Gå til innhold

Til dere med baby paa 10-12 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er deres rutiner med mat og soving? Nattammer dere enda? Hva slags mat faar de?

Vaare dager er saann:

05-06: mm i senga, sove et par timer til

08:staa opp

09:gròt og sviskesaft

10-tiden:mm

11:sove ca 1,5 time

13:lunsj (middagsmat)

15:sove ca 1,5 time

En gang mellom 15 og 17:mm

17:mellommaaltid (for eksempel liten porsjon gròt med masse frukt)

19.30:kveldsgròt

20.30:kveldsstell og mm

21-tiden:sove

Vaakner gjerne en gang fòr tolv, noen ganger faar han puup, andre ganger klarer han aa sovne uten, men vaakner uansett minst to ganger i lòpet av natten og faar som regel pupp (lettvint lòsning for sliten mamma...)

Jeg skulle gjerne ha faatt ham til aa sove hele natten. Er det noen som har tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

jenta mi er snart 10mnd. Dagen vår ser slik ut:

06-07: stå opp

09.00:grøt på mme

10.00: ute å triller som regel, ser på dyra rundt her

12.00: lunsj+frukt

13.00: sove til 15-16

16.00: grøt (liker ikke så mye middag enda)

17.00: ut en tur

18.00: kveldsgrøt

19.00: stell, mme og senga.

Har akkurat begynt å sove nesten hele natten så har egentlig ingen gode råd til deg desverre

Skrevet

Heisann.

Jeg har en gutt på 11,5 mnd.

06-07: stå opp

07.30: grøt/skive + mme

10.30: skive + mme

14.00: skive/grøt/varm lunsj + vann

16.30: middag ( samme som oss )

1830: grøt/skive + mme.

Han har ikke fått mat på natten siden han var 4 mnd, men han har alltid vært utrolig urolig om nettene, så har dessverre ikke noen tips der jeg heller.

Skrevet

Sliter litt enda her og ja, 10 mnd.

Råd fra HS var og gi mere drikke jevnt over hele dagen, samt få inn 4 gode måltider i løpet av dagen.

Tulla her blei litt bedre,og da lot jeg henne også sove litt mindre på dagtid men så kom forkjølelsen så da tuller ho mye igjen.

En normaldag:

Våkner mellom kl 4 og 6 en gang og ammes da.

Sove

Stå opp kl 7

Grøt/brød + vann kl 8

Tur til b.hage med storesøster kl 9-10

Grøt/brød+vann eller litt havrefras litt før kl 11

Sover om jeg er heldig en time, ammes litt

kl 15 litt frukt/brød

Tur for henting Sover kanskje en halvtime

kl 16-17 Middag Varierer veldig om hun er sulten her

18.30 Grøt/brød

Nattstell og kl 19 i seng.

Spiser mye, men varierer om middag el kveldsmat er et hovedmåltid, alt etter hvor mye hun har spist tidligere på dagen. Men lager fulle grøtporsjoner til henne nå.

Hun har vannkoppen sin tilgjengelig hele dagen.

Har du forsøkt og lage det litt lunt for henne rundt hodet (det har jeg glemt i det siste..Hadde en pøllepute som lå mellom hennes hode og sengekanten som hun lå og "stanget i") Det kan hjelpe om de er urolige om natten.

Lykke til, og kom gjerne tilbake med tips om du finner en løsning!! :-)

Skrevet

10 mnd.

06-08 våkner, får mme

09.får grøt og litt skive

10-12 sove.

13 lunsj grøt m frukt, skive.

14-16 sove. men ikke lengre enn til max 17.(viss hun sovner seint)

16 tiden middag+ vann

17 frukt el skive. og litt middag når vi spiser

18.30 grøt og mme og stell.

19 sover som en stein!!

Etter dette sover hun godt på natten, våkner av og til og vi ha smuken. men får ikke noe melk om natten.

våkner hun og er urolig får hun vann.

og hun vi som oftest ikke ha vann og legger seg tilbake til å sove.

Skrevet

Hei! Tidspunktene varierer litt hos oss, men dagene ser vel ca sånn ut.

Når det gjelder puppen får hun pupp når hun vil, ofte før måltidene, før soving, hvis hun trenger trøst, så har ikke satt opp klokkeslett for det.

ca 7 - står opp

ca 8 - grøt

ca 10 (varierer litt etter om hun sovner i vogna når vi leverer storebror i barnehagen og vi triller tur, eller om hun sover etter at vi er hjemme igjen) - sover dupp

ca 12 - spiser lunsj (fruktmos, av og til middagsrester)

Sover av og til dupp på ettermiddagen, av og til ikke (avhenger av hvor lang første dupp var og hva vi gjør den dagen)

ca 16.30 - middagsmat

ca 18.30 - grøt

ca 19 - kveldsstell, pupp, sove

Våkner vanligvis en gang i løpet av kvelden og vil ha pupp, flere ganger i løpet av natta og morgenkvisten

Vi tenker å nattavenne snart, jeg begynner å jobbe igjen om en måned, og da blir det hardt dersom hun skal drive å våkne oftere og oftere. Måtte gjøre det samme da eldstemann var ca 10 måneder, og begynte å våkne for pupp annenhver time, og ikke sovnet like lett igjen som før. Vi gjorde det på en mild måte, pappaen ga vann, trøstet, bar, sang og bysset. Det hjalp etterhvert, men tok litt tid.

Skrevet

Jenta vår er 11,5 mnd. Det er berre 1 mnd sidan ho begynte å ete fast føde, så det går mykje i pupp framleis. I dag var dagen vår slik:

08.00: Stå-opp-tid, med stell

09.00: Frukost. Av og til får eg i ho ein skivebit eller to, i dag blei det 2-3 skeier havregraut m/fruktmos. Pupp enten før eller etter måltidet (viss ho er veldig sulten vil ho ikkje ha mat før ho har fått litt pupp).

11.00: Pupp

11.45: Sov i ein drøy halvtime

12.30: Lunsj (middagsmat), i dag fekk ho fiskegryte men nekta plent å ete noko av den

13.30: Frukt (åt litt eple og litt kiwi) og pupp

15.00: Sov i ein drøy halvtime

16.00: Middag, pølse og potetmos (pupp først og litt frukt etterpå). Ho åt ganske bra i dag, og var ikkje ferdig med maten før kl 17.

18.00: Kveldsstell (bad)

18.30: Pupp og så tannpuss i mørket på rommet

18.45: Sovna for kvelden

Ellers er natta vår ganske lik som hos dåke. Vi hadde nattavvenning her for nokre veker sidan (fekk då ikkje pupp mellom legging og kl 04), men like etterpå vart ho sjuk og er først dei siste dagane blitt ordentleg bra igjen. Dermed er vi tilbake til start. Prøver igjen om ei stund tenker eg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...