Gå til innhold

fars fedrekvote når mor mottar fødselsstipend

Aprilia

Anbefalte innlegg

snakket nettopp med lånekassen og jeg fikk fortalt at far kan ta ut fedrekvoten på 6 uker når det måtte passe han samtidig som jeg mottar fødselsstipend. far jobber heltid. men kan han få utbetalt fødselspenger samtidig som jeg mottar fødselsstipend da? trodde ikke det var mulig jeg?

noen som har peiling?

Fortsetter under...

Skal du ha permisjon? Har du jobbet? Dersom du ikke har jobbet har ikke far krav på fedrekvoten. MEN han har selvstendig opptjeningsrett og kan ta ut 29 eller 39 uker permisjon (100 og 80% dekning). For at han skal kunne gjøre det må du enten jobbe i minst 75% stilling eller studere fulltid.. Tror vel ikke lånekassen er de rette til å spørre når det gjelder foreldrepenger, er nok lurest å kontakte ditt nav kontor...

ja jeg skal ha permisjon og ja jeg har jobbet. men jeg har kun hatt en deltidsjobb under 50%. men jeg skal likevel ta ut foreldrepenger da jeg vil få mere utbetalt enn ved engangssbeløpet.

jeg har termin 3 januar og vil få utbetalt fødselsstipendet siste mnd 15 sept. foreldrepengene vil jeg få utbetalt fram til 10 oktober da jeg velger å ha 100% dekning.

pratet med nav i går men forstod ikke så my av det hun sa. men om jeg har forstått deg og henne rett, så kan jeg feks starte studiene mine( fulltid) høsten 2009 sik at far kan gå hjemme i 6 uker med barnet? men da vil min støtte fra nav falle bort?

i følge lånekassen så vil jeg likevel motta fødselsstipend når far er hjemme i 6 uker. dersom han skal gå hjemme lengre enn det så vil min støtte fra dem falle bort. men vil far ikke motta noen form for egne fødselspenger dersom jeg mottar fødselsstipend?

dette ble litt innvikla. men må innrømme jeg er en smule forvirra.

jeg trodde også at det var tilfellet med lånekassen. men nå har jeg pratet med lånekassen to ganger, og der fikk jeg fortalt at så lenge far ikke tar permisjon lengre enn 6 uker( altså ikke utover fedrekvoten) så kan far få utbetalt egne opptjente fødselspenger uten at det har noen innvirkning på mitt fødselsstipend. eneste krav er at jeg enten har permisjon fra en utdanning eller er aktiv student.

men for at far skal få foreldrepenger fra nav så må vel jeg være ut i jobb eller fulltidsstudier igjen?

Men i ditt tilfelle får jo ikke pappaen fedrekvoten pga du har ikke jobbet i minst 50% stilling.. Om han da skal ta permisjon må han ta fra det som "går utover" fedrekvoten og du må da ut i fulltidsstudier eller minst 75% jobb... Men ut fra det du skriver så mister du da fødselsstipendet... Eller misforstår vi hverandre her?

Annonse

Som hun over sier her, i deres tilfelle får ikke pappaen fedrekvoten. Er jo det som er det kjipe med å få barn når man er student, man har skjeldent jobbet så mye at pappaen får fedrekvoten.

Så, om pappaen skal ta permisjon så må han ta av den selvstendige retten, og da er det et krav at du er i 100% studier eller 75 % jobb..så da mister du jo din permisjon. Du får heller ikke fødselstipend av lånekassen når pappaen tar perm som ikke er fedrekvote, noe som blir tilfelle i deres sak ettersom pappaen ikke har rett på fedrekvoten som sagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...