Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 Samboeren min har en sønn fra før, som han betaler barnebidrag for. Det jeg lurer på er; hvem bestemmer hvor mye han må betale, og kan eksen hans bare komme å forlange mer sånn uten videre? Og, dersom eksen hans og hennes nye mann (som hun fikk en sønn med for et år siden), gifter seg, er det da sånn at min sambo slipper å betale barnebidrag, eller må han fortsette med det?
*-* Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 Samboern din må alltid være med å dekke kostnadene for sitt eget barn, uansett om moren til barnet gifter seg på nytt eller ikke. Eksen til samboeren din kan be om mer hvis hun tror han betaler for lite, men det er jo i alle tilfeller greit å bruke NAVs bidragskalkulator hvis man er usikker. Ellers så kan NAV beregne bidrage for dere, det koster litetgrann men ikke veldig mye. Det finnes uansett regler ang bidrag, så det er det trenger heldigvis ikke være så mye å krangle om.
januarsurprise Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 Dere kan få NAV til å fastsette bidraget mot et gebyr på 800,-. Hun kan kreve mer i bidrag dersom hun mener mannen din tjener mer enn året før, men da må hun be NAV om en revisjon av bidraget, og betale gebyret. Han trenger i utgangspunktet ikke betale noe mer enn selve bidraget, men bidragsmottaker kan søke om ekstrabidrag i forbindelse med komfirmasjon, tannregulering etc. (Hun kan for eks. ikke kreve at han skal betale halvparten av sykkel/slalomski og andre ting som koster endel - han betaler jo bidrag). Mannen din må betale bidrag selv om mor gifter seg. (Man kan jo bli enige om betalingsordninger uten å gå gjennom NAV...)
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2008 #4 Skrevet 17. oktober 2008 Takk for svar:) Synes kanskje at han betaler litt mye, men så vet jeg så lite om hva det egentlig koster å ha et barn... At han (vi) må bidra mer når det er snakk om uforutsette ting som tannregulering og sånt, og ting som konfirmasjon og sånne ting det skjønner jeg. Men sambo tjener ikke noe voldsomt bra (ca 200 000kr i året), og betaler 1800kr i mnd... Vet ikke om det er mye eller lite jeg? Når mamma og pappa flyttet fra hverandre fikk mamma 1400kr i mnd for oss begge to, og det var fastsatt av NAV. Pappas og sambos lønn er vel nokså sammenlignbare også... Sambo og x-en hans ble enige om 1500kr i mnd (om de ble enige seg imellom eller hadde hjelp det er jeg litt usikker på), men for noen mnder siden kom x-en hans og sa at han MÅTTE betale værtfall 300kr mer i mnd. I tillegg forlanger hun at vi kjøper nye sokker og boxere og andre klær ganske ofte... Hun er en skikkelig heks også da, så det er så vanskelig å ta opp ting med henne. Hun begynner bare å bli sur og tar gjerne til tårene, og spiller på sambos samvittighet om at "det går jo til sønnen din, og han trenger det, bryr du deg ikke om han??" osv osv... Det værste er at for litt siden fikk jeg vite at sambo betalte barnebidrag hver mnd også i de tre årene han hadde foreldreretten og sønnen sin boende hos seg... -det gjør at jeg blir litt ekstra irritert når hun da maser om mer penger...
januarsurprise Skrevet 17. oktober 2008 #5 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg synes 1 800,- høres for mye ut i forhold til inntekten. Hvor mye har mor i inntekt? Det spiller også en rolle. En ting er hvertfall sikkert; hun kan ikke forlange at far kjøper noe utover bidraget dere betaler. Er jo helt koko at han betalte bidrag når han hadde daglig omsorg... men mannen min fikk jo bidragsgjeld de første mnd han hadde omsorgen for barna sine - det er ikke alltid trygdkontoret får med seg at det ikke automatisk er mor som har omsorgen... Vær klar over at dere ikke trenger å betale halvparten av konfirmasjon, tannreg. etc. Det også reguleres av inntekt og kan fastsettes av NAV hvor mange sjettedeler ( totalbeløpet deles i 6 deler, også blir disse fordelt på mor og far utifra inntekt) av beløpet dere skal betale. Bruk NAV - så slipper du frustrasjonen... (og manipuleringen) Hilsen bidragsmottaker
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2008 #6 Skrevet 17. oktober 2008 Tuuusen takk for svar:) Hun tjener vel rundt 220 000, pluss at såvidt jeg vet så har de ikke noe huslån/husleie å betale, for hun flyttet inn i leiligheten til forloveden sin, som han da var ferdig å betale for... Helt koko ja! Problemet er at sambo er for snill, og tør ikke si fra, nettopp fordi hun spiller på samvittigheten hans. Og jeg blir så lei meg når det blir sånn. At hun får han til å føle at han ikke bryr seg nok og sånt... Jeg må innrømme at jeg har prøvd å gjøre han litt hardere etter at vi ble sammen, at han må tørre å si fra litt mer og sånt, så litt bedre har det jo blitt:) Det går bra sånn som det er nå, er bare at jeg blir frustert når hun kommer og maser om å kjøpe klær og sånt, med tanke på at hun får så mye som hun får i bidrag... Men dersom hun kommer og ber om mer penger, kommer vi nok til å få hjelp av NAV ja. Så får hun heller bli så sur som hun blir... (For selv om hun er en heks og kan være veldig vanskelig, så er både vi og hun (og forloveden) veldig flinke til å passe på at ingenting går utover gutten, og at han ikke merker noe til disse unotene og problemene... Han er jo uansett den viktigste) Jeg bare tenker litt på det at nå når vi får et barn sammen, så vil vi jo trenge mer penger enn det vi gjør nå liksom. Tusen takk værtfall, sistemann79, du har vært til stor hjelp for meg:) Ha en fin helg!!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2008 #7 Skrevet 17. oktober 2008 Kan jeg bare spørre, hvor gammel er barnet, hvilken samværsavtale har dere? (Ta med ferier også, som f.eks antall dager i sommerferie..) Da kan jeg kjapt gi deg et ca. svar før dere kontakter NAV. så du vet om det er verdt det. (koster 870 og få fastsatt) Har sjekket dette et par ganger for sambo (betaler bidrag for 2 til 2 ulike... ) Hadde rett da og fikk redusert bidrag ved å ta det via NAV. (Hadde samme problem som dere..)
januarsurprise Skrevet 18. oktober 2008 #8 Skrevet 18. oktober 2008 (Til HI) Takk Det var bare hyggelig. Fint å kunne være til hjelp!
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #9 Skrevet 21. oktober 2008 Gutten er 11 år, og vi har han fast annenhver helg, fra fredag til søndag. Vi har han tre uker om sommeren, ellers er alle andre ferier (jul, påske, vinter og høst) delt likt. Takk for hjelp=)=)
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #10 Skrevet 21. oktober 2008 Hei Når det gjelder samvær skal det tas antall dager han totalt er hos dere i året, delt på 12 for å finne et gjennomsnitt hver mnd. (Dette har jeg fått bekreftet fra NAV) Her er samværet annenhver helg + 1 dag i uka, pluss 2 uker på sommeren. De fleste regner dette i samværsgruppe 4-8 netter Var uenige her. leverte samværsavtale til NAV, ble beregnet til 9-13 netter. Utgjorde 500 kr mnd... (grunnen til dette er at de fleste regner 4 uker i mnd, men det er faktisk flere dager i 1 mnd...) Litt vanskelig å si eksakt hvor mange netter samvær det blir hos dere, har tatt utgangspunkt i 4-8 netter pr mnd. Men, kan godt hende dere havner på 9 netter, kommer an på hvor mange dager det er snakk om jul, påske, høst og vinter. (Ta kalenderen og tell ca...) Husk at annenhver helg fort kan bli 5-6 netter en mnd. (trenger ikke være 4...) Dersom inntekt stemmer og dere kommer innenfor 4-8 netter blir bidrag ca 1650 kr pr mnd Dersom du regner litt over antall dager totalt og dere kommer på et snitt på 9 netter pr mnd skal han betale ca 1170 pr mnd. Dersom dere får felles barn og inntekt er det samme skal han betale 0,- OG, dette er totale kostnader, og mor kan ikke forlange NOE utover dette. Alt er beregnet med, fra klær, sko, sykkel, pc og hva det måtte være av "dyre ting" Hun er også pliktig til å dekke evt kostnader ved hentig/bringing ved samvær. Det eneste hun kan søke om (ikke kreve) er ekstra kostnader ved tannregulering, konfirmasjon o.l Ble litt langt, vet ikke om det hjalp noe særlig...
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #11 Skrevet 21. oktober 2008 Skal han ikke betale noe når vi får felles barn? Venter en om fem uker... Hmm, kanskje vi bør ta oss en prat med NAV, bare for å høre. Er bare at vi helst ikke vil blande inn x-en til sambo før vi vet noe sikkert liksom... Takk for hjelpen ja=)=)
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #12 Skrevet 21. oktober 2008 Bare hyggelig :-) Irriterer meg litt over de som bare skal "suge" mest mulig ut av BF og selv ikke betale noe for barnet.... La inn ett eget barn i husstand og da ble bidrag 0,- Med 200.000 i inntekt... Testet på en inntekt på 220.000 på din samb, da skal han betale 450,- Så det kommer jo litt an på eksakt innekt. Beregnet med 4-8 netter samvær. Lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #13 Skrevet 22. oktober 2008 Jepp, stemmer nok det. Her er samværet annenhver helg og noe ferier. Mor tjener ca 220 000 far tjener 200 000. Far har to nye barn med meg. Bidrag:0,- :-) Kari
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå