Gå til innhold

Siste natten før ks. Om å få sove.

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske sikker på at den siste natten før vi skal inn til sykehuset blir det ikke mye søvn på meg. Jeg kommer til å ligge å tenke på alt mulig. Ikke egentlig for at jeg gruer meg så skrekkelig, men sån er jeg bare natten før jeg skal noe spesielt. Og dette er virkelig spesielt!! Jeg vet at neste dag skal jeg få hilse på vidunderet i magen.

Jeg lurer derfor på om jeg skal be legen om å få resept på noe sovemedisin jeg kan ta som ikke påvirker fosteret. Så kan jeg ha det i bakhånd ihvertfall, og ta det hvis jeg ikke får sove. Det er jo ikke bra å ikke være uthvilt heller.

Har dere gjordt dere noen tanker rundt dette? Hva gjør dere? Har dere eventuelle råd jeg kan prøve før jeg tar steget til sovemedisin? Vil jo helst slippe det, men alternativet er jo ikke noe særlig heller...

Fortsetter under...

unde min kamp for å få ks var legene på sykehuset veldig villige til å "hjelpe meg" å takle angsten ved å skrive ut sovepiller (hadde sånn angst jeg fikk ikke sove om natten)

denne sovemedisinen garanterte de at ikke ville påvirke babyen.

så da vil jeg iallfall gå ut i fra at det finnes sovemedisin som du kan ta.

har tenkt å spørre etter selv, for jeg tror det blir lite søvn her natten før! :)

er jo viktig å møte uthvilt og fit for fight har iallfall jeg tenkt å argumentere med, for jeg tror ingen ting annet vil hjelpe meg iallfall :)

Jeg spurte jordmor om dette, natten før jeg skulle ta KS ( om det gikk ann å få noe å sove på eller om det var dumt mht baby etc). Hun svarte da at det jo var normalt at man sov litt dårlig og var spent når "store ting i livet skulle skje"... litt sånn utflytende svar... Men, jeg fikk tilbud om å få vallergan, det er et gammel antihistamin, som har som "bivirkning" at man blir døsig og trett. Det er ikke påvist skadelig for fosteret, så det tror jeg godt du kan spørre om å få. Det er visst egentlig en allergi-medisin.

Heisann!

Hadde ks for 9 mnd siden, mitt 3.. Hadde et tungt svangeskap og sov fryktelig dårlig den siste tiden. Da jeg var til forundersøkelse dager før planlagt ks spurte jeg om akkurat det samme, men nei, det var ikke bra for babyen og de ville ikke gi meg noe. Så det ble nok en tung natt før jeg fikk se prinsessen for første gang. Jeg synest det var tungt å ikke få noe å sove på men de mente det ville påvirke babyen slik at hun ble slapp osv. SÅ jeg var overhode ikke uthvilt og i tillegg livredd for ks'et. Men fokuset var babyen. Så det ser ut som det er ulik praksis. Det skal sies at jeg fikk beroligende når jeg kom på operasjonstuen og det hjalp veldig på angsten. På oppvåkningen sov jeg i timesvis, deilig, og fikk tatt igjen litt søvn. Skulle selvsagt heller sovet natten før men så lenge de mente det ikke var bra så fikk det heller være. Gikk jo bra til slutt!

Men jeg hadde spurt om jeg var deg, det ble en veldig lang natt på meg og min mann, som jeg følte var tung. Og det kan jo hende de har noe som ikke påvirker babyen i stor grad, og at den legen jeg pratet med var veldig i mot dette. Ikke vet jeg, men det er verdt et forsøk.

Jeg ville holdt meg unna vallgergan om jeg var deg. Min sønn som nå er 3 år hadde sovevansker for ett års tid siden og fikk utskrevet resept på vallergan, riktignok fikk han sove, men han var skikkelig uopplagt de første dagene etter at vi hadde begynt på det. Mamma prøvde det for noen mnd siden pga sovevansker og hun sa at hun var skikkelig i bakrus dagen etterpå... og vi vil vel ikke være i bakrus på den store dagen!

Jeg skal selv ha planlagt ks i januar og har tenkt tanken på hvordan den siste natta før skal bli... får heller ha klokka på ring tidlig dagen før, slite seg ut så godt det lar seg gjøre og ta en god lang dusj på kvelden og komme seg i seng. Får håpe det funker på søvnen iallefall...

Uansett så får en sove litt etter ks og er nok helt uthvilt til å ta seg av sitt lille vidunder etterpå:-)

Dette er nå iallefall min mening da jeg har sett virkningen av vallergan dagen derpå..

Jeg fikk noe å sove på natten før ks sammen med forsikringer om at bayen ikke ble påvirket. Det trengtes. Jeg var så spent at jeg bare fikk sove 5 timer selv med hjelp... Det eneste jeg fikk beskjed om var at jeg ikke måtte ta pillen etter kl 23, så jeg måtte bestemme meg innen da for om jeg ville ta pillen eller ikke.

Jeg ble ikke noe groggy eller sløv på noe vis dagen etter.

Jeg ble innskrevet ettermiddagen før snittet og fikk lov å sove hjemme den natten.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...