Gå til innhold

www.sovecoach.dk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle søvnløse,utslitte babymamser:-)

Noen som har prøvd metoden med gode resultater??

Ser ut som en bra og effektivt, og ikke minst skånsom..,metode.

Har prøvd 2 netter og det går i riktig retning.

Håper på mange tilbakemeldinger!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste først om metoden nå, men ser at det egentlig ligner veldig på det vi har gjort den siste uka. Med godt resultat! Småen sover fortsatt ikke gjennom hele natten, men det tar mindre og mindre tid å roe han ned. Og han har gått ned fra å våkne 4-5 ganger om natten til 1-3. Dessuten hyler han heller ikke like hysterisk som i starten så jeg tror virkelig dette har noe for seg :) Håper han snart skjønner at det er deilig å bare sove og ikke våkne før kl 7..!

Skrevet

Hei!

Har lest litt nå og dette virker virkelig som en metode jeg vil begynne å innføre på min datter som er tre måneder i dag.

men en ting: hun vil jo fortsatt ha behov for mat om natten.. skal jeg kun bruke opp/ned om kvelden da hun legger seg, men fortsatt gi mat om natten? (selvfølgelig ikke hvis hun våkner hver time da, men det gjør hun jo ikke.. gir mat to ganger fra hun legger seg ni til vi står opp ca åtte.) om dagen har vi kjempe gode rutiner der hun sover en liten dupp ca halv elleve (ca 40 min) for deretter å sove fra ett til halv fem. (da vekker jeg henne gjerne). hun har så en liten dupp ca halv sju (ca 40 min) før hun da legger sg klokka ni. denne rutinen trives vi egentlig veldig godt med og jeg har ikke veldig lyst til å innføre "magi"- rutinen i denne metoden. må jeg liksom kjøre hele programmet, eller holder det at jeg bruker opp/ned metoden da hun skal legge seg om kvelden siden det er denne leggingen vi må være inne hos henne lenge før hun faller til ro og sovner... ønsker jo etterhvert at hun skal legge seg tidligere enn ni, men foreløpig virker det som døgnrytmen vi har fungerer for henne. hun sover veldig godt når hun først sovner mellom ni og halv ti.

Hmmm.. litt rotete og kanskje rare spm, men fint hvis noen vil svare... =)

Skrevet

Vi har begynt å prøve en variant av dette på vår datter, som er 17 uker gammel:

08.30 Våkne, amme, stelle -> være våken/aktivitet

10.30 Sove 1,5 - 2 timer

12.30 Våkne, amme -> være våken/aktivitet

14.30 Sove 1,5 - 2 timer

16.30 Våkne, amme -> være våken/aktivitet

18.00 'Powernap' - sove en halvtimes tid

19.10 Kveldsstell og amme, så sove i sengen

23.00 'Drømmemåltid'. Her får hun tynn velling (125 ml) med fruktmos + amming

Jenta vår våkner fortsatt et par ganger om natten for å ammes, så begynner å bli sliten av å bli vekket om natten Vurderer å øke mengden velling om kvelden (droppe ammingen), og kanskje hun sover natten igjennom.

Ikke alltid vi klarer å holde tidene med søvn og aktivitet, og hun holder sjelden 4 timer mellom måltidene, men... Vi fortsetter å prøve, det kan ta litt tid før det får seg til .

Synes det uansett var veldig fint å finne en 'soveveiledning', da vi var usikre på hvor lenge og når hun trenger å sove. Anbefales.

Skrevet

Vi har prøvd nå i snart en uke. Lillemann er bare 2.5mnd så det er kanskje litt tidelig å se et resultat. Problemet vårt var ikke natta, men at han kunne ha 3dupper a 10 min på en hel dag (fra sånn 8-9 om morran til ti-tolv på kvelden). Han kunne ha skrikeøkter der vi ikke greide å ro han, og han var tydelig utslitt.

Vår erfaring så lang:

-Dagen går mye bedre, man ser helt tydlig at når det er tid for å sove gjesper han er tydelig innstilt på å sove. -Sovner som regel av seg selv uten hjelp. Men sover ikke nødvendigvis så lenge, og trenger da hjelp til å falle tilbake til søvnen. - Tar han ikke opp, men klapper på ham, synger og vugger i vugga.

-Greier sjelden å få han til å sove siste "powernap" på tidelig kveld.

- Natta har hele veien vært fin (han har alltid sovnet selv i senga uten noen som helst hjelp!). Nå har vi flyttet leggetid endel fram, men han er tydelig trøtt når han legger seg. Men hylskriker nå i det han treffer madrassen :-( tar fra 10-60min før han greier å sovne (vi sitter å stryker og trøster så godt vi kan uten å ta han opp). I natt var han også våken en time(noe som aldri har skjedd før) uten å greie å sovne igjen, -men på ingen måte hysterisk, men trengte at vi satt med han.

-Blir spennende å se hva som skjer i løpet av neste uke. -håper styret med legging til natt går fort over!

Skrevet

Jeg ble så inspirert av å lese om denne danske metoden at jeg prøvde den for første gang ikveld - og han sovnet etter 30 min!! Løftet han opp og ned de første 20 min, og så på at han sovnet (lille go'ingen) de siste 10 :) Blir spennende å se hvordan det går i natt! I tillegg til dette hadde vi et langt kveldsstell med pupp og så bok inne i stua før jeg la han i senga.

Min historie: Har en gutt på 10 mnd som vi har prøvd å få til å sovne uten pupp med diverse metoder, men det har aldri blitt 100% konsekvent pga at han har vært syk flere ganger (forkjølelse og hoste). I tillegg våkner han flere ganger på kvelden og et par ganger på natten.

Jeg er veldig imot denne skrikemetoden - får vondt langt inn i mamma-hjertet mitt, så det har vi unngått. Men hvis ikke denne danske metoden virker, blir det neste skritt...

Krysser fingrene for at dette kan fungere!!!!

Skrevet

Kan dette være supermetoden for oss??? I kveld tok det 20 min før han drømte søtt :) Krysser fingrene!

I går natt sov han utrolig nok hele natten (fikk pupp kl 6 og sov videre til halv 8) - klarer ikke helt å tro at dette skal vare... Blir spennende med fortsettelsen.

Skrevet

Flott å høre at det nytter for fler!

Nå har vi har holdt på i litt 1.5uke...

Det går kjempe bra. Første uka fulgte vi dagsplanen til punkt og prikke, men siste dagene har vi faktisk begynt å slakke litt av på det strenge skjema, dvs vi er i ferd med å lage oss vårt egent, med litt kortere første lur, mens den andre er en god del lenger og tredje er omtrent som på skjema, men kommer seinere. Mellom andre og tredje lur er det mer våkentid og to måltid. -Dette gir oss mindre stress, og det ser ut som ungen trives med å sove litt lenger midt på dagen.

Om natta, vi har vært superflinke til å ikke ta ham opp når han har grått i senga (han er under 3mnd så vi skal ikke bruke "opp og ned"). På det verste måtte jeg legge hodet mitt inntil han og sssshhhhh'e, og gav han mye hjelp. Men med engang han roet seg trakk jeg meg tilbake. I går kveld kom belønninga, etter 5min kunne jeg gå ut av rommet, med en våken gutt i senga. Tok over en time før han sovna, men jeg trengte ikke å gå inn mer enn et par ganger. I kveld var jeg der kanskje 10min (men lå mye i min egen seng), før jeg gikk ut, og han sovnet 15min senere uten at jeg måtte inn igjen. Snakk om forskjell på hylskriking i 2 timer!!!!

Skrevet

hva forventer du EGENTLIG AV EN BABY SOM ER UNDER 3 MND????

AT HAN /HUN SKAL SOVE EHLE NATTA??? ...

vi akn snakkes når h*n er en 6 mnd, syns det er ALT for tidlig å slike forventninger til en BABY!

Skrevet

Hvis det er meg du sikter til... vel har ingen forventninger at han sover gjennom natta eller at han skal sovne alene når jeg legger han (men klart en bonus). Hvis du faktisk leser første innlegget mitt begynte jeg med dette fordi han kunne sove totalt 30min totalt på en hel dag (fra 8-9 til ca halv tolv!).noe som gjorde han utilpass og sur fordi han sov for lite! I realiteten sov han ikke mer enn min samboer (som ikke ammet på natta), - DET er ikke nok for en liten baby! Hos oss var natta på ingen måte noe som helst problem, etter at vi begynte med dette gikk vi faktisk fra en til to amminger på natta, -fordi natta hans er lenger (har aldri vekt han for å gi han mat). -Dette er ubehagelig for meg, men han sover bedre.

Nå har ungen fått en døgnrytme selvom han er under 3mnd. Han sover nok på dagen til at han er blid og fornøyd. Han han de siste dagene har sovnet på på egenhånd (igjen) er bare en stor glede.

Ellers bør du har så sterke meninger (som diskuterer person, -ikke sak!) bør du også kunne stå for de og ikke "signere" anonym.

Skrevet

En liten oppdatering fra oss:

Kveld 3 og 4 tok det ca 10 min fra vi la han i senga til han sov. Var litt skriking og vi løftet han litt opp.

Kveld 5 (igår): Han var litt oppsjauet, så jeg bare la han i senga og gikk ut av rommet hans. Han gråt ikke så vi trengte ikke å gå inn, og etter ca 15 min hadde han sovnet av seg selv!! Noe som jeg syntes var helt utrolig!!! Han lå feil vei og oppå dyna, og sov søtt :)

Dessuten sov han hele natta (dvs pupp halv 6 og så sto vi opp kl 7.15).

Utrolig, jeg er så glad for at dette har fungert - krysser fortsatt fingrene for fortsettelsen!!!

Skrevet

noen som kan fortelle meg kort hvordan denne metoden fungerer?:)

har en på 1 år som aldri har sovet 1 natt igjennom... :///

Skrevet

har lest om metoden på siden.. og ser at det "anbefales" at de sover i 1.5-2 timer i strekk når de sover på dagen... Hvordan skal en få til det??? hehe... og det står jo også at det er etter 40 min ca at de går over til neste søvnfase, slik at de gjerne trenger hjelp til å fortsette søvnen. men hvis en bare får roet barnet med opp ned metoden våkner de jo... eller har jeg misforstått, er det da når en får roet uten å ta de opp...

vårt problem er å ovne inn på dagtid. men det grå fint på kvelden. da sovner han med en gang! kan en bruke det bare på dagtid tro, og bruke nattrutinen utenom.. dette vil jo bli en halvveis bruk av metoden...

noen synspunkter?

Skrevet

anonym, les på siden, det er ikke så mange sidene at der er uoverkommelig mye tekst....

lille-spiren ble lille-prinsen, trikset er å lære ungen å sovne på egenhånd. Nå har jeg aldri brukt opp og ned fordi gutten min er så liten. Men jeg har holdt "sove tidene" på dagen. Har han våkna har jeg sittet hos han slik at han har vært helt rolig og avslappet (han blir jo mer uthvilt av det enn å leke). Det virker som kroppen hans blir innstillt på at denne tiden skal brukes til ro. Så nå kan jeg iallefall annenhver gang jeg legger han bare legge han ned, og mange av oppvåkningene midt i soveøkta holder det at jeg bare rører litt på vugga/vogna så sovner han igjen. For et par uker siden hadde han aldri sovet mer enn 10 min i vogn som stod stille. -Både på lørdag og i dag måtte jeg vekke ham :-)

• 6 måneder senere...
Skrevet

Jeg lurer på hvor lange vi kan forvente at jenta vår kan sove om natta? Hun legger seg ca kl 1900, men våkner ofte kl 0530 og vil ikke sovne igjen. Om hun våkner så tidlig blir hun grinete om vi tar henne opp, så det er tydelig at hun burde fått mer søvn. Resten av dagens soveplaner går også helt i surr. :(

Hvor lenge sover deres 10 mnd gamle småttiser?

• 4 måneder senere...
Skrevet

Hei. er det noen som kan si noe om hvordan den opp/ned metoden gjøres. Vil gjerne prøve å unngå Ferbers om jeg kan, så jeg vil gjerne høre om andres erfaringer. Har lest boken The no-cry sleep solution, men klarer ikke helt å få så mye ut av den annet at en skal ta tiden til hjelp..Får inntrykk av at på helsestasjoner mener de at Ferbers metode er den eneste som fungerer og er den mest effektive. Og det er kanskje riktig om en vil ha raske resultater.

Lurer på hvor lang tid dere bruker på å få poden til å sove hele natta? Takknemlig om det er flere som kan dele erfaringer.

• 4 uker senere...
Skrevet

Man må jo betale for å lese om denne metoden jo! Har dere betalt, og var det verdt det?

Jeg har litt lyst, og det er jo ikke så mange penger, men...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...