne igjen og beklager at jeg reagerte som jeg gjorde. God helg!
2 hjertegull :) Skrevet 18. oktober 2008 #22 Skrevet 18. oktober 2008 At noen gir barna grøt før 6 mnd er ikke galt i det hele tatt.. Det står ingen plass at man SKAL vente til de er over ett halvt år, MEN det står faktisk at man SKAL vente til de er over 4 mnd på grunn av tarmsystemet.. Det er det som blir så feil.. Mia fikk grøt da hun var 5,5 mnd, til da fullammet vi.. Jeg har ingen problemer med det i det hele tatt.. Glad for at vi holdt på så lenge som vi gjorde, men hadde jeg gitt henne grøt FRA 4 mnd, så hadde vel det vært mitt valg og ingen annens
Pulverheksa & Hokus og Pokus Skrevet 18. oktober 2008 #23 Skrevet 18. oktober 2008 må bar kommentere dette.. Kjenner jeg blir skikkelig sur på deg jeg.. du provoserer meg noe veldig med måten du skrev dette innlegget på! syns du var rett og slett ufyselig!!
Pulverheksa & Hokus og Pokus Skrevet 18. oktober 2008 #24 Skrevet 18. oktober 2008 20:50 var ment til ♥ MammaMia ♥... det kom litt feil i rekkefølgen her..
Pulverheksa & Hokus og Pokus Skrevet 18. oktober 2008 #25 Skrevet 18. oktober 2008 Hvorfor mener du da at din helsesøster har rett??? hva gjør din helsesøster til den beste!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå