Gå til innhold

Hva syns dere om Ferbers metode? erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke noe annet tema her inne som engasjerer så mye som Ferber.. Det er så utrolig mange forskjellige meninger, og ikke minst erfaringer.. Jeg har skrevet lenger opp hva jeg mener, så gidder ikke gå så mye inn på det.. MEN, som du spør får du svar.. Greit nok at du selv mener du ikke trenger 100 svar om hvor ille det er, men hvor mange svar som forteller deg hva det gjør med ungen din må til, før du velger å la være?

I mine øyner er det ikke noe som heter "ferber-light"! Enten utfører du det, eller så gjør du det ikke.. Det du beskriver nedover tråden her synes ikke jeg er ferber metoden.. For der står det at du SKAL følge oppskriften.. La oss si at det tar noen dager for dere å få til dette.. For noen trenger de vel bare to-tre dager, men la oss si at det tar lenger tid.. Tror det var den tredje dagen at gråte intervallene var oppe i en halv TIME!!! Hva skal du gjøre imens? Sette deg ned å se frustrerte fruer?

Skjønner ikke du at dette engasjerer folk?

Å gå inn hvert andre minutt hele veien er ikke det samme..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Vedr høyere/lavere utdannelse kan jeg nevne at jeg har 4,5 års utniversitetsutdannelse med psykologi og utviklingspsykologi i grunnen"

Da bør du jo ha fått med deg at de fleste utviklingsteoretikerne mener at barn ikke vet at mor fremdeles eksiterer når hun forlater rommet før etter fylte ett år? (Piaget, Vygotsky, Erikson, Bowlby)

Eller at barn ikke er i stand til å manipulere bevisst (jfr kommentaren din om krokodilletårer) før etter 4 år? (Piaget, Vygotsky)

Jeg vil ellers anbefale denne artikkelen om barn og søvn:

http://www.solveig-spedbarn.com/sleepdeprived.htm

Skrevet

Min erfaring med ferber/søvnkur

Jeg tok søvnkur på min da 1 år gammle sønn, etter 1 år med med søvn problemer. Han måtte bysses, koses, klappes, vugges, synges for ol for å få til å sove. Det tok alt fra 15min til 3 timer hver kveld. Jeg prøvde hysj metoden, sitte på stol i rommet, ol men ingenting fungerte. Leggesituasjonen ble bare verre og verre.

Han ble bare mer og mer urolig og stresset i leggesituasjonen. Han lå med et øye oppe og passet på at vi ikke gikk fra ham. Når han endelig sovnet våknet han alltid etter en liten stund helt hysterisk fordi vi ikke var der.

Vi bestemte oss for å bruke ferber (vi leste masse om metoden og brukte Nina Misvær sin bok "sove hele natten" som oppskrift)

Første kvelden gråt han 45 min. Vi gikk inn hvert 2 min i starten og utvidet etter hvert til hvert 5 min.

Andre kvelden gråt han i 15 min

Tredje kvelden gråt han ikke! Lå å pratet med seg selv i sengen til han sovnet. (noe som ALDRI hadde hendt før)

MIN erfaring er altså at barnet mitt ble svært utrygg i leggesituasjonen når vi satt inne hos ham. Etter ferber begynnte han å kose seg i sengen, og ble mye tryggere der. Det virker som om at når vi satt inne hos ham bekreftet vi hans mistanker om at det var "farlig" å sove alene. Han måtte hele tiden passe på at vi var der og det ødela søvnen hans.

Det anerkjente tidsskrifet British medical journal publiserte i januar 2000 en systematisk gjennomgang av forskjellige studier om behandling av barns søvnproblemer. Konklusjonen var at det er atferdsterapi etter prinsippet om "ignorering" (slik som ferber) som har klart raskest og mest langvarig effekt på søvnproblemer.

I en studie foretatt av den svenske barnelegen Bernt Eckberg deltok motiverte foreldre til 95 barn med søvnvansker i alderen 5-45 mnd. Det ble gjennomført søvnkur (ferber). Resultatet var at absolutt alle barna ble både tryggere og gladere enn tidligere. Effekten var faktisk størst hos dem som var mes engstelige og "mammadaltete" på forhånd. ("sove hele natten", Nina Misvær/Birte Svatun)

Skrevet

Ja jeg kjenner meg mye igjen i det du sier Ulldott. Det var noe liknende jeg prøvde å si over. At med en gang vi kuttet ut kosingen og å sitte inne hos henne, ble hun MYE roligere og skjønte at hun kunne sovne alene, uten vår hjelp. Det er mange meninger ute og går. og jeg tror ikke det nødvendigvis finnes en riktig metode. Man får finne frem til det som passer hver enkelt familie best. Men synes det blir litt hysterisk å komme med masse skremselspropaganda...uten at jeg klarer å skjønne konkret hva det er som er så farlig. Nå er det ikke bare en teori og en forskning på slike søvnkurer, så det finnes ikke kune ET svar og EN metode. Så enkelt er det desverre ikke. Men all ære til de som klarer å holde ut med lite søvn i flere år. Jeg klarer ikke det, og ikke jenta mi det heller.

Skrevet

Tenkte bare slenge inn at det er stor forskjell på en baby på 6 mnd og en unge på 1 år!!!

Gleder meg veldig til alle helsesøstere blir nok informert til at denne mishandlingen forsvinner for godt.

Ferber gagner KUN foreldre, ikke barna. Vi har laaang permisjon i dette landet. Vi har god tid. Hvorfor ha det så fryktelig travelt med å "få barnet til å finne søvnen selv"? Denne babytiden går så fort, hvorfor stresse så veldig?

Hvis man velger å utføre ferber på tross av all inforfmasjon og forskning som tilsier at det potensielt skadelig, vel så har man tatt et bevisst valg. Som regel går det fint, men hvorfor ta sjansen? Hvorfor spille russisk rulett med barnets fremtidige psykiske helse? MIN jobb som mamma er å skape et trygt barn.

Skrevet

Hva med all forskning som viser at det gagner barnet?

Hva får deg til å tro at jeg vil gjøre dette for MIN nattesøvn? Den stakkars gutten min er overtrøtt og har behov for sammenhengende nattesøvn mye mere enn meg! Barn på hans alder sover i intervaller på 45 min. Dvs at di hver 45 min våkner uansett, men min gutt klarer ikke sovne igjen. Han sperrer opp øynene og aser seg mer og mer opp, mens andre barn gjerne ikke åpner øynene engang! Dette er til HANS beste. Jeg klare meg fint med sånn det er nå jeg, men det er slitsomt for oss begge i lengden.

Det høres nesten ut som om jeg har tenkt å levere min 6 mnd gammel baby på ballrommet på Ikea mens jeg shopper i 4 timer! HALLO få av skylappene! Blir redd og slett ganske provosert! Jeg har snakke me folk som faktisk har PEILING på barns psykiske helse, så ikke kom her å si at jeg leker russisk rulett. Snakk om å være jævla usakelig!

Tusen takk til dere to som faktisk kom med egne erfaringer:o)

Skrevet

Det er helt i orden at du blir provosert. Du sier du har snakket med mennesker "som faktisk har PEILING på barns psykiske helse". Vil du da påstå at SISSEL UNGER, som er spesialist i klinisk psykologi ikke har peiling? For hun fraråder Ferber på det sterkeste.

Se her;

http://toogto.com/index.php?option=com_content&task=view&id=6&Itemid=1

Det at fagmiljøet strides er for meg nok til å velge å la være. Fordi du ikke VET så er det faktisk å gamble med barnets helse.

Skrevet

jeg har nå lest artikkelen. Jeg er enig viss barnet hylgriner så skal du ikke gå fra det, men det er ikke problemet til min gutt! en må se ann barnet! min gutt ligger bare å pludrer ler og tuller å det blir bare 10 ganger verre når jeg sitter ved siden av han! DERFOR tror jeg denne metoden funker for oss:o) han må lære å sovne uten stimulering. jeg hadde ALDRI latt min gutt ligge å grine for det er ikke likt han! han gråter sjelden! å når han først gråter er det gjerne fordi han har mareritt, vondt i gommene osv. Det er derfor jeg mener en må se ann ungen! Alle unger griner ikke når de blir lakt vettu, de klarer bare ikke sovne å til slutt tar mamma han opp og vugger han. problemet med dette er at når han vokner om natta da klarer han ikke sovne igjen! Jeg setter min sønn foran alt her i verden så når noen antyder at jeg tenker kun på meg selv, blir jeg provosert.

jeg ser begge sidene av saken men det er barnslig og unødvendig å kalle det for omsorgssvikt og bruke andre sterke ord som folk ikke står omfanget av!

Skrevet

vi har aldri brukt ferber metoden, men noe lignende prøvde vi på.

altså vi gikk inn heletide og trøstet henne, uten å si noe også bare ligge henne ned i gjen. det kunne ta opp til 2 timer å få henne til å sove, utrolig slitsomt.

husker ikke hvor mange månder hun var men hun var vell rundt 3 ti 4 månder eller noe. var det virkelig gale. hver gang vi tok henne opp smilte hun og ble kjempe glad så vi viste det at hun gråt for hun ville opp og kose. men viss hun skulle sove så gikk ikke det an. for viss vi begynnte å snakke til henne begynte hun bare å ase seg opp. og da begynnte vi helt på nytt igjen.

etter en liten stund sovnet hun uten lyder når vi la henne.

og hun er 9 månder nå og er helt utrolig å ligge. hun ligger i sdengen noen minuetter å prater og så sovner hun.

og ingen kan komme og si at dette er en utrygg unge som ikke har fått kjærliget. for det om dette ikke var freder.

til dere andre som sier dette er misshandling. kanskje dere ikke har det så vanskelig egentlig forhold til andre som blir nødt til å å gjøre noe for sin egen del og banas del. hadde byssing gått an å min så hadde jeg gjør det.

men hva i helsikken skal en mor gjøre når ungen bare skriker uansett hva hun gjør. IKKE ALLE SOM ER LIKE HELDIGE.

det er helt tåpelig å drive med slik skremsel propeganda.

tenk på de som faktisk er annbefalt dette av helsesøstre og stoler på det( noen som

Skrevet

( noen som er helt naturlig) også driver dere og sår dem til å føle seg virkelig misslykket. og ikke minst slem som har misshandlet barna sine. de kan jo ikke gjøre noe med dette.

Skrevet

DERE MÅ JO HUSKE PÅ AT FERBER MEDTODEN ER EN SISTE UTVEI

DET ER NÅ MER MISSHANDLING Å IKKE LA BARNET FÅ SOVE DEN SØVNEN DEN TRENGER.

viss man skal løfte opp ungen emd en gang den gråter vil det går bli holdt gående helenatten.

blir så irritert over at for skal være så dramatiske.

ja noen forskere mener at dette er farlig, men helt ærlig det er også forskere som mener at poteter og diverse andre ting er farlig.

alt er farlig. det er farlig å leve alt er skadelig. viss dere skulle hørt på alt som ble sagt så hadde dere tvilsomt hadde noe særlig til godt liv.

Skrevet

Da får jeg gjenta meg selv, om barnet ikke gråter så er det jo ikke et problem! Men da trenger du ikke å bli provosert heller? Jeg sier ikke at du kun tenker på deg selv, slett ikke, men jeg vil at alle som vurderer denne metoden skal tenke gjennom alle aspektene. Det jeg er redd for er at man tror dette er en problemfri måte å gjøre ting på. Ja, det er en meget effektiv metode men til hvilken pris?

Jeg vil tro at skadeomfanget er større på de barna som har veldig sterke følelser rundt dette med søvn. Om barnet ditt ikke gjør annet enn å sutre så tviler jeg på at han produserer enorme mengder kortisol heller. Og det er kortisol som er skurken her.

Skrevet

Hei Calypso

Det var ikke først og fremst deg jeg ble provosert av! Du holdt deg nå saklig uten å overdrive:o)

Tror egentlig vi er ganske enige. Hjærteskjærende hyling har ingen godt av, men litt sutring tar ingen skade av:o)

Skrevet

Nemlig :)

Bruk magefølelsen din godt, om du føler at det blir feil så er det gjerne det!

Det er ikke et nederlag å sitte på rommet hans heller hvis han blir usikker. Å være rigid gagner ingen :)

*dagens preken fra Calypso*

Skrevet

jeg er ganske enig med dere. altså du ser selv hva som er best for ditt barn og du må gjøre det du føler er tryggest.

det er jo forskjell på gråt/ sutring og hylskriking

Skrevet

ja da er jeg i gang her... lille gutt er litt sinna, men gråter fremdeles ikke bare kjefter, men det er ikke gøy nei!

Skrevet

Hei Snohvit86

Jeg har brukt ferber, eller ferber light da.. det lengste vi var ute av rommet var sju minutter.

Hun var 6 mnd, tok vel ca en time med gråt første kvelden, deretter kortere tid for hver dag, brukte vel ca fire kvelder.

Grunnen til at vi tok i bruk denne metoden var at hun ikke fant søvnen selv, gråt masse om kveldene, men strålte når vi kom inn til henne. Prøvde vi å sitte i rommet ville hun absolutt ikke legge seg.

Hun var såpass stor at vi hørte på gråten at dette ikke var "jeg har vondt, er sulten gråt"...

For meg handler dette om å sette grenser, lære barnet at senga er en tygg plass, nå skal du sove, men mamma og pappa er her.

I dag er hun ei trygg og harmonisk jente!

Jeg kommer også til å bruke metoden igjen på lillemann hvis det blir nødvendig.

De lærde strides ang. metoden...

Men vil bare skrive min erfaring ettersom du har fått så mange synspunkter på at dette er så negativt.

Lykke til!

Skrevet

Jøss, har ikke sett så mage referanser siden jeg skrev eksamen på universitetet jeg :o) Men det funker å briliere med noen slike.

1. Eldstejante vår er 14 mnd og hun vet fint at vi eksisterer når vi er ute av rommet - hun står i hjørnet av sengen og titter ut i gangen for å sjekke om vi kommer tilbake igjen når hun surerog gråter.

2. Det er ikke snakk om manipulering, det er snakk om å roe ned barnet slik at det sovner. Barn som blir tatt opp og ned i senga hver gang det lager en tåre kan da umulig sovne - hadde du sovnet dersom noen styrte så fælt m deg på kvelden.

3. Det er forskjell på gråt og gråt. Tro meg, vi har hatt kolikkbarn, så dette er first-hand knowledeg (uten fancy referanser). Det er vel ingen som forlater barnet i sengen dersom det hylskriker fordi det har vondt i magen, bæsj i bleien eller ander vondter og AUer som må fikses. Det sier seg selv - da kommer det jo heller ikke til å sovne Ferber eller ingen Ferber.

4. Nå må vi slutte å kaste ut teorier fra diverse teoretikere, forskere, psykologer (og jada, Piaget et. al. hadde mange interessant teorier - det betyr ikke at jeg er enig med alle) og å bruke ord som mishandling og omsorgssvikt. Omsorgssvikt er å ikke bry seg om barnet, ikke gi det mat, rene klær, nærhet, ikke hjelpe det når det snubler i stua eller har vondt i magen. Omsorgssvikt er å ikke bry seg, ikke ha en mening om hva som er rett eller galt for barnet, ikke ta et standpunkt. Men omsorgssvikt er IKKE å forlate et sutrende/gråtende barn i sengen alene noen minutter av gangen når det er leggetid, det er slitent etter en hel dag med lek, mett i magen, tørr i bleia, nybadet og med kosebamsen under armen, smokken i munnen, nattlampen på og sovemusikk i bakgrunnen. Den som påstår det er fullstendig på jordet, spør du meg....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...