Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vår datter født høsten 2006 fikk et relativt sjeldent navn samt et andre fornavn som ikke er så mye brukt, men vanligere enn det første. Dette fordi jeg synes navnet er veldig pent, men det har også den fordelen at det fungerer i stort sett alle land.

Nå som vi venter jente nummer to er vi veldig usikre, eller jeg er i alle fall usikker, på hvorvidt vi bør "lete" og prøve å finne like sjeldent navn som Ava, eller om vi bare skal slå oss til ro med Hannah eller Sofie, som vi begge liker veldig godt, men som dessverre er på topplisten. Riktignok ikke her i Oslo, men på landsbasis.

Synes egentlig det er mange fordeler ved å ha et navn ikke alle andre har, er flere Sofie'r og Hannah'er i barnehagen til eldstejenta vår, likevel klarer jeg ikke helt å velge "poppis" eller noe mer sjeldent. Jeg synes Hannah og Sofie - for eksempel - er vel så fine som de mer sjeldne navna vi så smått har snakket om - Liva, Enea, Una, Lily - men vet ikke om jeg ønsker nok "sjeldent" navn.

Hva synes dere?

For øvrig er eldstes navn ikke særlig mye brukt her i Norge (selv om det er på topplisten i både England og Wales). Det andre fornavnet oppkalling etter farens side, og økende i popularitet.

Er det noen som har kombinasjoner som matcher Ava Matea bra, sleng de hit!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138908395-s%C3%A5-usikker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville gått for noe i samme stil som din første datter. Et kort førstenavn og et noe lenger andre navn.

Una og Lily er to veldig fine navn.

Tara er også et fint navn som fungerer fint internasjonalt. (Trykk på første a, sies ikke som sara)

Tara Sofie f.eks?

Annonse

Jeg synes Hannah og Sofie er nydelige navn jeg da. Og selv om de er forholdsvis populære synes jeg ikke de er så poppis at jeg hadde droppet navna hvis jeg virkelig likte dem. Synes egentlig de passer ganske bra til Ava også. Andre forslag kan være Aurora, Alida, Aida, Elida, Emine, Fride, Live, Miriam eller Ylva

Emine er et navn jeg veldig gjerne ville brukt selv;o)

Celia er et navn jeg synes er koslig. Både som norsk Celia og engelsk "Cilia".

Ella

Elisa (Eliza)

Kira/Kyra (begge uttales Kira)

Mira

Nia

Tane (men det fungerer nok ikke så bra utenlandsk)

Elinor

Luna

Maya

Felicia

Fiona (? ikke helt min stil, men står fint til Ava synes jeg)

Tja..vanskelig å komme med navn som også må fungere utenfor landets grenser.

Jeg syns Hannah og Sofie er to nydelige navn som passer veldig godt til Ava. Ville ikke brydd meg om at de er mer vanlige så lenge det er navn dere begge liker. Hanne og Sofia er mindre brukte varianter av navna for tiden...

Andre forslag:

Lilly Sienna

Una Linnea

Ellie Sofie

Hannah Vielle

Luna Marie

Har ikke du bodd i Savannah? Syns det er et utrolig nydelig navn som passer godt til Ava.

Jeg tenker ikke på Ava Matea som et sjeldent eller uvanlig navn, men det er sikkert fordi det er mye brukt i serier og jeg hadde flere lekekamerter som barn.

Liva/Live og Lilly kommer jo ikke under sjeldne navn heller, og de siste er jo økende popularitet etter bruk av kjendiser/populært i Sverige.

Forstår jo problemstillingen, men dere har jo i mine øyne ikke gjort et så orginalt valg med førstemann at dere ikke kan finne en mellomting. Enea er absoultt mer sjeldent enn Ava. Una er jo heller ikke mye brukt, men et kjent navn for alle pga en viss skuespilerinne.

Una Johanne er jo litt i samme gate som Ava Matea, mer sjeldent i mine ører. To navn som ikke er veldig populære, men kjente, til fornavn - og et poulært navn til mellomnavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...