Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 Hva forteller man? Noen råd, tips, ide?
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 Hvem skal du fortelle det til? Det er litt avgjørende. Til barnet selv sa jeg noe slikt som at dette er forklaringen på de problemene som er med venner og skole og slikt. Og medisinen sa jeg kunne hjelpe på dette. Husker ikke helt, det er lenge siden. Men det var ingen lang og alvorlig samtale. til skolen og SFO fikk jeg hjelp av PPT. Ellers i familien så sa jeg det bare. Og de visste det jo, i og med at jeg fortalte underveis i utredningen. Ellers har jeg ikke sagt det, uten at det har kommet opp. Som f eks han havner i trøbbel(som jo ikke er så sjelden;)), så har jeg sagt det for å forklare(ikke unnskylde - stor forskjell). For det har noe å si for reaksjoner fra voksne på det som har skjedd. Var det andre du tenkte på, så bare spør. Har gått gjennom dette med de fleste folk og etater;)
Kulå Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 Tenker på barnet selv. Hvordan forklarer man adhd på en enkel måte da?
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #4 Skrevet 16. oktober 2008 Ta det litt etterhvert. Ikke sett deg ned med barnet i en sånn "alvorlig samtale", men bare si at den kriblingen i magen, og uroen i kroppen(alt etter symptomene ditt barn har) har et navn, og det heter ADHD. Ikke forklar så mye. Men det kommer jo an på alderen til barnet også. Barnet vil kanskje da spørre om ting, og da forklarer du bare på en slik måte at du vet barnet ditt vil forstå. Kanskje spørsmålene fra barnet(hvis de i hele tatt kommer) kommer en helt annen dag, og ikke mens dere snakker. Jeg tror jeg forklarte mest hva medisinen kunne gjøre; bli roligere inni seg, gjøre skolen lettere med å klare å sitte i ro, hjelpe litt på det med venner osv osv. Barnet tar det nok lettere enn hva du tror;)
pappa25 Skrevet 9. november 2008 #5 Skrevet 9. november 2008 En enkel forklaring på ADHD: Kroppen er egentlig veldig trøtt, så for å holde den "våken" blir man veldig aktiv. Medisin holder kroppen våken så man slipper å gjøre dette selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå