HøstBaby <3 Elias Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 Gutten min på 1 mnd får nå 160 ml mme per flaske hver 3 time, untatt på natten, da kan det gå alt fra 3-6 timer imellom, og som regel sluker han hele flaska.. (Derfor jeg økte mengde)... Men, han er jo bare 1 mnd og jeg synes det høres litt mye ut.. De 3 siste ukene har jeg veid han på helsestasjon og første uka var han gått opp 400g, andre uka 200g, og nå den siste uka 400g igjen. Er kun nå den siste uka han har fått 160 ml, ellers har han fått 100ml. Men om han skal gå opp nesten en halv kg hver uke så kommer han jo til å blir dritsvær ! Noen som har noen formeninger eller råd/tips ?
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 husker ikke helt åssen det var med småen når han var så liten,men vi måtte også plutselig øke, og han drakk rett ned, men siden din spiser så ofte, så burde du tenke på at babyen ikke trenger mer enn 15% av kroppsvekta si i melk pr døgn, så ta dette i beregning. lykke til
Margrethe:-) Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 jenta mi har også alltid vært glad i mat, hun er nå 11 uker og spiser ca 170 ml per måltid men noen ganger sluker hun 250.. Hun er ei stor jente veide 6 kg på 6 ukers kontrollen.. Ikke bekymre deg,verre for dem som ikke legger på seg :-)
Ella78 m/ A&M Skrevet 16. oktober 2008 #4 Skrevet 16. oktober 2008 Gutten min spiser også ganske mye, og jeg var litt bekymret, for han la jo masse på seg. Men han er innenfor normalen på skjemaene på helsestasjonen, ingen der har sagt et pip om at han er for svær. Han var 62 cm og 7,6 kg da han var 2,5 mnd. Helsesøster sa at de kan få så mye de vil ha å spise, ingenting å bekymre seg for visstnok.
Vannmann-86*med-liten-Emil Skrevet 16. oktober 2008 #5 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg og har en liten gluphals. Jeg prøver å regulere litt jeg da. Gir ham 4 flasker med 145ml, og 2 flasker med 180ml i døgnet. Da ligger han på 940ml, selv om han egentlig skal ha 1010ml. Men tør liksom ikke å overskride den 1liters regla. Vel, noen dager krever han mer, og da får han det selvfølgelig. Men jordmor maser hele tiden på meg om at vi må passe på at han ikke blir for tjukk og bla bla bla. I samme åndedrag sier hun at "men han må jo selvsagt få spise seg mett". Så hva skal en førstegangsmamma gjøre da? Ligger ofte våken å bekymrer meg for lille gutt. Han er nå 9 uker, 7kg og 62cm lang. Legger på seg ca 300gr i uka, får mat hver 3dje time unntatt nattestid da det går alt mellom 5-8timer, mat og sover mellom 3-4 timer igjen. Han var over 4kg når han ble født, og han ligger innenfor vekstkurven, men alikavel.. Noen som vet hva man bør gjøre når de små når 1liters grensa? Tynne ut flaskene, eller begynne med maisgrøt? Får helt hodebry av dette!!
LilleStjerne Skrevet 17. oktober 2008 #6 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg har også en glupsk liten baby. Han er 7 uker og her går det i 180 ml. Sliter litt med den 1 liters regelen jeg også. De sier en skal begynne med grøt når de går over med det er jo altfor tidlig. Han var 3560g da han ble født og på 6 ukers kontroll var han oppe i 6170..! Tror nok de regulerer matinntaket selv og at det er bare å gi når de er sultne. Innimellom går det 4 timer eller mer mellom to flasker her også.
Vibbi :o) Skrevet 17. oktober 2008 #7 Skrevet 17. oktober 2008 Gutten min er 6 mnd nå, og han har også vært veldig glupsk. Jeg gav ham det han ville ha og han lå alltid over det som sto tilmålt hans aldersgruppe. Når han var 3 mnd, begynte jeg med tynn grøt (velling). Holdt på i en uke med det, før jeg tyknet grøten. Når han var 4 mnd, begynte jeg å gi ham middagsglass. Jeg begynte med grøt såpass tidelig, fordi han virket som han ikke ble mett nok av mme, også fordi han drakk så mye. Han la på seg ca 1+ kg i mnd, og jeg begynte å bli virkelig bekymret. Men når han ble 5 mnd, begynte han å regulere mengden på maten selv. han gav klar beskjed når han ikke ville ha mer, ved å lukke munnen eller lage lyder. Så når jeg kom på 6 mnd kontrollen, så hadde han ikke lagt på seg 500 g engang. Det er de første 5 mnd de vokser mest i løpet av hele livet, så det ser vi igjen på vekten! Nå på 6 mnd kontrollen, var han 10120 kg og 73 cm. Han er en stor gutt og følger sin egen kurve, så han er ikke tykk, han er akkurat passe, med gode lår ) Det er bedre å ha et barn som får nok mat og er blid og fornøyd, enn et barn som får for lite mat og skriker fordi det er sulten. Når de begynner å bevege seg, så vil kroppen forandre seg og evt. overflødig vil nok renne av!!! Jeg har en jente på 9 år fra før og hun var også glupsk, så jeg har vært igjennom dette før! Lykke til og kos deg med gutten!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå