Honningmelon Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Jenta mi blir 2 år om en mnd, og har et enormt temperament! Det er stort sett storebror på 4,5 år dette går ut over da. Hvis han tar på en ting hun driver med, så HYLER hun rett ut. Og hvis han skulle finne på å ta en leke hun dreiv med for 5 min. siden, så HYLER hun. Hun slår også veldig lett, spesielt storebror. Flere med sinnatagger? Og hvorfor er hun så etter broren sin egentlig? Hun tåler veldig lite innblanding fra han. Men, hun gjør aldri slik med andre barn i bhg... hender hun langer ut mot meg og pappaen innimellom da.
animal Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 ohh yehh!! Her er det sinne så det holder, ikke mye sjarmerende, Men er vel litt trass inne i bildet regner jeg med (håper virkelig det, eller så får vi det vanskelig i årene som kommer tror jeg..) Høres veldig ut som om hun din er sjalu på storebror, samtidig som hun sikkert tester grenser og vil gjøre det helt klart hva som er hennes område og ikke storebrors.
Totette&lillebadehette Skrevet 15. oktober 2008 #3 Skrevet 15. oktober 2008 Det er en kjensgjerning at disse toåringene helst tester grenser med familie og næreste relasjoner, da helst foreldre og søsken. De fleste har vel opplevd hvor mye lettere alt går mellom barn og besteforeldre mens ungen er i trassen feks. Ikke vanlig at de trasser like mye i bhg heller
Stjerne37 Skrevet 16. oktober 2008 #4 Skrevet 16. oktober 2008 Her har vi en gutt med 13-14 kg krutt.Opplever fyverkeri mer en på nyttårsaften for å si det sånn.
Honningmelon Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. oktober 2008 Blir litt overrasket for eldste var ikke slik i det heletatt :-) Den lille jenta har et imponerende temperament altså.
Stjerne37 Skrevet 16. oktober 2008 #6 Skrevet 16. oktober 2008 Det vil egentlig si at siden jeg har en kruttgutt nå så blir nr 2 rolig..hehe . Blir faktisk imponert over sinnet deres jeg da,at noe så lite og skjønt plutselig snur helt om og blir kongen av sinne.Er noen utfordringer i hverdagen altså
Madamina Skrevet 16. oktober 2008 #7 Skrevet 16. oktober 2008 Barn lærer ikke å begrense temperamentet sitt eller å ha impulskontroll før de er passert vel 3 år. Noen ganger er gutten vår så sliten (fra barnehagen eller at han ikke har sovet luren sin), at den minste ting an vippe han av pinnen. Da må vi prøve å rolig si at slikt går ikke eller vi må gi null respons. Det har også funket å si "nå er det nok, pust rolig" for å få han ut av raserianfallet. Men det er viktig å slå ned på slåing og aggressiv atferd. Likevel finner vi ikke at kjefting noensinne nytter. Så vi puster dypt og irettesetter der det trengs og venter tålmodig til hjernen hans blir litt mer moden.
Honningmelon Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 17. oktober 2008 Hva gjør dere hvis 2-åringen slår enten dere eller søsken? Vi har til nå tatt tak i armene hennes (ikke hardt da), mens vi ser henne i øynene og sier at hun ikke skal slå, for det gjør vondt.
~anette & lukas + ella ~ Skrevet 17. oktober 2008 #9 Skrevet 17. oktober 2008 Tror de fleste går gjennom dette, og det er veldig sunt! De er i ferd med å bli egne individer, prøver ut grenser for å se at vi som foreldre er forutsigbare og dermed trygge. Det er en prøvelse for oss foreldre, men det går heldigvis over hvis man klarer å være bestemt og konsekvent... Jeg tror det er i disse tidlige leveårene barn lærer hva som er rett og galt. Får de tydelige grenser pluss masse kjærlighet, vil de bli trygge og veloppdragne barn. Lukas er nå 2,2 år og ganske så utprøvende. Prøver å slå meg og gå imot det jeg har bestemt. Det er fryktelig vanskelig å bevare besinnelsen av og til, men en må bare prøve å huske at hvis man er rolig, men bestemt vil barnet lære etterhvert og de vil bli veldig trygge. Tålmodighet er vel et nøkkelord her...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå