Gå til innhold

Babyer skal spise 12 - 15% av vekten sin i døgnet og ha en vektoppgang på 150 - 250 gram i uken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så mange som spør om det samme og noen ganger så ser jeg at det tar tid før de får svar. Tenkte derfor jeg skulle skrive et innlegg her - så kan de som lurer lese her (om det holdes oppe):

Hvor mye babyen skal spise i døgnet kommer an på vekten (og ikke hvor gammel babyen er, selv om dette jo henger sammen).

Babyen skal spise mellom 12 - 15% av kroppsvekten sin i døgnet. En baby som veier 5 kg skal spise ca 750 ml i døgnet. De fleste av de minste spiser 7 - 8 ganger i døgnet. Hvis babyen spiser 8 ganger blir det ca 94 ml i hvert måltid om barnet spiser 15%.

(5000*0,15)/8

(Selv om det kan varierer mye fra måltid til måltid er det alltid dette - i alle fall ikke mindre - man bør ha tilgjengelig)

En baby skal helst ha en vektoppgang på 150 - 250 gram i uken. Får barnet mm gjør det ingenting om det legger på seg mer, men med mme skal man passe på. Mange HS er fornøyd med en oppgang på 100 gram i måneden fordi de ser at mange sliter og at dette ikke er lett for mange.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange HS er fornøyd med en oppgang på 100 gram i UKEN fordi de ser at mange sliter og at dette ikke er lett for mange.

skulle det står :)

HI

Skrevet

Fine greier dette, men du sier babyer som får mme skal man være forsiktig med å gi for mye???? Dette har jeg aldri skjønt, såfremst ikke vektoppgangen er gigantisk er det vel ingen som mener at man skal nekte barnet mat??? Har en liten som spiser tidvis mer enn 15% av sin kroppsvekt, (spesielt når han var mindre) og han er blitt en stor gutt allerede og er ikke 4 mnd enda (veier ca 7,5 kg, 65 lang).. Har aldri nektet han mat når han vil ha det, eller prøvd å begrense mengden han drikker.. Har snakket med helsesøster om dette og fått tilbakemelding på at det er slik det skal gjøres.. Eller har du kanskje andre ideer siden det virker som du kunne litt om dette???

Skrevet

For de fleste er vel problemet at barne legger lite på seg. Når det gjelder mme så er det ikke mengden de spiser i seg selv som kan være et problem, men om de legge på seg for mye av gangen. Har ikke hatt problemer med for mye vektoppgang, så jeg vet ikke så mye om hvor gransen går før man gjør noe, men om babyen legger på seg mye mer enn 250 gram i uken hadde jeg pratet med HS om det.

250 gram i uken er litt i overkant av 2 kg i måneden så det er jo litt de kan legge på seg før man skal begynne å tenke på om det gjør noe :o)

Skrevet

Litt i overkant av 1 kilo i mnd, ikke 2kilo...

Skrevet

obs...hadde jeg skrevet 2 mnd - mente selvsagt 1 mnd. 2 kg i mnden - da hadde de raskt blitt store disse små :)

• 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Skrevet

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Når barnet begynner å være aktiv vil vektoppgangen også flate ut. Når gutten vår begynte å "sprelle" (han krabber ikke ennå) gikk han fra å legge på seg 250-300g i uka til ca 100g i uka selvom han spiser godt. - Men jeg skjønner det, er han våken går armer og bein hele tida, og det krever energi!

Skrevet

Hei

Ser at jeg har skrevet innlegget alt for gjennerelt hva angår vektoppgang. Jeg skrev det som svar på alle de med barn på 2-3 uker som lurte på hvor mye barnet skulle spise og legge på seg.

En vektoppgang på 150 - 250 gram i uken er vanlig i de første seks ukene, etter dette er det vanligere at babyen legger mindre på seg. Ifølge HS er det vanlig med opp til 150 gram i uken når de er 3 måneder og opp til 100 gram i uken når de er 6 måneder.

HI

Skrevet

dytter ettersom spørsmålet har dukket opp igjen

• 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...
Skrevet

søkte på dette, og kom på at jeg vil dytte det opp. Like aktuelt ett år etter at det er skrevet.

Skrevet

Jepp. Vil bare legge til at mye høyere vektoppgang også kan være normalt, ihvertfall når barnet fullammes.

Gutten min og en annen baby i barselgruppa la på seg ca 400g i uken de første par mnd. Nå (rundt 3 mnd) er det ca 200-250 g i uka. Regner med at dette flater ennå mere ut nå når han blir mer og mer aktiv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...