Gå til innhold

Nokon som kan hjelpe meg ut avdenne knipa?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eg har ikkje lengre rett på stipend og lån frå lånekassa pga at eg har brukt opp dei åtte åra. Eg gjekk eit år på folkehøgskule der eg ikkje hadde lån, berre stipend. Eg kom ikkje ein gong på atdette blir rekna som eit av dei åtte åra. Hadde eg visst dette på det tidspunktet hadde eg ikkje tatt stipend då, men så etterpåklok kan ein vere...

Nokon som veit om det finst nokon veg ut av ei slik knipe? Eg har klaga på vedtaket, men reknar ikkje med å kome nokon veg i byråkratiet. Finst det andre ordnignar for gravide studentar (enn eingongsstønad frå nav)?

Fortsetter under...

Så lenge du fikk stipend når du gikk på folkehøyskole så teller det som et år med støtte. Også et år med deltidsutdanning teller likt som et år med fulltidsutdanning. (til opplysning)

Lånekassen skriver:

Du kan ikke få støtte i mer enn åtte år selv om du skulle bli forsinket. Det kan gjøres unntak dersom du er forsinket på grunn av sykdom, funksjonshemming eller fødsel/adopsjon.

Så da er vel cluet å være forsinket. Så dersom du holder på med siste året, og ikke greier fullføre det pga fødsel så skal du faktisk etter reglene ha rett på et niende år med støtte for å kunne ta igjen den forsinkelsen og fullføre utdanningen. Så da er det vel igrunn bare å skrive en meget velformulert klage og sende den i vei.

Er du derimot ferdig med utdannelsen. Og var tenkt å søke deg inn på et ekstra år for å ta permisjon derfra, så kommer det ikke under det å være forsinket.

Men det skumle her er " __KAN__ gjøres unntak". Det betyr jo at det er en individuell vurdering. Kjipt hvis du "faker" en forsinkelse og så blir søknaden avvist.

Ellers så finnes det ikke andre ordninger for gravide studenter. Er du tidlig i graviditeten bør du prøve å få deg en jobb å få opptjent foreldrepenger.

Eller så bør far overta 29 uker permisjon og du ut i jobb 2-3 mnd etter fødselen. Må man ha penger så må man ha penger.

Er du enslig mor så vil du jo kunne få overgangstønad og barnebidrag.

et tredje alternativ er jo å ikke motta støtte siste halvåret før fødselen sånn at du kan ta det halvåret med støtte når barnet er fødd. Dvs studere et halvår uten støtte der du prøver og jobbe i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...