Gå til innhold

Skuffet over 1. svangerskapskontroll

Anbefalte innlegg

Da er jeg ferdig med 1. kontroll. Legen fylte ut helsekort, skjema for blodprøvetaking og henvsining til fosterdiagnostikk. Så spurte han om hvordan formen var, og satte opp ny time om 4 uker. That's it! Tror hele saken tok under 10 minutter. Og etter avtale med legesekretæren hadde jeg fått satt opp en dobbeltime, spesielt fordi jeg ville snakke om fosterdiagnostikk. Det visste han så lite om, at han bare sendte en henvisning til sykehuset.

Er det vanlig at leger er så kjappe på svangerskapskontrollene?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138914612-skuffet-over-1-svangerskapskontroll/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei. jeg vet ikke helt når 1. kontroll er, men jeg var hos legen min i uke 6 og da ble jeg bare sendt hjem igjem med ny time i 12 uke.. fikk ikke engang helsekort!! han snakket ikke om blodprøver, urinprøve eller gynekologisk til neste time jeg har fått heller. synesa jeg fikk utrolig dårlig info hvertfall siden dette er min første graviditet. er kjempe skuffet!

hei...

det er litt synd at det er sånn, men sånn er leger i dag . De har ikke tid.

Derfor har vi valget mellom å velge jordmor istedet for lege. Men jeg skal gå annenhver gang te lege og jordmor !!!

Får du time hos jordmor får du ikke dette inntrykket , det skal jeg love deg ! :)

Lykke til , kom deg til jordmor , mye kjekkere :) De er tross alt utdannet i dette mye bedre enn fastlegen din ;)

hei,

var skuffet over alle svangerskapskontrollene jeg, hos legen er det fortest mulig inn og ut igjen, og ikke komme her og prøve å stille noen spørsmål ihvertfall.

Det var litt bedre hos jordmor da, hun hadde ihvertfall tid til å prøve å svare på spørsmål som man hadde.

Synes jeg fikk veldig dårlig oppfølging, siden jeg var førstegangs, og ung, var det sannsynlig at alt var bra, og de gadd ihvertfall ikke sjekke opp noe eller høre på noe av det jeg var bekymret over. Priser meg lykkelig for at alt VAR bra, hvis det ikke hadde vært det, så er det ingen som hadde funnet det ut. Men de målte jo blodtrykket og tok en blodprøve hver gang da, så de hadde vel litt kontroll selv om det ikke føltes sånn.

helt på slutten fikk jeg heldigvis hjelp av fødeavdelingen da jeg ringte dit fikk jeg komme på kontroll. ellers hadde det kanskje ikke gått like bra

Heisann Vannja!

Så kjedelig at du er skuffet. Les gjerne innlegget mitt om "1. møte med jordmor", jeg hadde en så fin opplevelse! Jeg har valgt helt bevisst å kun gå til jordmor og det er jeg veldig glad for:-) Kom deg til jordmor du å:-)

Annonse

Var til første kontroll, hos min nye fastlege i dag. Han var forøvrig veldig trivelig! Sist gang gikk jeg bare til jordmor på alle kontroller, og syntes det var veldig greit. Nå ble det satt opp time hos legen først siden jeg har hatt litt småblødninger, noe som nå virker å være over. Han hadde iallefall god tid til meg, vi fyllte ut helsekort og han spurte om mange ting - "symptomer" på svangerskapet og litt om forige gang og alt sånt. Blodprøver og urinprøve og hele pakka. Har fått ny time om 3 uker, til GU for å finne nærmere ut om det stemmer hvor langt jeg er på veg... Men etter det blir jeg nok å gå over til jordmor igjen, de følger jo opp like bra eller bedre enn lege, det er jo en del av det de er utdannet til:)

Lykke til videreVannja, håper neste kontroll blir bedre. Anbefaler jordmor siden du er misfornøyd med lege!

For meg er det stikk motsatt. Jeg har en helt genial fastlege, Kjetil Hagerup ved Helsetorget i Bergen. Han har god tid, svarer på alt man lurer på, og man får time nesten på dagen.

Mens jeg når jeg ringte jordmor ikke får time før i uke 24. Om TRE måneder!! Synes det var helt elendig.

Du må finne deg en jordmor. Det gir en helt annen opplevelse, og de kan så mye og har masse av erfaring som de kan dele. Min fastlege var også veldig kjapp og det eneste han kunne fortelle var at "dette er et helseskjema for gravide" og "Når du er gravid er det gratis å komme hit" så når jeg sa at jeg ville gå til jordmor sa han "Flott! Det ville jeg gjort også" Hehe, fin en jordmor i nærheten av deg det vil du ha glede av.

min første Svangerskaps kontroll var heller ingenting å skryte av, jeg fikk helsekort,tok blotrykk , bloprosent og veide meg, fikk beskjed om å komme igjen i uke 12 å ta blodprøver., dette skjedde da jeg var i uke 7. men da skulle jeg ikke inn til legen, jeg fikk beskjed om å komme til legen i uke26 . så jeg veit ikke jeg. skal til jormor 28 okt, det gleder jeg meg til.

Jeg er veldig fornøyd med legen min, jeg, selv om man noen ganger merker at han er litt stressa. Jeg har vært hos ham i uke 7 og uke 10, og har første svangerskapskontroll i uke 13 (neste uke) - jeg går altså til en lege som ikke setter i gang papirmølla før i 2. trimester, men har fått UL og kunnet spørre ham om ting så langt, så jeg er fornøyd.

Her er det også lang ventetid for å få time hos jordmor, så orker ikke stresse med det foreløpig. Regner med at jeg ønsker time lenger ut i svangerskapet, men foreløpig får jeg svar på det jeg trenger hos legen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...