Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg sluttet å amme rett etter fødselen, men føler allikevel 3 måneder etterpå at jeg burde ha forsøkt mer. Jeg skammer meg fordi jeg ikke klarte å amme. Gråter hver dag fordi jeg ikke duger. Er sliten jeg.....
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 Uff, jeg hadde det akkurat som deg 3 mnd etter fødsel. Ble super deppa fordi vi ikke fikk til ammingen. Alle andre fikk det til, og følte meg helt ubrukelig siden akkurat jeg ikke fikk det til. Her var det lillegutt som ikke ville. Jeg følte som deg at vi ikke hadde forsøkt nok, at jeg ikke så alvoret i det i begynnelsen. Her var det aldri noe amming, fikk "hektet" han på puppen 3 ganger - da kun ved hjelp av enten helsesøster, ammehjelp eller på poliklinikken, aldri alene. Følte meg helt elendig som ikke fikk det til, trodde jeg gjorde noe galt. Når gutten var 3 mnd hadde jeg lyst å prøve igjen - få tilbake melken og la gutten prøve å suge. Jeg ga opp etter 2 dager, skaffet t.o.m hjelpebryst for å se om det hjalp. Lillegutt ble helt krakilsk når jeg la han til, akkurat som han ble i begynnelsen, vridde kroppen i bue og rett og slett ville ikke, endte opp i gråt. Endelig ble jeg komfortabel med at noen barn rett og slett ikke er skapt til å amme, og jeg vet at vi prøvde nok. Ble stolt av å være flaskemamma til verden blideste og herligste lille skapning. Du må ikke la dette ødelegge denne tiden med babyen som du aldri får tilbake, bli komfortabel med at det ikke gikk denne gangen, og det er ikke du som er lat eller ikke gjorde nok, noen ganger går det bare ikke. Kom over det, det viktigste er at babyen din får mat og er fornøyd, det blir ett like flott barn på morsmelkerstatning som på morsmelk. Kanskje får du til ammingen ved neste barn. Kos deg med babyen din å dropp de negative tankene, du er ikke den eneste som har hatt det sånn, vi er mange her ute.
anneas Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 Om dette hjelper veit jeg ikke, men her er en annen side... Jeg derimot har sliti med ammingen hele veien. Har hatt alt en kan få, men slapp heldigvis unna brystbetennelse. Ønsket den ammingen dit peppern gror, men melka forsvant ikke. De sa til og med at hvis en opplever forferdelige ting, så hadde melka en tendens til å forsvinne, men nei da... Jeg hadde en forferdelig fødsel, og satt på badering i 2 mnd, men melka var der. Dødsfall i familien, og melka var der... Nå er jenta mi 5 mnd, og jeg er endelig ferdig. Føler at jeg har mye mer kontroll når jeg bruker flasken. Slipper unna noe forferdelig brystspreng. Og i og med jeg har hatt sopp/trøske, som jeg nå endelig ble kvitt - så har jeg endelig kunnet begynne med vanlig bh, og slipper å bruke 4 bh innlegg om dagen, for å prøve å få bukt med soppen. I en periode så hadde jeg nok også lite melk, iallfall ikke nok til å dekke kveldsmaten. Og jeg ble frustrert, for jeg var ikke klar over at man faktisk kan velge flaskemelk. Trodde man måtte full amme når man kunne. Når jeg da ble anbefalt av en venninde om å bruke flaske på kvelden. For som hun sa, har jeg det dårlig - skjønner barnet mitt det. Jenta mi har mer glede av meg i godt humør. Og når vi nå mater med flaske, koser jeg meg med å se henne rett inn i øynene... Like koselig, som om hun hadde ammet... Aner ikke om dette hjelper dere, men har vært min følelse om ammingen. Har hatet den. Og med flaske veit jeg hvor mye hun får i seg. Klem
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2008 #4 Skrevet 17. oktober 2008 Uff, ikke noe gøy å ha det sånn. Har selv vært der. Du har prøvd!! Det viktigste er at ungen får mat og at dere får tid sammen. Selv brukte jeg 2 timer på å få i henne mat. Det spruta ut av brystene men ungen fikk ikke tak i puppen, og bare gråt og gråt. Skuldrene var oppunder øra og jeg ble kjempe sliten. Så jeg vet hvordan du har det. Vi blir liksom fortalt at amming er det eneste og det beste. Ikke lett å oppdrive info om mme og flasker for å si det sånn. Ikke lov å reklamere for det en gang!! Mafiatilstander spør du meg! Gi barnet ditt flaske med god samvittighet. Du har prøvd og prøvd! Så lenge du og ungen har det bra og funnet en løsning som passe for dere så er det alt som teller. Tenk at vi i Norge ligger laaangt bak på kunnskapnivå i skolen i forhold til andre land. Og vi ligger på verdenstoppen i amming! Sikkert ikke det beste argument, men litt sier det da?? Her går det i mme. Og snuppa er kjempeflink med motorikk osv. Hun stortrives og snurrer rundt på gulvet! Og hun er mett og god og mor er ikke utslitt på grunn av slit med amming. KOS DERE. DU ER EN GOD MOR
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2008 #5 Skrevet 17. oktober 2008 Signerer anonym over her. Min gutt får også mme, og ligger på helt lik linje med alle andre barn på hans alder i utvikling, foran på mange områder. Man blir ikke annerledes av å ikke få morsmelk. Er selv flaskebarn og helt frisk og normal :-) Kos dere og nyt barseltiden uten dårlig samvittighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå