Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg var på kurs med jobben forrige uke med Norges fremste eksperter på dette med små barn og deres utvilkling (og hva som kan føre til skjevutvikling hos barna). Der snakket de om det med å la små barn (først og fremst under 1 år) sitte i fremovervendte sportsvogner. Dette kunne føre til stress for barna i og med at de konstant ble utsatt for inntrykk og stimulering fra omverdenen, og spesielt dette med at de ikke ser foreldrenes ansiktsutrykk - som er meget viktig for at barna skal kunne regulere sine egne følelser (når de er små "leser" barna foreldrene for å se om ting er skumle, trygge osv. og slik lærer de seg hvordan de skal forholde seg i ulike situasjoner) Syntes dette var veldig interessant og legger det derfor ut her. Har ikke selv små barn lenger men ser at mange foreldre bruker fremovervendte vogner til ganske små barn, er ihvertfall veldig mange av dem her i byen.Kanskje noe å tenke på når man kjøper vogn??
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 Helt enig, men det virker ofte som design og kjørekomfort går forann barnets beste. Ser jo at mange skriver at barnet liker seg best fremovervendt, men det er jo ikke dermed sagt at det er det beste for barnet. Skjønner heller ikke at foreldre ikke vil se barnet når de er så små som mange er når de sitter i fremovervendt vogn. Her har poden sittet bakovervendt nesten helt frem til nå og nå nærmer han seg 2. Synes det har vært veldig koselig vi da:)
Bægge dætern Skrevet 15. oktober 2008 #3 Skrevet 15. oktober 2008 viktig poeng! denne debatten har rast her inne flere ganger og min erfaring er at folk er svært forskjellige i forhold til hvor viktig de synes dette er (les: barnets sjelsutvikling) argumentet: "han trives best fremovervendt" går ofte igjen. det blir for meg litt som å si "han spiser mest hvis han får vaffel til kveldsmat". - og det er det sikkert mange som syns er helt OK ; )
Attekattenoa Skrevet 15. oktober 2008 #4 Skrevet 15. oktober 2008 Helt enig med HI! Og godt poeng "begge deler?!. Sist hadde jeg vogn hvor jeg kunne snu sittedelen og jeg erfarte at poden helst ville sitte vendt mot meg, hvis ikke ble det fort surving, selv om han var 2 år! Så denne gangen går vi for vogn med lignende egenskaper!! Det viktigste for oss er at det skal fungere og være bra for barnet:)
EinFrosk Skrevet 15. oktober 2008 #5 Skrevet 15. oktober 2008 Har selv to vogner fordi vognen jeg liker å trille ikke går ann å ha vendt mot meg. MEN, jeg vil ikke si meg enig i at det er skadelig for barnet selv når barnet selv trives. Stressede og engstelige barn trives ikke, og da vil de heller ikke gi utrykk for det. Foreldre kjenner best sine egne barn, la dem gjøre vurderingene selv uten å komme med antagelser som at de lar design kommer foran barnet, eller at de ikke VIL se barnet sitt. Dere vet ingenting om hvilke vurderinger folk har gjort før de har kjøpt vogn.
Bægge dætern Skrevet 15. oktober 2008 #6 Skrevet 15. oktober 2008 til sperminator: det er forskjell på påvirkning som gir seg utslag i observerbar uro og påvirkning som virker inn på hjernens og nervenes utvikling..........................betegnelsen stress kan brukes om begge.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #7 Skrevet 15. oktober 2008 Hva mener du med at stressede og engstelige barn ikke trives, og da vil de heller ikke gi utrykk for det? Hva vil de ikke gi utrykk for?
Attekattenoa Skrevet 15. oktober 2008 #9 Skrevet 15. oktober 2008 Sperminator: Mange barn viser ingen tydelig og lett lesbar reaksjon på stress og negativ påkjenning - det kan derimot gi seg utslag i "snille" og veldig "rolige" barn, de sover mye, rett og slett "melder" seg litt ut. (uten direkte sammenheng med fremovervendte vogner forøvrig
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #10 Skrevet 15. oktober 2008 Huff, nå fikk jeg vondt i magen.. ( Var veldig usikker, men kjøpte i går en oth på tilbud fordi d var et så bra kjøp, men jenta er bare 7mnd så hadde tenkt å vente. Nå når jeg leser dette angrer jeg og har dårlig samvittighet... :-( Vil jo selvfølgelig d beste for barnet mitt!!
Bægge dætern Skrevet 15. oktober 2008 #11 Skrevet 15. oktober 2008 kan du ikke beholde den til hun blir litt større da? et godt kjøp er jo et godt kjøp om det skjer nå eller om ett år : ) du trenger bare en brukt stor bagvogn i mellomtiden, eller kanskje en sportsvogn, det må du sikkert ha til sovevogn i barnehagen uansett..........
EinFrosk Skrevet 15. oktober 2008 #12 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg er småbarnspedagog og klar over det. Det er likevel forskjell på å gi utrykk for at en trives/ikke trives og å ikke gi utrykk for noe som helst. Min nevø på 14 mnd begynte å skrike, vri og bære seg i sportsvognen da han var 10 mnd. Da foreldrene snudde ham, var han storfornøyd og langt fra passiv. Jeg tror at det for ham var riktig å bli snudd, for andre barn jeg kjenner godt ville jeg ikke si det samme. Den reaksjonen du beskriver er til eksempel veldig vanlig hos små barn som begynner i barnehagen. Mange er passive og leker lite, men virker ikke direkte utrygge eller utilpass. Vi kaller ikke barna tilvendte før vi har opplevd at de viser hele følelsesregisteret også i barnehagen. Jeg ser dette i sammenheng med forskning (som har blitt misbrukt av en viss norsk journalist) som viser at nivået av kortisol hos et ferskt barnehagebarn økes og holder seg på et forhøyet nivå i noen uker etterpå. Mitt poeng er bare det at barn er forskjellige, også når de er små. Jeg tror helhjertet på at alle foreldre gjør det de selv tror er best, og at alle nok gjør noe feil og mye rett. Det er viktig å holde seg informert om slike ting, men en hver må tilpasse informasjonen til sin egen situasjon og da kommer ikke alle til samme konklusjon. Det gjør dem ikke til dårlige foreldre. Jeg lurer jo litt på da, om folk vil tenke sitt om mine egenskaper som mor når jeg bruker den lette vognen på tur med mitt sovende barn. De vet ikke at jeg har en annen vogn som brukes når barnet er våkent eler jeg vet at vi skal være borte så lenge at barnet kan våkne. Likevel må jeg altså finne meg i å være en dårlig mor som setter trillekomfort og design foran barnet mitt. Jeg synes absolut dette er viktig å diskutere, og håper at flere vognprodusenter tar dette til seg og produserer vogner som kan brukes hele vognperioden. Slik det er nå er de beste vognene etter min mening utelukkende fravendt etter bagperioden er over. Jeg håper at jeg til mitt neste barn kan kjøpe den vognen jeg vi ha, og kun ha denne. Det mener jeg at jeg ikke kan nå.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #13 Skrevet 15. oktober 2008 Får ikke lov av samboeren min å ha flere vogner, og her siter jeg å griner så snørr og tårer spruter.... Kommer uansett ikke til å kose meg når jeg går tur lenger... (
EinFrosk Skrevet 15. oktober 2008 #14 Skrevet 15. oktober 2008 Synes du skal prøve vognen og se ann barnet ditt. Uansett hva forskning viser at dette KAN føre til, så kjenner du barnet ditt best. Kanskje det er en idé å gjøre ham/henne trygg på selve vognen før du tar ham/henne med på lengre turer? Kanskje la barnet sove i vognen hjemme en stund? Jeg velger selv å ha to vogner fordi jeg fikk en brukt sportsvogn, dermed føler jeg meg trygg på OTH-kjøpet fordi jeg kan velge å bruke den andre. Mitt barn er ikke født enda, derfor kjenner jeg ikke ham/henne slik du kjenner di egen:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå