Mann.27 Skrevet 17. oktober 2008 #1 Del Skrevet 17. oktober 2008 Eg er norsk, samboeren min er svensk. Vi skal ha barn til våren. Vi bor begge no i Sverige, men eg er registrert i Norge. Ho har fast jobb, medan eg er sjølvstendig næringsdrivande i Norge. Vi kjem til å flytte tilbake til Norge om ikkje lenge. Økonomisk sett: Bør vi gifte oss? Bør ungen bli født i norge eller sverige? Bør ho melde flytting til norge under permisjonen? Kan vi få norske "økonomiske betingelsar"? Vi har no berre ein bil, ein varebil. Vi treng difor ein ny bil. Kan vi kjøpe ein svensk bil og begge bruke den i norge? Håpar at nokon kan hjelpe, det er ganske uoversiktlig, og dei ulike kontora henviser berre til regelverk, ikkje smutthull. (Smil) Takk Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138921013-norsk-ogeller-svensk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. november 2008 #2 Del Skrevet 4. november 2008 är svensk och bor i norge. Din samboer måste ha jobbat här i noege i 6 månader för att få ut föräldrapenning. Hon skulle då få ut mer pengar här men mindre tid. I Sverige får hon ut mindre pengar men väldigt många mer dagar beroende på vilken löning hon väljer. Dom er mer flexibla när det gäller mamma pengar i sverige. Hon får ta med sina svenska mamma pengar till norge. Ditt barn blir svenskt pga av svensk mor men om ni är gifter blir det norskt om ni föder det i norge. När det gäller bil så er det värre.Det er litt som lotto, visst kan du köre den men om du blir tatt så er det böter 70 000-100 000kr + att de beslagtar bilen tills du betalt den över till norge. Det er vartfall det som skedde en bekant av oss för noen år sedan. Kan ha blitt bättre nå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138921013-norsk-ogeller-svensk/#findComment-139043504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå