Faylinn Skrevet 17. oktober 2008 #1 Skrevet 17. oktober 2008 Sønnen skal begynne i barnehagen snart, og jeg trenger å høre at det kan gå bra! Ikke fra de med tøffe / tilitsfulle barn, men fra dere som har hatt engstelige barn; Barn som vil sitte på fanget eller gråter når det er andre barn i nærheten. Har noen en historie om et barn som var engstelig og som dere gruet for å sende i barnehage, men så gikk det bra allikevel og barnet er full dag der uten problemer? Sønnen min er nå 18 mnd og begynner endelig å kunne møte andre barn uten å sutre umiddelbart, så jeg tror jo han begynner å bli klar, men en hel dag borte fra de han kjenner best? Har vært hos mormor, tante og bestemor også hele dager fra han var 7 mnd, så han er ikke totalt avhengig av foreldrene sine, og han vet jo at vi kommer tilbake. Allikevel er jeg så redd han skal mistrives.. Ser jo at han er veldig annerledes en venners barn. Han er tøff sammen kjente, men spak med ukjente og spesielt andre barn på egen alder!
Honningmelon Skrevet 17. oktober 2008 #2 Skrevet 17. oktober 2008 Eldste begynte i bhg da han var nesten 2 år. Og jeg gruet meg veldig, for han var veldig forsiktig og beskjeden. Vi var på besøk i bhg èn gang i uka i en hel mnd før han var der litt alene. Og i begynnelsen begynte han å gråte bare andre barn nærmet seg. Etter en mnd begynte han å være litt alene, og det gikk egentlig greit, selv om de ansatte sa han holdt seg ved dem hele tiden, og fortsatt var utrygg på barna. Men, han ville i bhg, og likte seg tydelig der. Og veldig gradvis ble han tryggere og tryggere. Etter han ble 3 år ble ting mye lettere, og han ble trygg i bhg. Nå er han snart 5 år, og er fortsatt en beskjeden gutt, men han har blitt eldre og kjenner barnehagelivet godt. Men, han er MYE mer utadvent nå enn jeg noen gang trodde han skulle bli, og har mange venner i bhg. Så bhg gikk greit, men det tok lang tid før han ble skikkelig trygg. Ca. ett år.
betty74 Skrevet 17. oktober 2008 #3 Skrevet 17. oktober 2008 Min eldste var slik. Hun begynte i bhg når hun var 14 mnd og jeg gruet meg veldig. Hun hadde det tøft i starten, hver dag var en liten innkjøring, men det gikk gadvis bedre og hun ble veldig glad i spes. en av damene på avdelingen som tok seg ekstra av henne. Hun er nå 7 år og supertøff. Hun kan være litt beskjeden når hun ikke kjenner folk, men hun har vikrlig vokst seg til Tør å gå å ringe på hos barn hun bare såvidt kjenner osv. De i barnehagen er vant med alle typer barn og bruker nok litt ekstra ressurser på sønnen din hvis han trenger det. Ofte er det faktisk værre for mor enn for barn dette med barnehagestart. Lykke til!
yret Skrevet 17. oktober 2008 #4 Skrevet 17. oktober 2008 Min jente på 15 mnd var engstelig og reservert sammen med andre barn i en periode på et par mnd før bhg start. Grudde meg veldig til oppstart pga. dette. Allikevel har det gått veldig fint. Hun gråt litt ved levering i begynnelsen - det må man jo nesten regne med - men nå stråler hun med en gang vi kommer i bhg (har gått der en mnd.) og begynner tydelig å glede seg over de andre barna også. Husk at barna ofte er mer grinete og klengete når mamma eller pappa er i nærheten. Ofte roer de seg raskere når foreldrene ikke er til stede. Lykke til!
Jojo x3 Skrevet 17. oktober 2008 #5 Skrevet 17. oktober 2008 Jenta mi er ekstremt mamma-jente. Hun vil helst bare være med meg og henger i hælene mine hele dagen. Da jeg var på helsestasjonene sa legen at det var den mest skeptiske ungene hun hadde møtt....Jeg grudde meg veldig for da hun skulle begynne i barneh i aug, 13mnd. I begynnelsen gråt hun hjerteskjærende hver morgen da jeg leverte henne, det var vondt. Men den siste uken har hun begynt å vinke hade til meg uten at hun skriker. Hun leker med de andre og er blid dagen lang sier de ansatte. Når jeg henter henne virker hun fornøyd. Gutten din høres ut som begge mine har vært. Så jeg vil si til deg at det kan være tøft i begynnelsen, men det går over. Den eldste min (3,5) er også spak med ukjente og veldig sjenert, men det har kommet seg veldig, han har funnet et par som han leker med og som han trives sammen med. I begynnelsen forholdt han seg kun til en av de voksne som har var trygg på, men nå er han trygg og tør si ifra om f.eks dobesøk til alle de voksne. Barn er forskjellige og det må vi bare ta hensyn til. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå