Gå til innhold

Gode råd og tips ønskes! :)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hold deg unna alkohol og røyk ;) Ta folat og omega3 og kos deg med den voksende magen :) Viktigste er at du har det bra :) Er mye hysteri rundt gravide og hva man kan og hva man ikke kan... kanskje greit å ikke henge seg opp i alt! Selv om man selvfølgelig bør være forsiktig i fh til noen typer mat... Lykke til :)

Sant som Scoobydoo sier - kos deg med graviditeten og ikke bli hysterisk. Ikke les for mye på nettet er faktisk et råd som jeg også har fått fra andre - i hvertfall ikke hvis det øker bekymringene.

Andre råd:

- Unngå spekemat! (Jordmoren til en venninne av meg fortalte om et en pasient hun hadde hatt en gang, Barnet hennes hadde fått fosterskader pga bakterier i én salamipølse. Min venninne skrev forøvrig i samme mail at hennes søster har spist salami i sine svangerskap og har friske og fine barn. Ikke nødvendigvis en fare altså, men hvis du vil ta alle forbehold, er det lurt å kjøre safe.)

- Har du katt, la kjæresten el mannen din skifte på kassa. Vask deg ofte på henda, spesielt før måltider. (Dette pga bakterien toxiplasmose)

- Vask salat, frukt og grønnsaker før du spiser det.

- Er du intolerant mot melk, kan det være lurt å ta kalsiumtabletter ved siden av. (Et råd jeg riktignok ikke har vært noe flink til å følge opp selv :-)

- Hvil og slapp med god samvittighet. Få mye søvn, spis ofte og regelmessig (og lite om gangen).

- Unngå tunge løft (pga ryggen).

Lykke til! Det kan virke som om det er masse å passe på, men det er i grunnen ikke så veldig pes. Mye av dette tenker man jo på til vanlig også, bare at man er litt ekstra påpasselig når man er gravid :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...