Gå til innhold

Hva skal jeg si til sjefen min? Ang sykemelding for depresjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i 3 uker for depresjon. Sykemeldingen går ut i dag og jeg har time til oppfølging hos min fastleges vikar da hun selv er borte i dag. I går følte jeg meg veldig ovenpå og sa til sjefen min at jeg er på plass igjen på mandag, men i dag er alt pyton igjen. Jeg vet at hvis jeg føler meg slik mandag morgen blir det slik at jeg drar dyna over hodet og stenger meg inne.

Dersom jeg og legen blir enige om ny sykemelding i dag, hva faen skal jeg si på jobb?

Argh!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min mann har vært sykemeldt i 4 uker for det samme, og valgte å være ærlig med sjefen om hvorfor. Han fikk da stor fortståelse, samt ingen press om når han trodde han var tilbake mm. Håper du blir bedre snart, det er vondt å være deprimert...både for pasienten , og de rundt... klem og ønsker deg god bedring!

Skrevet

Enten så sier du bare at du desverre måtte sykmeldes lengre eller så forteller du at det er pga depresjon og at det går litt opp og ned slik at du ble litt "overmodig" i går.

God bedring.

Skrevet

Sjefen har ikke krav på å vite diagnose, men min erfaring er at det blir så mye lettere å forholde seg til jobben og sjefen om man velger å være ærlig. Jeg selv ble sykemeldt i vår pga depresjon og panikkangst, de første to mnd sa jeg ingenting til sjefen, unngikk ham, dro ikke på møter, tok ikke telefon, fikk anfall når jeg fikk sms, og om jeg snakket med ham så stotra og stamma jeg bare tull, var så ekkelt. Men så tok jeg en runde med meg selv, og bestemte meg for å kjøre med åpne kort. Det angrer jeg ikke på, jeg har nå fått backup og støtte, de viser forståelse (er to sjefer involvert nå), jeg kjenner ingen press på å komme tilbake eller gjøre rede for meg, og jeg tar telefonen når det ringer. Og jeg kan si, om jeg prater med han, at jeg har en rævva dag og helst ikke vil prate der og da, uten problemer. Så mitt råd er faktisk å si det som det er.

Ja, og god bedring selvsagt.

Skrevet

Det er nye regler for sykmelding fra 1. oktober. Dette skal gjøre oss i stand til å komme raskere tilbake i jobb, hvis tilrettelegging på arbeidsplassen er mulig.

Dette innebærer nok en større åpenhet rundt diagnoser og muligheter for samarbeid med arbeidsgiver. Snakk med legen din, så vurderer dere sammen om dere kan få med arbeidsgiver på en ordning.

Det blir vanskeligere å komme tilbake på arbeid dess lenger tid du er borte, og med null kontakt med arbeidssted. Hvis legen mener det er OK, få til en dialog, så kan dere sammen finne det som er best for deg.

Kanskje kan du ha en aktiv sykmelding?

Husk at depresjon er en diagnose - akkurat som en brukket ben er det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...