Gå til innhold

problemer med utleier, har sendt falskt krav til tingretten. Noen med peiling på regelverket??

Anbefalte innlegg

Er rimelig frustrert her!

Det er tidligere huseieren til samboern, han bodde der et halvt år, betalte leien i tide bestandig.

MEN så byttet han jobb, og ville ikke få første lønning før 10. mnd etter han hadde flyttet.

Siden sambo forskudsbetalte husleie den 1. hver mnd, skulle ikke dette by på problemer.... Trodde vi!

Han sendte en høflig sms om jobbskifte, og lønna som ikke kom inn før 10. (hun var på ferie, derfor tok han det på sms)

Svaret han fikk var at han fikk bare se å betale den 1.!

Han svarer høflig igjen at han har ingen penger før 10, og får ikke gjort noe med det.

Huseier sender de styggeste meldinger du bare kan tenke deg tilbake, kaller ham det ene og det andre, og truer med at hun skal lage helvete hvis ikke han betaler i tide.

Videre krevde hun at JEG skulle betale siden jeg var kjæresten hans.

Jeg ble selvfølgelig irritert og ringte henne og lurte på hvordan hun kunne være så frekk, kunne da seriøst ikke mene at JEG skulle betale husleie for kjæresten min?????

Hadde min egen leilighet å betale på jeg!

Men da var jeg det ene og det andre også, og hun hadde meg plutselig laaangt oppi halsen.

Jeg er MÅLLØS!

Etter dette ville hun ikke snakke med noen av oss, og skrev masse dritt om oss begge på div. internettsider...

Vi har hele tiden sørget for å ha vårt på det rene, og har ikke gjort det samme...

Så kom den 10., samboer tok ut penger og ga til henne, hun sa ingenting. Så ikke på oss, tok imot pengene med nesa i sky og fortsatte plenklippingen.

Det rareste av alt var at dette var ei venninne av meg...

Han hadde da flyttet ut av leiligheten, og vi var endelig ferdig med denne saken...Men neida, den gang ei!

Plutselig dukker det opp et rekomandert brev til samboer, han må skrive under for å få det ut. og det var fra henne, altså tidligere huseieren!

Hun krevde husleie, penger til vask og reperasjon på en dør, ÆRLIG TALT... Dette ble for dumt.

Leiligheten hun leier ut var GAMMEL og slitt, og hun pusset opp hele leiligheten etter sambo flyttet, og vi brukte en hel dag på å vaske ut av leiligheten OG husleien var betalt!

Videre stod det i brevet at om ikke han betaler innen 7 dager går det videre til tvangsfullbyrdelse.

Vi tok dette knusende rolig, siden vi hadde alt vårt på det rene....

Så dukker det opp et MEN igjen!

Nå, et halvt år etter, har saken gått til retten!

Det har vært møter, over hodet på samboer, han har fått uteblivelsesdom, men vi har ikke mottatt et eneste brev!

Gjelda til huseieren var nå blitt til 12000, og han hadde betalingsfrist på 2 uker.

Samboer ringer og styrer, og får vite at det er sendt 2 brev til ham ang denne saken, men veldig rart ikke vi har mottatt noe! og vi har aldri problemer med posten her!

Pappaen til denne huseieren har jobbet med inkassosaker og lignende i 30 år, så det er han som står for dette, har vel funnet smutthull på kant med loven.. Det er så altfor mye som ikke stemmer her!

Igår mottok sambo et nytt brev fra tingretten, hvor han er pålagt å betale et gebyr for anken han har lagt inn, 2700 kr! Ellers vinner hun saken uansett.

Det jeg ikke forstår er hvordan en vanlig privatperson kan få til dette?????????????

Er det noen som kjenner til saker som dette?

Av alle gale mennesker jeg har vært borti er hun her det verste av det verste!!!

Alt er jo bare ren skjær løgn!

uff, dette ble langt, veeeeldig langt...

Hadde blitt veldig glad for noen kloke svar her...tips, råd, mottas med stor takk!

Fortsetter under...

Det er ikke vanskelig for en privatperson å få til det. Hvem som helst kan ta en sak til forliksrådet. Anklager må oppgi hva som kreves og grunnlaget for dette, samt utførlig navn og adresse til innklagede. All viktig informasjon og dokumentasjon må vedlegges. Det finnes ferdig trykte skjemaer for forliksklager hos mange bok – og papirforhandlere.

Han skulle ha fått tilsendt en innkallelse til forliksrådet. Siden han ikke har fått den og ikke da har møtt opp har han fått en uteblivelsesdom. Så da må det har vært noe problem med posten siden han ikke har mottatt disse brevene, for de er jo det offentlige som har sendt ut.

Hvordan det er med gebyrene og sånt det vet jeg ikke. Men tenkt på det sånn at tidligere huseier også må betale gebyr. Så dette koster for hun også. Jeg ville betalt gebyret. Krevd kopi av klagen fra tidligere huseier (denne skulle han ha mottat tidliger) Så ville jeg funnet kontoutskrift som viser at beløp er tatt ut av konto. Også har han deg som vitne på at pengene er betalt. Så ser jeg for meg at det blir ord mot ord. sånn at når forlik ikke oppnås, fortsetter saken over i domsforhandlinger. I denne fasen er det lovlig å ha med prosessfullmektig. Da kan saken avsluttes med at forliksrådet avsier dom/frifinnelsesdom. Dommen må bygge på norske lover og gjeldende rett. Alle dommer kan overprøves for Tingretten innen en måned fra forkynnelsesdatoen.

Og jeg regner ikke med hun har noen bevis på at han ikke har betalt. Så at hun skal vinne ser jeg som veldig tvilsomt.

Nå er ikke jeg advokat eller jurist eller noe sånt. Så dere bør absolut kontakte disse juss studentene som gir gratis rådgivning. Sånn at de kan rette opp det jeg har sagt hvis det er helt i skoddene feil.

Lykke til!!!

I følge politiforum blir et dataprogram brukt for å sende brev:

"dataprogrammet kun forholder seg til innklagedes og saksøktes adresse i Folkeregisteret. ­– Folk flytter på seg, og Folkeregisteret er ikke oppdatert til enhver tid."

Så kanskje det er sendt ut før han har fått endret det i folkeregiseret.

Så når dere mottar en kopi av brevet sendt til riktig adresse vil dere jo se hvilke adresse det tidligere er addressert til.

• 2 uker senere...

Mulig at dette menneske er et hespetre, men

Du skriver at dere har alt på det rene, men dere har jo ikke det. Han ba om utsettelse på husleie, hun sa nei. Han betaler likevel den 10. - han har dermed brudt avtalen om å betale den 1. Det er ikke huseieres problem at din samboer har skiftet jobb og ikke får lønn på samme dag som før. Hadde jeg vært huseieren hadde jeg blitt ganske muggen også da.

Han får et brev med et krav som dere ikke er enig i. Dere tar det helt med ro, for dere har "alt på det rene". Kravet må likevel svares på og benektes. Det nytter ikke å bare vente å se om det går over av seg selv fordi "hun tar feil".

Hvem som har rett i hva her er ikke lett å vite, men det er heller ikke huseieren sin feil at dere ikke har fått brev dere skulle ha hatt. Om hun ikke har vært i postkassa og stjålet brevene da.

Jeg signerer at det ikke er utleiers problem at han skifter jobb og ikke lenger holder avtalen. Hva hvis utleier er avh av inntekt for selv å kunne betale sine egne utgifter? Hvorfor lånte han ikke penger og betalte tilbake med lønna? Jeg synes dere har taklet saken dårlig. Slik du fremstiller saken må han ha gått en mnd uten lønnsutbetaling. Og det er da ikke utleiers problem? Mange får lønna en gang midt i måneden og må i realiteten bruke av lønna utbetalt måneden FØR den 1. hvis man skal være ajour.

Å ta det med ro var vel utrolig dumt, du ser vel det nå i ettertid. Men nå begynner jeg å skjønne litt mer; folk som er uenig i krav mot seg selv foretar seg altså ingenting i den tro at det går over av seg selv.....? Dere fikk jo det første brevet, det rekomanderte. Så er det to brev dere ikke skal ha fått. Så fikk dere ett brev igjen. Ja ja.

...men hvis han byttet jobb,så fikk han vel feriepenger far tidligere arb.giver han kunne brukt??...Uansett om han måtte betale skatt av de,siden de er opptjent dette året,så kunne han tatt de ut for å betale husverten...Syns ikke synd på dere,dette visste han leeeenge før husleien skulle betales...Du skifter liksom ikke jobb sånn over natta. Forstår godt husverten jeg,hadde nok blitt ganske gretten selv....

Annonse

dersom kravet er avgjort ved uteblivelsesdom, kan dere begjære oppfriskning. burde jo være rimelig, dersom dere aldri har fått noen innkallelse til rettsmøte. fristen er en måned. se på lovdatas hjemmesider og tvisteloven. fristen løper fra dere fikk avgjørelsen forkynt. har dere oversittet fristen, kan dere begjøre oppfriskning for oversittelse av fristen. for øvrig, anke til lagmannsrett krever samtykke da tvistesummen er under 125 000 kr. denne saken skulle vært i forliksrådet først. lykke til .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...