Gå til innhold

Hvorfor går operasjonsfolk i grønne klær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid lurt på det,og når jeg sitter her og kjeder meg,så spør jeg like greit her inne..Skjønner jo at det ikke er særlig lurt å gå med hvitt men hvorfor grønt liksom? Bare tilfeldig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjetter bare nå, altså, men tenker at det kanskje ikke er så ekkelt med flekker da, sånn som blod og guts.

;o)

Det vises kanskje minst på grønt, tenker jeg?

Skrevet

Jeg lærte en gang at grønn er kontrastfargen til rød og derfor er det praktisk med grønne klær. Dersom man stirrer på mye rødt og blir litt "blind", kan et blikk på det grønne rette opp synet. Vet ikke om det egentlig er noe hold i dette da :o)

Skrevet

Er nok et poeng i å ikke ha de hvite. Operasjonsklær skal være sterile og kun være på sterile områder. Derfor må de ha en annen farge enn hvit for å enkelt skille de fra hverandre. Tipper jeg.

Skrevet

Operasjonsklærne er ikke sterile. De er kun rene. Frakken som kirurgen tar utenpå de grønne klærne er steril.

Skrevet

Det stemmer at de ikke er sterile. De tar på seg de grønne klærne fra skiftet begynner, og går med dem rundt omkring hele dagen f.eks til kantine o.l. De tar på sterilt pakkede operasjonsfrakker, som skiftes mellom hver operasjon. Litt av poenget med at de er grønne, er vel at man kan skille operasjonspersonalet fra resten av sykehuspersonalet. Også er det det med at blod ikke vises så godt på grønt som på hvitt.

Skrevet

Helsepersonell skal i allefall ha lyse klær (egentlig) sånn at nettopp blodflekker o.l skal synes. For da skal man bytte klær. Har jeg lært i allefall..

Skrevet

Jeg har alltid trodd at det er fordi grønt blir regnet som en "beroligende" farge. Hvis du legger merke til det, er det veldig mange grønne vegger på legekontorer og sykehus. Og det hadde jo sett litt dramatisk ut med hvite operasjonsklær.

Skrevet

Man ser jo på grønne klær at det er blodflekker, nok til at man ser om man trenger å skifte.

Skrevet

Ja, det vet jeg.. Men kanskje grønn bare er en tilfeldig valgt farge. Siden den er lys, å at hvit blir for "sterilt".. Mente ikke noe annet med det jeg skrev, enn nettopp det jeg skrev =)

Skrevet

Jeg tror at grønt er valgt, fordi grønt regnes som en beroligende farge.

Skrevet

Farger er nok ofte et bevisst valg..

Er jo en grunn til at Coca Cola og Burger King f.eks kjører rødt..

Og banker ofte har blått i deres logo/skilt!

Skrevet

Fargenes psykologi og betydning er overalt. Det blir brukt enormt mye, uten at vi kanskje er klar over det. Bare ta noe så hverdagslig som vaskepulver og tannkrem: blått, lyseblått eller med sånne små, blå "korn", som illuderer at dette er superfriskt, rengjørende og effektivt. Ullvaskemiddel kan være rosa, det virker litt mykere og søtere. "Naturlige" hudpleieprodukter o.l. er ofte grønnaktige, for liksom å understreke det "naturlige" og organiske. Og sånn kunne man fortsette i det uendelige. Svært få fargevalg er "tilfeldige".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...