millica*Stella04.02.08* Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 jenta mi på 8mnd vil ikke spise middagsglass, tror jeg har prøvd alle man kan få tak i... har også prøvd å mose potet og gullerøtter, men ville ikke ha det heller,,,, noen som har noen tips??????
Minnie Mom Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 Har du prøvd Hipp 6 mnd? De er uten biter og går ned her..
millica*Stella04.02.08* Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. oktober 2008 ja,,, ha prøvd de også...
Minnie Mom Skrevet 16. oktober 2008 #4 Skrevet 16. oktober 2008 Hvis hun ikke vil ha, så får du bare gi grøt og brød da.. Fortsett å prøve av og til så kanskje hun liker det til slutt.
millica*Stella04.02.08* Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. oktober 2008 ja, det ordner seg sikkert, men man blir litt fortvilet noen ganger:) takk
Minnie Mom Skrevet 16. oktober 2008 #6 Skrevet 16. oktober 2008 Vet hvordan det er. Vi begynte med grøt da tulla var litt over 6 mnd og hun gjorde ikke noe annet enn å spytte i 6 uker sikkert. Var rimelig lei ja.., så plutselig gikk det bra.. )
kitty08 Skrevet 16. oktober 2008 #7 Skrevet 16. oktober 2008 Samme her ... prøver og prøver ... hun spiser litt mer hvis jeg "blander det ut" med en teskje mme-pulver og grøt oppi ... Men skulle gjerne fått i henne litt mer middag/grønsaker.
Lukkelukken og bebibror Skrevet 16. oktober 2008 #8 Skrevet 16. oktober 2008 Slik er min også, og eneste jeg kan si er at; Lag ordentlig middag, og ikke mos det helt, bare skjær små biter så hun kan tygge selv Var nok konsistensen ikke min likte Lykke til
kitty08 Skrevet 16. oktober 2008 #9 Skrevet 16. oktober 2008 Hva lager du da, lukkelukkern? Og hvor små biter??
Lukkelukken og bebibror Skrevet 16. oktober 2008 #10 Skrevet 16. oktober 2008 Vi lager fiskegrateng med poteter og gulrøtter, fiskekaker, kjøttkaker med potet eller potetmos osv ;P Biter på størrelse med ringfingerneglen kanskje Med en gang han fikk det "ordentlig" spiste han som bare det! ;D
sofia får lillesøster 13.12 Skrevet 17. oktober 2008 #11 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg hadde samme problem som deg, vår mira kastet opp og brakk seg av most mat. da hun var 8 mnd søkte jeg litt rundt på nett. Kom da over noe som het "babystyrt tilvenning", eller "baby led weaning". Kort fortalt gis maten i staver som passer i babyens hånd. Både brødmat og middagsmat. Mira er nå 10 mnd, og spiser det samme som oss, og hun spiser selv. Hun spiser alt, ingenting hun ikke liker. Du kan søke på nett og lese om det, men det går iallfall ut på at det er bedre for baby å selv bestemme hvor mye hun vil ha i munnen. og det som kommer inn moses til grøt i ganen før det svelges. Mira har aldri satt mat i halsen! Kan være ok å prøve med gulrøtter og brokkoli f eks først, godt kokt;)
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 17. oktober 2008 #12 Skrevet 17. oktober 2008 Vi driver også delvis med blw, men tulla får grøt også. Vi har også prøvd middagsglass, men det vil hun ikke ha enda (8 mndr). Hun spiser nå nesten 1 skive brød selv, men middagsmat har vi ikke prøvd så mye av, dvs, hun får alltid prøve litt når vi spiser, men hun får ikke så mye i seg enda. Du sier at jenta di spiser det samme som dere, noe jeg også gjerne vil at tulla vår skal gjøre. Men, spiser hun bokstavelig talt alt, eller tilpasser dere hva dere skal ha etter hennes behov? Det er jo ikke alt som er like lett å spise med fingrene (saus, lasagne, spagetti osv.) Jeg tenker jo også på krydder og slikt. Lager du all mat fra bunnen, eller bruker du f.eks ferdiglaget fiskepudding, pølser, sauser fra glass, lasagne fra pakke, e.l.?
sofia får lillesøster 13.12 Skrevet 17. oktober 2008 #13 Skrevet 17. oktober 2008 vi spiser stort sett rent kjøtt, særlig kylling, så hun får det. hun får også sånn kyllingskinke på boks, selv om det kanskje er for mye salt i det. når jeg lager spaghetti, steker jeg kjøttdeigen (av kylling), tar i hvitløk og bittelitt tomatpure, så tar jeg ut en porsjon til mira før jeg krydrer og tar i mer saus til oss andre. da får hun spaghetti med skje, og så sitter hun med grønnsaksstaver i den andre hånda. da aksepterer hun å få mat m skje. Jeg lager lasagne fra bunnen av, men tar i lite krydder, så får vi voksne og storesøster krydre selv. men hvis jeg lager f eks ovnsstekte poteter, så krydrer jeg i vei med provencekrydder, og mira spiser. hun liker mat som smaker, men hun får ikke mat som jeg har saltet. Ang fiskepudding, så er det ikke så populært her i huset... vi spiser ren fisk, og det som heter fransk fiskegrateng. da får hun det på gaffel, men hun får gjerne putte gaffelen i munnen selv. håper det hjalp:)
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 17. oktober 2008 #14 Skrevet 17. oktober 2008 Ja, det gjorde det, takk skal du ha. Det er litt slik vi også har tenkt. De kan jo ha urter og visse krydder, bare ikke salt. Vi bruker også mye kylling, og kyllingkjøttdeig. Men, det var smart å la henne holde noe selv når du gir med skje. Skal prøve det, for hun liker mindre og mindre å mates med skje. Hun tar den selv, og prøver å føre den inn, men det er lite igjen på den når den først kommer i munnen, som oftest opp ned :-) Men, et lite tilleggsspørsmål. Jenta mi holder for første gang på med 2. brødskiva, og jeg lurte på, hvor mye brød spiser deres i ett måltid? Og spiser de noe i tillegg da? Evt morsmelk/mme?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå